PSV Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei, jeg lurer på om du kan sette opp ett nettverk på en måte med en ekstern harddisk... Jeg kjøpte en Maxtor Onetouch II 300GB 16MB cache for noen dager siden (uker) og jeg ser bak på harddisken at det er 2 Firewire 6-pins porter og en USB-port på baksiden av harddisken.... Og mitt spørsmål er da som følger : Kan denne harddisken brukes på mange datamaskiner samtidig?? Opptil 3, eller er disse portene her bare fo å være der?? Det er altså 2 6-pins Firewire og det synes ikke jeg høres logiskt ut at de bare er der for pynt Hjelp! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Det er altså 2 6-pins Firewire og det synes ikke jeg høres logiskt ut at de bare er der for pynt Det at det er to FW-porter er vel primært slik fordi den eksterne harddisken ikke skal okkupere noen FW-porter på maskina. På den måten kan du f.eks plugge i et videokamera på harddisken, eller enda en harddisk (man kan lage lange kjeder med harddisker bortover.) Om du kan sette det i nettverk slik, vet jeg ikke, men hvorfor kjøper du ikke bare en krysserkabel? Vil nok fungere en god del bedre slik, Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Grunnen til at det er to Firewire-porter der er fordi du kan vidrekoble fra disken til annet utstyr. F.eks til et videokamera. PC'n vil oppfatte de to enhetene separat så du kan ikke overføre f.esk film rett fra kameraet til disken. Det er altså en ren vidrekobling for deling av båndbredde frem til PC'n. Edit: Jeg var litt sent ute, men får føye på noe da. Det går an å kjøre nettverk over Firewire, men da vil også PC'n oppfatte det som to enheter. Disken vil bare bli oppdaget av PC'n som er tilkoblet den ene av portene. Jeg tviler også på at disken vil kunne oppfattes samtidig av to PC'er gjennom USB2 og Firewire-tilkoblingen. Endret 3. desember 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå