G2Petter Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg kom over denne artikkelen i dagbladet... Er det ikke skremmende at folk begynner å glemme et av de største folkemord i nyere tid? Eller er det helt greit, siden det er 60 år siden? Hva synes dere? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Når folk glemmer fortiden så har den en tendens til å gjenta seg. Det er alt eg har å si. Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Blir så forbannet over at mange av dagens ungsom er så likegyldige og like glade til fortiden. Koster ikke så forbannet mange kalorier og lese noen basic facts om et av de verste folkemord i historien. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Enkelte har et annet syn på hva Auschwitz var: http://www.vigrid.net/auschwitz.htm Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Det er bare teit... Det er ikke engang LITT realistisk, hva annet kan man si? Edit: Jo, det er trist også... Endret 3. desember 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Det er ikke engang LITT realistisk, hva annet kan man si? Æhh... Jo, det er akkurat det det dessverre er. Syns at folk glemmer slikt. Jeg kommer nok ikke til å glemme hva Auschwitz er/var så lett, etter som jeg i likhet med mange andre har vært der på skoletur med Hvite Busser. Er ikke akkurat lett stemning der nei. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 http://www.patriot.dk/graf.html http://www.radioislam.org/historia/dansk/08.htm http://stavanger-aftenblad.no/kultur/artic...?articleID=7085 Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Blir så forbannet over at mange av dagens ungsom er så likegyldige og like glade til fortiden. Koster ikke så forbannet mange kalorier og lese noen basic facts om et av de verste folkemord i historien. Det finnes oppegående ungdommer også..... Dessverre er det altfor få........ Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 .. og hvor vil du hen med de linkene, Cera? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 .. og hvor vil du hen med de linkene, Cera? Vil ikke i noen bestemt retning, men vise at antallet som døde diskuteres den dag i dag. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Om det var 1 eller 11 millioner er for meg helt likegyldig, poenget er at millioner av jøder og andre ble drept. Endret 3. desember 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Cera Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg mener det er vesentlig om det var 1 million eller 11, men det er nå min personlige oppfatning. Samtidig som jeg mener det er uheldig at det operes med feil tall på generellt grunnlag. Videre mener jeg at en skal lære om historiske hendelser grunnet det er historie, men en skal ikke dvele og ta opp jødeutryddelsen og føle melidenhet etc 60år etter det har skjed. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hvordan er det med historiepensumet i skolen i Storbritannia tro? Alle norske ungdommer som er ferdig med ungdomsskolen vet jo hva Auschwitz var. I teorien i det minste. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Videre mener jeg at en skal lære om historiske hendelser grunnet det er historie, men en skal ikke dvele og ta opp jødeutryddelsen og føle melidenhet etc 60år etter det har skjed. For all del, det at for eksempel mange kristne går rundt i dag og forsvarer det Israel gjør fordi det er en stat opprettet for jøder, er bare helt på trynet. På tide å åpne øynene. Utover det å lære om jødeutryddelsen mener jeg det er viktig å drøfte det, slik man drøfter andre spørsmål i for eksempel samfunnskunnskap eller -læretimene. Folk kan selvfølgelig tenke selv, men likevel. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg vil gjerne sitere Arnulf Øverland angående dette: Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der å glemme! Vi må ikke glemme. Jeg blir opprørt over at hele 6/10 britiske ungdom ikke har hørt om Auschwitz. Har selv vært å besøkt Auschwitz 1 og 2, Sachsenhausen og Ravensbrück. En utrolig sterk opplevelse. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Har selv vært å besøkt Auschwitz 1 og 2, Sachsenhausen og Ravensbrück. En utrolig sterk opplevelse. Ja. Jeg var et par år yngre den gang, og jeg husker det faktisk ble litt mye for meg i Birkenau. Husker det ble litt løping for å avreagere eller noe slikt. Vanskelig å takle, bare det å være der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Syns ikke det er rart at folk i disse dager ikke vet hva Auschwitz var. De fleste folk vet jo ikke hva som skjedde for bare et par ar siden engang. Kommer ogsa an som noen andre sa hva pensum i historie i UK er. Derfor syns jeg dere skal roe dere ned et par hakk... Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Syns ikke det er rart at folk i disse dager ikke vet hva Auschwitz var. De fleste folk vet jo ikke hva som skjedde for bare et par ar siden engang. Kommer ogsa an som noen andre sa hva pensum i historie i UK er. Derfor syns jeg dere skal roe dere ned et par hakk... Det er vel egentlig ikke så farlig heller, det at (Hvor mange millioner ble dere enige om?) jøder ble brutalt nedslaktet? Det er jo bare historiepensum...... Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Syns ikke det er rart at folk i disse dager ikke vet hva Auschwitz var. De fleste folk vet jo ikke hva som skjedde for bare et par ar siden engang. Kommer ogsa an som noen andre sa hva pensum i historie i UK er. Derfor syns jeg dere skal roe dere ned et par hakk... Det er vel egentlig ikke så farlig heller, det at (Hvor mange millioner ble dere enige om?) jøder ble brutalt nedslaktet? Det er jo bare historiepensum...... Enda en tilhenger av en svart/hvitt verden ser jeg... OK, kanskje jeg ma si det pa en litt enklere mate. Hvis ikke du hadde laert om Auschwitz, hvordan da ville du visst om det? Er alle mennesker fodt med kunnskap om dette? Hvis ikke, hvordan ser du for deg at andre mennesker som ikke har fatt den samme utdanningen som deg skulle vite om dette? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Hvor er denne undersøkelsen gjort? Er det i Norge så er jeg skuffet, men er det feks over hele verden så er jeg ikke overrasket. Men jeg syntes faktisk at det er mer overraskende at folk ikke vet at tusner av barn dør hver dag av sult.... Edit : Har foresten vært der selv. Fattet vel ikke helt omfanget av det, så jeg tok det ganske rolig. Endret 3. desember 2004 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå