Gå til innhold

Å Ta bilder i kulda

Anbefalte innlegg

Nettopp fått mitt S5500, og tester litt rundt omkring. Men så leser jeg i i manualen at det står minimum brukstemperatur er 0 grader. Er dette riktig? Høres veldig rart ut i og med at norge har minusgrader i lufta mer en 50% av året...

Og folk tar jo bilder ute selv om det er vinter. Men er dette skadelig? Eller er det bare skrivet ned for at fuji skal ungå evt. erstatningskrav.. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifisert område for mange elektriske komponenter er ofte 0 grader celsius og oppover - men de virker ofte selv om det er kaldere også. Jeg har selv brukt ulike kamera i minus 25 grader uten problem.

Det du må huske i minusgrader er:

- ta med mange batterier. Batterispenningen synker når batteriet blir kaldt, så batteriet "går tomt" rimelig kjapt (men tar du det med inn igjen, er det masse igjen på det). Akkurat som med mobiltelefonen din..

- legg kameraet i en tett pose når du tar det med inn. Så lar du det akklimatisere seg, og du unngår kondensproblemer og fuktighet inne i kameraet.

Lenke til kommentar

Det er vel LCD-skjermen som først får problemer når det blir noen kuldegrader. Det idotiske med mitt kamera (Pentax Optio S) er at det ikke er mulig å angi at skjermen skal være permanent av og da rekker jeg ikke å slå den av før kamera har funnet ut at dette fikser den ikke. Opplevde i 15 kalde å bare klare en 3-4 bilder, men tror jeg skulle klart langt flere med LCD-skjermen av.

Er på utkikk etter nytt kamera og skal da passe på at det er mulig å slå av LCD-skjerm permanent. Er dette regelen eller unntaket?

Lenke til kommentar
Og folk tar jo bilder ute selv om det er vinter. Men er dette skadelig? Eller er det bare skrivet ned for at fuji skal ungå evt. erstatningskrav.. ?

Du må regne med større slitasje og muligheter for minde fuksjonsfeil. Men så lenge det ikke er ekstremt kaldt så er det ikke noe du trenger å tenke på. Det største problemet jeg har hatt med et digitalkamera i temperaturer ned til -17C var at lukkeren av og til ikke åpnet seg.

Men er det minus 30-40C så bør du tenke deg godt om før du tar det ut.

Lenke til kommentar

Planlegger man en fototur ut kan man jo forebygge litt klimasjokk. I stedet for å dra det ned fra peishylla i 25 røde, og suse rett ut i 10 blå, kan man f.eks. la kameraet ligge et kvarters tid i en kjølig gang evt. kjeller, og så ta det med ut. Og deretter det samme når man kommer inn (nesten som trykkammer etter dykkingen) så ikke kondensen ødelegger. Det har iallfall jeg gjort med hell. Men som det sies her, batterier er vitalt.

Lenke til kommentar

Ville ikke avkjølt før jeg går ut. Tvert i mot fordel at det ikke er for kaldt. Batteriet holder bedre. En annen ting man kan gjøre er å holde kameraet så varmt som mulig mens man er ute. Ikke la det henge rundt halsen, men putt det i en lomme hvis det er lite nok, eller i en ryggsekk/veske hvis det er litt større. Lomme virker best, men selv en ryggsekk gjør at det blir avkjølt litt saktere.

Derimot når man skal inn i varmen igjen lønner det seg å ha det i en pose eller veske til det er oppvarmet. Da slipper man kondens.

Lenke til kommentar
Derimot når man skal inn i varmen igjen lønner det seg å ha det i en pose eller veske til det er oppvarmet. Da slipper man kondens.

Denne må du forklare nærmere. Så vidt jeg vet dannes kondens når lufta ikke lenger kan holde på all fuktigheten. Det skjer når varm luft blir avkjølt. Altså på vei ut.

Lenke til kommentar

Vil vel heller understøtte den forelagte teorien som nevnt over... For de av oss som er gamle nok til å ta en øl så er det enkelt å se at når man tar en duggfrisk en ut av kjøleskapet og lar den stå på bordet så danner det seg kondens på utsiden, vannring på bordet under boksen/flaska/glasset...

(obs. dette gjelder vel også andre kalde ting som blir tatt inn i varmen... ;)

alt. så kan man tenke på de gangene man er i land med mer eller mindre tropisk klima, man er inne på hotellrommet med aircondition deluxe, og tar med seg kameraet ut i +35C, luft med kjempeluftfuktighet... hvis kameraet da er +18C tvers igjennom sliter du litt, tro meg...

Kan nevne så mange eksempler her, men tror vel at det skulle være unødvendig.

--

jørn o.nilsen

Lenke til kommentar

Selv sliter jeg mer med regnvær enn med kulde...

I dag var jeg i Granåsen og tok bilder på WorldCup-rennene i kombinert og hopp.

Bildene ligger her: http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/2004...dCup-Granaasen/

...og et av dem her: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=149350

Er ikke heeelt fornøyd med dem, men noen bilder ble ihvertfall bra.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det er riktig av varm luft klarer å holde på fuktighet bedre enn kald luft. Derfor blir det kondens på kameraet når det tas inn i varmen, men ikke når det tas med ut i kulden. Forklaringen er ganske enkel.

Når kameraet er inne i varmen og tas med ut i kulda:

Ute er lufta kald og kan som sagt ikke holde på noe særlig fuktighet. Kameraet tas med ut og varmer opp et tynt luftlag rundt overflaten sin. Luften kan da et lite øyeblikk holde mer fuktighet enn det det gjør. Det er med andre ord ingen ting som skulle tilsi at det skulle dannes kondens på kameraet, noe det heller ikke gjør i praksis.

Når kameraet har vært ute i kulda og tas med inn i varmen:

Kamera-overflaten er kald. Luften inne er varm og holder relativt mye fuktighet. Den varme luften vil avkjøles ved kontakt med den kalde kamera-overflaten. Luften rundt kameraet er da ikke varm nok til å holde fuktigheten og den avsettes da på kamerakroppen som kondens.

Jeg tror den optimale løsningen er å ha kameraet i en lufttett beholder (det enkleste er en plastpose) som langsomt varmes opp til romtemperatur. Et viktig poeng er da at luften inne i beholderen er tørr.

Lenke til kommentar

Jeg har reflektert litt, og sier "HAH, Dere tar feil!"

Kondens er et resultat av at luften blir avkjølt! Luften holder ikke lenger på fuktigheten og det dannes dråper, som for eksempel kan feste seg på elektronikk i et digitalkamera. Altså, vær forsiktig med å ta med kameraet ut!

Den med ølet var nesten god, men jeg fant ut av det også til slutt. Det er ikke fordi ølet varmes opp at den blir duggvåt, det er fordi lufta rundt avkjøles, slik at lufta rundt avgir små dråper!

Når man skal tørke ting, som for eksempel etter kondens i kaldt vær ute, så må du sette på varmen inne, så fordamper all fuktigheten ganske raskt (så raskt som luften inne i kameraet blir oppvarmet, krever kanskje litt luftsirkulasjon, men kan også skje gjennom varmeledning.)

Slik er det.

Ikke ta kameraet rett ut fra varmen!!!

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Alle har egentlig rett, men trygvan trekker inn et moment som sannsynligvis ble oversett av jakobc (rett meg hvis jeg tar feil), nemlig at kameraet er en kontainer med luft, og ikke et fast legeme. Dermed vil det antakelig bli kondens på utsiden av kameraet når det tas med inn i varmen, og kondens på innsiden når det tas med ut i kulden.

Overklokking.no hadde en artikkel om kondens i forbindelse med ekstremkjøling av hardware, den er muligens ikke helt relevant, men forklarer i hvert fall luftfuktighet/varme prinsippet.

http://overklokking.no/guides/kondensskader/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...