ggp Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg har lagd en php login side, men jeg har fått opp et problem ... Hvordan kan jeg blocke folk for å komme innpå user.php foreksempel, slik som dette: - Jeg klikker meg innpå server/brukernavn/public_html/user.php > "Du er ikke logget inn, veligst gå til 'login.php' for å logge inn..." - Bør jeg bruke cookies og cookie_check eller noe sånt ? Takke for svar - ggp Lenke til kommentar
wacie Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg pleier å brukse sessions til å sjekke om en bruker er logget inn. Står noe om det her Lenke til kommentar
ggp Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg leste litt men jeg fattet ikke helt hva jeg skal gjøre Kan noen veilede meg litt med session() ? - ggp Lenke til kommentar
phanti Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 $_SESSION['variabelnavn'] = "variabel"; Det forutsetter at du har session_start(); i toppen av sidene du skal sjekke brukere på. no2.php.net/session Du kan feks lagre brukernavn, md5(passord), klient IP og klient browser i session, og så sjekke om det stemmer for hver side. (De to siste er strengt tatt ikke nødvendig, kommer an på hvor vanskelig du vil gjøre siden din å hacke ) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Her er litt pseudokode for å hjelpe deg litt i gang: login.php (eller hva nå enn du har kalt login-siden din) <?php session_start(); //selve innloggingsgreien, sjekker passord osv. if (logget inn) { $_SESSION['username'] = $_POST['username']; $_SESSION['password'] = md5($_POST['password']; // osv.... } ?> Last over til session-variabler så mye informasjon du mener er nødvendig for å identifisere brukeren. user.php <?php session_start(); if ($_SESSION['username'] != $brukernavn || $_SESSION['password'] != $password) { die("You have no power here, Mr. Anderson..."); } //resten av siden her, noenlunde greit beskyttet. ?> Spør i vei hvis du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
ggp Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) session_start(); $_SESSION['login'] = "logget inn"; Riktig ? - Hvordan sjekker jeg en session ? - Hvordan slutter jeg en session, til logout Endret 6. desember 2004 av ggp Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) nesten riktig, bør ha session_register("login") imellom. Du kan sjekke en session på mange måter, med isset(), $_SESSSION[] == osv i en if. Avslutter en session med; session_unregister(), avslutter alle sessions med session_destroy(). Endret 6. desember 2004 av LoS Lenke til kommentar
phanti Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 nesten riktig, bør ha session_register("login") imellom. Du trenger ikke bruke session_register() før du kan bruke den superglobale variabelen $_SESSION[]. Note: Please note when working with sessions that a record of a session is not created until a variable has been registered using the session_register() function or by adding a new key to the $_SESSION superglobal array. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 nesten riktig, bør ha session_register("login") imellom. Nei, som phanti sier kan du putte det direkte i $_SESSION[]. Du kan sette en ny session ved å bruke $_SESSION[] som en helt vanlig variabel: $_SESSION['variabelnavn'] = 'verdi'; Du kan sjekke en session ved også å bruke $_SESSION[] som en helt vanlig variabel: if ($_SESSION['variabelnavn'] == 'verdi') { gjørnoe(); } Du kan tømme en session på vanlig måte: unset($_SESSION['variabelnavn']); ...eller ved å bruke session_unregister('variabelnavn'). session_unset() kan brukes for å fjerne alt. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Kanskje jeg er litt oldschool da Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) loggut.php <?php session_start(); session_unset(); session_destroy(); header("Location: index.php"); ?> Endret 8. desember 2004 av shagg0r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå