Gå til innhold

Linux side om side med windows. Beste distro?

Anbefalte innlegg

Jeg er av den oppfatningen av at man lærer mer av å compile pakker fra source, istedet for å skrive:

"emerge pakke"

"apt-get install pakke"

"pacman -noenoptions pakke"

Men det er kanskje bare min mening.

Dessuten blir programmene mer effektive ved å kompilere fra source.

Ethvert pakkesystem med respekt for seg slev bør kunne gi deg muligheten til å hente source for en pakke automatisk, bygge den selv, lage en pakke av den og installere den. Men hvor mye mer effektivt blir det egentlig? For meg vil det aldri være verd det med mindre en virkelig får boosta ytelsen - og igjen, om ytelse er veldig viktig bør folk også vurdere "optimalisere" ved å f.eks. bruke mindre bloatede desktop miljøer. Et bytte fra KDE til XFCE(eller fluxbox, blackbox mm.) vil nok gjøre mere for den generelle effektiviteten for systemet enn flere ukers -O3 --funroll-loops --uberoptimize --and-whatnot kompilereing :p

Men men, nok offtoptic preik fra meg. Føles ting mere responsivt etter egen kopilering så fett nok! Det eneste jeg kompilerer selv(av ting det finnes pakker for) er kjernen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I forhold til det opprinnelige spørsmålet om hva som går best sammen med Windows er mitt svar Mandrake og Suse. Med dual boot har jeg kommet rett opp med disse to mens jeg har måttet installere ekstra pakker med Feodora/Red hat.

Men er det mye bedre å kjøre mandrake ved siden av windows enn det er å kjøre slackware?

Bra noen holder seg on-topic.

Lenke til kommentar
I forhold til det opprinnelige spørsmålet om hva som går best sammen med Windows er mitt svar Mandrake og Suse.  Med dual boot har jeg kommet rett opp med disse to mens jeg har måttet installere ekstra pakker med Feodora/Red hat.

Men er det mye bedre å kjøre mandrake ved siden av windows enn det er å kjøre slackware?

Selvfølgelig ikke, alle noenlunde store distroer kjører perfekt ved siden av Windows. Han mente kanskje at det er lettere å gjøre feil i diskoppsettet av Slackware?

Lenke til kommentar
Er jo lurt å velge en distro som allerede har ntfs-støtte i kernel, da det er lurt å ha når du har windows også.

Hvilke som har det vet jeg dessverre ikke.

Så vidt jeg vet så har alle distroer utenom Debian, Fedora(?) og Mandrake (read-only) NTFS-støtte.

Lenke til kommentar
I forhold til det opprinnelige spørsmålet om hva som går best sammen med Windows er mitt svar Mandrake og Suse.  Med dual boot har jeg kommet rett opp med disse to mens jeg har måttet installere ekstra pakker med Feodora/Red hat.

Selvfølgelig ikke, alle noenlunde store distroer kjører perfekt ved siden av Windows. Han mente kanskje at det er lettere å gjøre feil i diskoppsettet av Slackware?

I slackware er det slik at selve installasjonen går fort, veldig fort. Men man bør ha begge øynene med. Det er et par ting man må følge ekstra med på. Det går på diskpartisjonering og formatering. Man må også være obs på hva man skriver når man konfigurerer LILO. Men det bør gå greit. Boot-menyen man får med Slackware er utrolig bra. Skjønner hvorfor Slackware ennå holder på LILO. Det er også lekende lett å sette opp andre operativsystemer. Nå har jeg trippel-boot på min maskin, hvor jeg i tillegg til windows og linux, også har FreeBSD. Det fungerer meget bra. Mitt første møte med linux var med nettopp Slackware. Jeg klarte å installere uten feil den gang, så det bør folk klare. Det som er utfordrende i Slackware er konfigureringen i etterkant.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Er jo lurt å velge en distro som allerede har ntfs-støtte i kernel, da det er lurt å ha når du har windows også.

Så vidt jeg vet så har alle distroer utenom Debian, Fedora(?) og Mandrake (read-only) NTFS-støtte.

Spm zup sa, dette handler om kernel. Slackware 10.0 med kernel som følger med på CD støtter ikke NTFS. Knoppix 3.6 leste NTFS sist gang jeg prøvde, og det er Debian-basert (vel, det er en debian livecd :!:)

Lenke til kommentar

Spm zup sa, dette handler om kernel. Slackware 10.0 med kernel som følger med på CD støtter ikke NTFS. Knoppix 3.6 leste NTFS sist gang jeg prøvde, og det er Debian-basert (vel, det er en debian livecd :!:)

Hva er dette for tull? Slackware har da støtte for NTFS.

Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hvilken bok det var?

Vil bare advare mot "for dummies" og "learn yourself in 24 hours", de er ikke all verden.

Nei.. var en diger bok som het LINUX eller no.. Var masse sånne dummies bøker der, men de så ikke så bra ut.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Vil bare advare mot "for dummies" og "learn yourself in 24 hours", de er ikke all verden.

Nei.. var en diger bok som het LINUX eller no.. Var masse sånne dummies bøker der, men de så ikke så bra ut.

Den beste måten å lære seg linux, er å bruke det. I tillegg spore opp informasjon på nettet. Det ligger masse bra dokumentasjon på nettet. Selv har jeg lært masse på den måten.

Lenke til kommentar

Den beste måten å lære seg linux, er å bruke det. I tillegg spore opp informasjon på nettet. Det ligger masse bra dokumentasjon på nettet. Selv har jeg lært masse på den måten.

Ja.. men tenkte det i tillegg var greit med en bok foran seg. Hvordan man utfører forskjellige ting osv.

Lenke til kommentar

Bare vær klar over, at hvis du ikke føler du kommer noen vei med Slackware, så finnes det enklere distroer (Mandrake, Fedora og Suse) - gi dem en sjanse før du avfeier det helt og holdten pga Slackware. Jeg ville aldri finne på å anbefale Slack til en som var ute etter å teste ut linux.

Lenke til kommentar
Wil, lenge siden vi har hørt fra han?, hadde jo gode erfaringer med å gå rett på Slackware, men vil nok ikke anbefale det til nybegynner jeg heller.

Vel... Det kan diskuteres. Fordelen ved å gå rett på distroer slik som Slackware, er at man med en gang blir vant med å konfigurere selv, og ikke være avhengig av grafiske hjelpeverktøy spesielt for den enkelte distro. Slackware er også en distro som ligger ganske tett opp mot FreeBSD, og det vil lette overgangen til tyngre UNIX-varianter, der man er nødt for å gjøre ting selv for at det skal virke. Arbeidet man legger i distroer som Slackware/FreeBSD ligger ikke i installasjonen, men konfigurasjonen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Wil, lenge siden vi har hørt fra han?, hadde jo gode erfaringer med å gå rett på Slackware, men vil nok ikke anbefale det til nybegynner jeg heller.

Vel... Det kan diskuteres. Fordelen ved å gå rett på distroer slik som Slackware, er at man med en gang blir vant med å konfigurere selv, og ikke være avhengig av grafiske hjelpeverktøy spesielt for den enkelte distro. Slackware er også en distro som ligger ganske tett opp mot FreeBSD, og det vil lette overgangen til tyngre UNIX-varianter,

Hvorfor er det noen fordel, er det noen vits å kunne raskt gå over til tyngre Unix'er når man sannsynligvis aldri kommer til å gå over?

Lenke til kommentar

For å si dette på en meget enkel måte:

Hvis du er 100% overbevist om at linux er tingen for deg, og er villig til å lære og lese sabla mye på kort tid, så kan du begynne med Gentoo eller Slackware. Personlig mener jeg slackware er elendig sammenlignet med Gentoo (og mye annet av linuxdistroer der ute - men det er nå så)

Hvis du ønsker et alternativ til Windows som du skal dual-boote når/hvis lysten eller behovet trenger seg på, så velger du fedora, SuSE eller mandrake i den rekkefølgen.

Hvis du derimot bare har hørt veldig mye om linux og er nysgjerrig, men aldri sett eller brukt det, så skal du velge en distro som har en LiveCD. Denne laster du ned, brenner ut og så booter fra CDen. Du vil da bli tatt rett inn i det grafiske brukergrensesnittet og får "prøvekjørt" hele opplegget for så å se om dette i det hele tatt er noe for deg. Alt dette *før* du velger om du vil installere det eller ei. De fleste LiveCDer har NTFS-støtte også så du får lest mp3'ene dine fra harddisken. Smart :-) Knoppix var vel de første, men jeg vil helhjertig anbefale SimplyMepis til deg.

Den finner du på www.mepis.org eller direkte-link: ftp://ftp.nluug.nl/pub/metalab/distributi...PIS-current.iso

SimplyMepis bruker KDE som brukergrensesnitt. Et tilsvarende alternativ med Gnome er Ubuntu linux, men det har jeg ikke prøvd.

Anbefaler forøvrig alle linuxinteresserte i å laste ned overnevnte og prøve selv, før de gjør seg opp en mening. Jeg bruker selv Gentoo, men SimplyMepis har jeg installert som erstatning for WinXP til både gamle og unge - og alle er storfornøyd. Jeg har nå nært 10 tidligere WinXP maskiner på samvittigheten den siste måneden :-) Personlig er jeg mektig imponert over hvordan "alt" i SimplyMepis bare fungerer ut-av-boksen.

Start med en LiveCD, bare for å se om du liker det. Isåfall kan du flytte til noe annet når du føler deg moden. Med tiden vil du forstå det de fleste langvarig linuxbrukere har forstått: Linux er linux, uansett distro. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...