Gå til innhold

Linux side om side med windows. Beste distro?

Anbefalte innlegg

For å si dette på en meget enkel måte:

Hvis du er 100% overbevist om at linux er tingen for deg, og er villig til å lære og lese sabla mye på kort tid, så kan du begynne med Gentoo eller Slackware. Personlig mener jeg slackware er elendig sammenlignet med Gentoo (og mye annet av linuxdistroer der ute - men det er nå så)

Hvis du ønsker et alternativ til Windows som du skal dual-boote når/hvis lysten eller behovet trenger seg på, så velger du fedora, SuSE eller mandrake i den rekkefølgen.

Hvorfor er Slackware elendig? Eneste akilleshælen til Slackware er pakkesystemet, ellers er det en meget sterk distro. Og man kan lett få til dual-boot med Slackware også. Det å bare si at en ting er elendig uten begrunnelse er alt for svakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er Slackware elendig? Eneste akilleshælen til Slackware er pakkesystemet, ellers er det en meget sterk distro. Og man kan lett få til dual-boot med Slackware også. Det å bare si at en ting er elendig uten begrunnelse er alt for svakt.

Av ALLE gærne og fargerike distroer der ute, så er det en kjedelig og grå distro - nemlig Slack. Den er ikke elegant, den er ikke sterk, den er ikke spesielt noen ting. Den er bare Slack. Og akkurat derfor bruker mange oldtimere den. Kommer det for eksempel noe revolusjonerende nytt i nye versjoner av Slack? Nei, fordi brukerbasen er bare ikke slik. Den siste "revolusjonen" der i gården var mulighet til å boote fra CD *wow*. (Send meg gjerne en PM hvorfor du bruker Slack istedet for Gentoo)

Ikke kom og drass med Slackware og si at den er "sterk" til noen som aldri har prøvd linux før, det blir så teit når det lang ifra stemmer. Kanskje en dreven linuxbruker velger å bruke slack, men av helt andre grunner enn det som lå til grunn i denne tråden.

Skummet gjennom Slackware-tråden - og likevel om jeg applauderer innsatsen din, så kunne jeg skrevet det samme på 3 linjer om f.eks. SimplyMepis eller Ubuntu. Det skulle bli noe ala last ned ISO, brenn og boot CD. Ønsker du å installere det på harddisk? Trykk vakkert ikon og vent 15 minutter. Ferdig.

Det interessante her er ikke hvorfor jeg synes Slack er "elendig" (linux er linux), det interessante er hvorfor du mener Slack er så mye bedre enn alle andre. Jeg personlig ser absolutt ingen grunn til at en nybegynner skulle ta fatt på slack. Dere må slutte med dette religiøse forholdet til linuxdistroen dere bruker! Linux er linux, ferdig med det. Det viktigste er å få brukere over, og da velger man noe som ikke skremmer vettet av en nysgjerrig vinduskapning.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man bruker slackware er at man slipper å la systemet anta hvordan du vil ha ting, noe som kan være fryktelig irriterende å rette opp i Debian o.l distroer. At en nybegynner bør begynne med slack kan være en lite god ting, ja, da brukeren kanskje kan gi opp, men at nybegynnere absolutt _IKKE_ bør begynne med FC* er ihvertfall sikkert da man lærer omtrent ingenting av det. Å begynne med en distro som Debian kan og være fordelaktig da den krever noe fra brukeren, uten at det blir for vanskelig.

Endret av iCrap
Lenke til kommentar

Gjør dere selv en tjeneste og last ned SimplyMepis, brenn ut og test på deres eget system. Jeg skal love dere at dere blir overrasket over hvor strømlinjeformet og bra skrudd sammen ting er. Jeg har alltid syntes det hva vært vanskelig å finne en distro til tanter/onkler/venner ol. som har lyst til å prøve linux. Det funker liksom ikke å komme drassende med 5 CDer med Mandrake eller 1 DVD med SuSE eller whatever. Allerede da er vedkommende skremt bort.

Med en liveCD som SimplyMepis kan du bare fortelle at du har mulighet til å vise de systemet uten å måtte installere noe. Deretter når systemet har bootet, så ser de at det ikke er veldig ulikt windows. Og med argumenter som null virus og spyware, samt en nettleser som blokkerer reklame og popups så er jobben som regel gjort.

Jeg presiserer at dette er til folk som bruker datamaskinen, og forventer at alt bare funker. Å editere en config-fil er ikke engang et alternativ <- Skjønner?

ALT av hardware jeg har kastet på SimplyMepis til nå har den taklet. Webcams, scannere, skrivere, usb-harddisker, digitalkamera. Alt bare popper opp på desktopen og er klart til bruk. Den kommer til og med ferdig installert med ndiswrapper for kranglete trådløskort. Det er valgt ut 1 applikasjon av hver type, også for ikke å forvirre brukeren. Og alt av plugins til mozilla er på plass og ferdig satt opp med mime-definisjoner. Å streame radio eller film over internett er null problem. OO.org er der jaggu også! Og fontene er selvfølgelig perfekt satt opp, og utseende på GTK applikasjoner er KDE-stil - så det fremstår ganske unisont. Og alt dette har de fått plass til på EN cd-plate.

Prøv det selv, og bli overrasket.

Lenke til kommentar

Jeg presiserer at dette er til folk som bruker datamaskinen, og forventer at alt bare funker. Å editere en config-fil er ikke engang et alternativ <- Skjønner?

Jeg er så enig med deg som deg kan bli Linuxguru, problemet er at enkelte er på forumet hevder at mennesker som ikke setter seg inn i åssen os'et fungerer ikke burde få bruke en datamaskin.

Skal teste ut denne Livecd'en etterhvert.

Lenke til kommentar
Er jo lurt å velge en distro som allerede har ntfs-støtte i kernel, da det er lurt å ha når du har windows også.

Hvilke som har det vet jeg dessverre ikke.

Så vidt jeg vet så har alle distroer utenom Debian, Fedora(?) og Mandrake (read-only) NTFS-støtte.

Spm zup sa, dette handler om kernel. Slackware 10.0 med kernel som følger med på CD støtter ikke NTFS. Knoppix 3.6 leste NTFS sist gang jeg prøvde, og det er Debian-basert (vel, det er en debian livecd :!:)

Hva er dette for tull? Slackware har da støtte for NTFS.

Sikker? Med 2.6 kernelen muligens, men ikke med 2.4.26 som er med på CD1... Ihvertfall ikke her :!:

Lenke til kommentar
Sikker? Med 2.6 kernelen muligens, men ikke med 2.4.26 som er med på CD1... Ihvertfall ikke her :!:

Jeg er rimelig sikker, ja. I installasjonen får man jo spørsmål om man vil legge til windows-partisjon, inkludert NTFS-partisjoner. Jeg installerte maskinen senest i dag, så jeg har det friskt i minnet.

Edit: Dessuten, jeg kunne til og med mounte opp NTFS-partisjoner i Slackware 9.1, som brukte kernel 2.4.22. Og jeg brukte kernel 2.4.22. Så jeg skjønner ikke hvorfor du har fått for deg at Slackware ikke har NTFS-støtte "out-of-the-box"...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
men at nybegynnere absolutt _IKKE_ bør begynne med FC* er ihvertfall sikkert da man lærer omtrent ingenting av det. Å begynne med en distro som Debian kan og være fordelaktig da den krever noe fra brukeren, uten at det blir for vanskelig.

Hva tror du distribusjoner som Fedora Core eller SuSE eksisterer for? Og hvorfor tror du alle vil lære? Hvorfor trenger en distribusjon å kreve noe fra brukeren? Med de holdningene der kommer Linux *aldri* til å få høyere markedsandel enn 4%! Totalt enig med Leoric og Fjotten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...