Gå til innhold

Er det noen historikere her?

Bluesky

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kunne trenge litt hjelp av noen til en skoleoppgave i historie

Oppgavene er som følger:

1. Hvorfor får Spania, Portugal, England, Frankrike og Nederlandene så viktige posisjoner i Europa fra ca. 1500 tallet, og hvorfor svekkes de Italienske byers posisjon seg fra ca. samme tid?

2. Hvilke følger får oppdagelsene for Frankrike og for de områdene til kom til å beherske?

Og da menes oppdagelsene til Colombus, Cabot, Da Gama, Cabral, Magellan og Del Cano

Selve tidsperioden er fra ca. 1500 og utover (men ikke for langt frem i tid)

Hadde vært hyggelig om noen kunne komme med noen linker eller kanskje skrive noen linjer om dette

På forhånd takk :)

Og til slutt: JA, jeg har søkt på Goggle om dette, og jeg har lest i bøkene, og jeg håper derfor ingen blir fornærmet at jeg spør om dette på et forum som egentlig brukes til å diskutere datamaskiner.

EDIT: Noen trykkleifer

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvorfor får Spania, Portugal, England, Frankrike og Nederlandene så viktige posisjoner i Europa fra ca. 1500 tallet, og hvorfor svekkes de Italienske byers posisjon seg fra ca. samme tid?

Alle disse landene ligger ved havet, og var stor sjøfartsnasjoner. Altså disse landene hadde erobret og lagt nesten hele den oppdagede verden under seg i kolonier.

Lenke til kommentar
Svartedauen la vel ned mange folk i europa rundt 1500 tallet :whistle:

Midten av 1300-tallet...

1349 var vel the great number.

Svartedauden slo til for fullt i Europa i 1348 og herjet i 10-20 år, avhengig av hvor i Europa det er snakk om. Pesten kom fra Ukraina. Jordekornene hadde bestbakterier i blodet, og loppene som levde på dem hoppet over til rotter som åt jordekornene. Pestsmittede rotter som bodde i kornlagrene ble med handelsskip til Europa når kornet ble solgt og spredte seg til Konstantinopel i 1347, så til Italia og videre derfra til Tyskland, Frankrike og England. Sommeren 1349 kom den til Bjørgvin. Kun Island ble spart. Mannskapet på skipene døde før de kom frem.

Totalt døde 25 millioner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...