efikkan Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei! Jeg skal teste en maskin som mangler PSU(som passer), men PSUen skal være "defekt", men det er ikke sikkert. Hva kan skje om jeg kobler den til og starter maskinen? Kan den gjøre vondt verre? Lenke til kommentar
wormy Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) test å jumpstarte den finner sånn greie på bl.a. www.microplex.no http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIATXSTART http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PSUTEST20PIN Endret 3. desember 2004 av wormy Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Jo, men du trenger da ikke bestille noe for å starte PSUen. Du kobler bare sammen pinne 14 (grønn) og 15 (jord), så starter den. Det er beskrevet i flere tråder på forumet. Endret 3. desember 2004 av hn66 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Det jeg vil vite er om maskinen kan ta skade om PSUen er defekt. Hva er "jumpstart"? Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Starte PSU'en uten å ha koblet den til maskinen Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Så måler du bare spenningene på en molex med et multimeter. Måler du mellom 11.5 og 12.5 mellom gul-aort er den railen riktig, og mellom sort-rød skal du ligge mellom ca. 4.7 og 5.3 volt. Det kan lønne seg å måle ved litt belastning også, en defekt psu kan godt ha riktige spenninger ubelastet med forandre seg når man kobler til last. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Om jeg nå kobler til PSUen og den er defekt, kan da hardwaren ta skade på noen måte? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Om jeg nå kobler til PSUen og den er defekt, kan da hardwaren ta skade på noen måte? Ja, men du sier ikke om du skal teste den på samme maskina som den har sittet i hele tida. Hvis du skal det, har jo maskina allerede fått skade fra denne evt. feilen, og det spiller ikke noen rolle. Men det er klart, hvis den gir ut +50V DC på +5V DC railen, skader den mest sannsynlig komponentene dine. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Strømforsyningen kommer muligens fra den samme maskinen. CPUen er PII 450. Dette er noe min bror har fått av en kamerat som har fått av sin bror. Nummer en i rekken testet den med en annen PSU, og sa fungerte den. Strømforsyningen lå inni kabinettet og de sa at den er sannsynligvis defekt.(men ikke testet) Endret 3. desember 2004 av efikkan Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Alså resten av pcen skal fungere, men PSUen kan være defekt. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hvorfor kan du ikke teste PSU uten at noen ledninger er tilkoblet først a`? Muffinman beskriver en korrekt fremgangsmåte. Det er helt nødvendig med multimeter for å måle spenningen for ofte er årsaken at PSU gir for høye spenninger ! Har du ikke multimeter kan du prøve alternativt 12v og 6volt pære i steden. Lyser de ikke er jo saken grei. Lyser`n no`jævlig er saken også grei, men ved normal lysstyrke kan det likevel være spenningsforskjell som er for stor. Bruk da multimeter ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå