Gå til innhold

eMovix, er det noen som har prøvd det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kikket gjennom pakke-listen i Synaptic, og kom over noe som het eMovix. Det er en minimal Linux-distro som booter og spiller av en hvilken som helst video som står i CD-ROM-en.

Her er beskrivelsen:

Tiny Linux CD distro to automatically play video files

eMoviX is a tiny Linux CD distribution containing all the software to boot

from a CD and play automatically every video file localized in the CD root.

Supported formats are all formats supported by MPlayer, most noticeably

DivX & XviD but more in general most AVI, MPEG, QuickTime, WMV, ASF, FLI and

a few others.

If you put a subtitles file in the same position with the same name (e.g.

movie.avi and movie.sub) then the subtitles will be automatically displayed.

Noen spørsmål:

1: Kan den spille DVD-er? Det står ikke i oversikten, men det er vel litt rart om den ikke kan det.

2: Kan den brukes med LIRC? Jeg har en fjernkontroll jeg gjerne skulle prøvd å få til. Sånn som det er nå, får jeg den bare til i windows, men jeg skulle gjerne ha klart å bruke den i Linux også...

mvh,

g2petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om du ikke misforsto bittelitt her nå? Ellers skrev du litt forvirrende.

eMovix er nemlig en livecd-distro som er laget slik at du putter den på en cd, evt dvd sammen med filmen. Når den så booter så spiller den av videoen(e) som ligger på samme cd, ikke hvilken som helst cd.

K3b, vår alles (?) favoritt-brenner-programvare har allerede mulighet for å lage en eMovix cd/dvd. Ja du hørte rett, dvd også. Da lager du bare et eMovix-prosjekt og legger til videofilene, så gjør K3b resten for deg.

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne siden: http://www.geexbox.org/en/index.html

Den spiller av blant annet DVD og støtter LIRC.

Først booter du Geebox cd'en, det tar 10 sekunder. Cd'en kommer automatisk ut og du kan putte inn en annen CD med hva det måtte være av video og lydformater.

Har selv brukt den på en gammel bærbar med video-out. Fungerer meget bra :)

Endret av mikis
Lenke til kommentar

Har brukt eMovix og den fungerer veldig bra. Siden den bruker MPlayer så støtter den det meste. Husk å legge med win32codecs og libdvdcss. Det finnes to versjoner av eMovix en som legges med en eksisterende film som zyp sier, og en som fungerer som en "live" distro. eMovix har mange funksjoner og er nok den beste i sitt slag. Den bruker X server, ikke Frambuffer som GeexBox bruker. Framebuffer gir mye dårligere kvalitet en å kjøre X server. Sist jeg prøvde eMovix så hadde den også nVidia driverene som resulterer i veldig bra TV-out.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...