Gå til innhold

Spørsmål angående Corsair TwinX1024-4400C25

docf666

Anbefalte innlegg

Hei har et spørsmål angående Corsair TwinX1024-4400C25, jeg er litt nybegynner når det gjelder RAM latency :blush:

Men jeg prøvde å stille inn minne slik det står i denne artikkelen http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11186

Altså på Latency 2-2-2-5, men det endte med at jeg måtte plukke ut Bios batteriet :ermm:

Hovedsakelig lurer jeg på i hvordan jeg skal gå fram får å få best latency på 400Mhz?

Jeg vet de kan kjøre 550Mhz med Latency 2.5-4-4-8 og det er det jeg kjører nå på 400Mhz :no:

Og en ting til hva er best av 1T og 2T, og hva er anbefalt ved kjap Latency?

SysteM: :love:

AMD Athlon 64 3500+

Sapphire Radeon X800XT PE

2x512 Corsair TwinX1024-4400C25 (Matched)

MSI K8N Neo2 Platinum Edition-54g

2x Maxtor DimondMax 9 80GB SATA (skal skiftes ut med to par Raptor etter hvert)

ASUS CD-brenner og Philips DVD-spiller

ThermalTake Silent Purepower 480W (PSU)

ThermalTake XaserIII v1000 (Maxi) kabinett (kanskje Vapochill etterhvert)

Med vennelig hilsen

[WarRUs]AlucarD alias DocF666 :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har stilt litt på minne brikkene, og plukka ut bios batteriet 5 ganger :ermm:

Men fikk til slutt 1T 2.5-3-3-6 på 2.75v, som er litt kjipt siden den skal klare 1T 2-2-2-5 på 2.75v :wallbash:

Noen som har peiling? :hmm:

Plz svar noen :cry:

Med vennelig hilsen

Lenke til kommentar

1T er raskest ved stramme timingser. Dessverre så er det slik at brikkene ikke alltid klarer å levere det de er spesifisert for, som i ditt tilfelle så vil ikke brikkene 2-2-2-5 timings. Dette avhenger mye av hvilken platform man har (Socket).

Mitt tips er å prøve å øke volten til 2.8V (Det meste) og prøve deretter hvor lavt du kan komme. Noen ganger hjelper voltøkning, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar

1T er raskest ved stramme timingser. Dessverre så er det slik at brikkene ikke alltid klarer å levere det de er spesifisert for, som i ditt tilfelle så vil ikke brikkene 2-2-2-5 timings. Dette avhenger mye av hvilken platform man har (Socket).

Mitt tips er å prøve å øke volten til 2.8V (Det meste) og prøve deretter hvor lavt du kan komme. Noen ganger hjelper voltøkning, andre ganger ikke.

Tusen takk for svarene :D

Skal prøve meg litt videre, har et (s939) system på et MSI K8N Neo2 Platinum Edition HK. :yes:

Med vennelig hilsen

[WarRUs]AlucarD alias DocF666 :wee:

Lenke til kommentar
Er bios-oppdatering en mulighet? Ellers ville jeg ha prøvd å øke vdimm litt, som du sier selv..

Hmm, første jeg gjorde etter å ha satt HK inn :hmm:

Har som sagt et MSI K8N Neo2 Platinum Edition-54g og det har versjon 1.30 av BIOSen, som er den siste oppdateringen tror jeg :hmm:

Takk for tipset uansett :thumbup:

Men jeg får prøve videre ;)

Med vennelig hilsen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått disse brikkene selv nå. Har XMS3200LL fra før. Det ser ut for meg som om disse er tenkt brukt i hastigheter på 500MHz og høyere med til frekvensen å være stramme timings. Rundt 400 så synes jeg ikke de er noe imponerende. På god gammel Athlon XP platform hadde jeg ikke noe å hente med disse fremfor XMS3200LL.

Edit: Leser på nettet at disse faktisk skal klare samme timings som 3200XL (222 6) og at det skal være noe av de samme samsung brikkene. Skal jammen nappe av heatspreaderen og sjekke hvilke det er, neste gang jeg åpner kabinettet. Jeg klarer i alle fall heller ikke å kjøre disse på noe annet enn på timings langt slappere enn 3 på 400MHz. For å gjøre det enkelt når bios krasjer kjører jeg uten batteri og bare slår av psu i noen sekunder så vokner pc'n igjen. For rører du timingsen så går PCn i svart..

Endret av larskrru
Lenke til kommentar

Mine er stabile på 417-418 mhz på 2-2-2-5 timing. Klarer ikke å teste brikkene på noe høyere for cpu har låst multiplikator og vil ikke være med lenger opp uten at jeg gir den over 2v.

Tror gjerne at det er noe med kombinasjonen ram/hovedkort hos dere for det har aldri vært noe problem å få 2-2-2-5 på mitt abit nf7-s (disse kortene liker best 2-3-2-11 nesten uansett hvilke brikker man bruker, men når jeg kan bruke 2-2-2-5 fjellstøtt så må jeg jo det).

Gir dem forresten 2.65v ifølge biosen.

Lenke til kommentar

Beste jeg klarer er 2-3-3-6 i 1T ved 400Mhz og da virker maskina ustabil egentlig :(

Men jeg tror kanskje at CPUen min holder meg kanskje tilbake, ihverfall på MHz og kanskje timings (er ikke heilt sikker) :whistle:

Det er en AMD Athlon 64 3500+ og den er dessverre laget på "Newcastle" kjerne.

Eks. http://www.psdata.no/ps.asp?it=107467 (det var ei nyere "papp" eske den lå i :ermm: )

Men nå har jeg bestillt denne (håper ikke det er samme CPU :whistle: )

Eks. http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37784

Noen ideer? :hmm:

Med vennelig hilsen

Lenke til kommentar

Vel... tror du kan utelukke helt at cpuen skulle forhindre deg i å få lave timings på minnet.

Du er ikke den første som sier dette på forumet... hvis du ikke har sagt det mange ganger og at jeg har lest innleggene dine før :D

Det er vel egentlig bare 2 ting du kan gjøre....

1. øke spenningen til brikkene (standard på disse er 1.75v men jeg har ikke merket noen som helst forskjell om jeg bruker 1.65v eller 1.85v selv.

2. bytte hovedkort.... det er lettere prøve brikkene på hovedkortet til en kompis og se om det hjelper før du kjøper nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...