Gå til innhold

Får ikke laget ny partisjon med partition magic?

White Fox

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en ny partisjon på en av hardiksene mine med partition magic.. Prøveversjonen. men når jeg trykker på apply for at endringene skal tre i kraft så får jeg bare opp en feilmelding.

Kan jeg ikke lage nye partisjoner i prøveutgaven? Det er jo helt på trynet.

Finnes det noe gratis alternativ i så tilfelle?

Feilmeldingen som plopper opp:

Når jeg trykker ok, blir den nye partisjonen jeg lagde bare borte.

post-26-1102089911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke slik det fungerer. For å ta det helt fra begynnelsen:

Når du får en ny, ubrukt disk så er den upartisjonert. For i det hele tatt å kunne bruke disken må du lage en (eller flere) partisjoner på den.

En partisjon er egentlig bare en beskrivelse av hvordan disken skal brukes, det er det som gjør det mulig å dele en fysisk disk i flere logiske deler.

Når du har en 40 GB disk hvor bare 20 GB er brukt så er det 99.9% sikkert at den disken fysisk sett er 40 GB stor og at partisjonen dekker hele disken. Det er da ikke mulig å legge til flere partisjoner.

Alle operativsystem inkluderer verktøy for å lage partisjoner, men slike operasjoner forutsetter at data vil forsvinne. Partition Magic kan noe ekstra, nemlig å forandre størrelsen på en partisjon som inneholder data. Du ka da forandre din 40 GB partisjon til en 20 GB partisjon, og de resterende 20 GB på disken blir da "unallocated". Da er det mulig å f.eks installere Linux, den vil da finne den ledige plassen og lage nye partisjoner.

Lenke til kommentar

Takk for svar Hårek. Ja.den 40 GB disken fulgte med denne bærbare og er bare en partisjon. men hvordan skal jeg klare å dele den opp så jeg får en 25 Gb del(til windows) og en 15GB Unnolaceted(til linux)? Jeg har jo bare prøveversjonen av partition magic, og der fungerer det jo ikke.

Lenke til kommentar
Når du har en 40 GB disk hvor bare 20 GB er brukt så er det 99.9% sikkert at den disken fysisk sett er 40 GB stor og at partisjonen dekker hele disken. Det er da ikke mulig å legge til flere partisjoner.

Partition Magic kan noe ekstra, nemlig å forandre størrelsen på en partisjon som inneholder data. Du ka da forandre din 40 GB partisjon til en 20 GB partisjon, og de resterende 20 GB på disken blir da "unallocated". Da er det mulig å f.eks installere Linux, den vil da finne den ledige plassen og lage nye partisjoner.

Hvorfor sier du først at det ikke er mulig å lage flere partisjoner på 40gb disken, mens du etterpå sier at det går med partition magic?

Finnes det noe lignende program som ikke koster penger og hvor jeg kan dele opp disken?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Partition Magic kan noe ekstra, nemlig å forandre størrelsen på en partisjon som inneholder data. Du ka da forandre din 40 GB partisjon til en 20 GB partisjon, og de resterende 20 GB på disken blir da "unallocated". Da er det mulig å f.eks installere Linux, den vil da finne den ledige plassen og lage nye partisjoner.

Hvorfor sier du først at det ikke er mulig å lage flere partisjoner på 40gb disken, mens du etterpå sier at det går med partition magic?

Finnes det noe lignende program som ikke koster penger og hvor jeg kan dele opp disken?

1. Det er fordi Partition Magic først forminsker disken og så lager en ny partisjon av plassen det laget.

2. Noen Linux-installere kan resize partisjoner, bla. SuSE sin. Men vet dessverre ikke om et gratis program som kan gjøre det i Windows.

Edit: Fant en LiveCD som inneholder QTParted som bla. kan resize partisjoner og lage nye. http://www.sysresccd.org/

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...