Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?


Anbefalte innlegg

Man kan vel trygt si at overklokking ikke er det det engang var. Før i tiden var det ikke uvanlig å klokke over 100% ( ! ). F.eks mange Pentium 75MHz cpuer som kom godt over 200MHz.

Det er nå vel å ta litt hardt i. Jeg har overklokket 4-5 stk Pentium75'er og de gikk alle kun til 120-133MHz selv om jeg monterte vifte på kjøleren. Dvs ca 60-80% overklokk. Greit nok det, men jeg har aldri sett noen som har fått de over 150MHz. (100%) Kun nyere steppinger (Pentium MMX) gikk til over 200MHz. Det beste jeg klarte var en 166MHz opp til 266MHz (60%)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
overklokking er jo litt gøy da :D , men om 2 år vil ingen ha bruk for overklokking, fordi det kommer jo ny og bedre hardware hver uke, så Hardwaren om 2 år vil greie å kjøre spill glatt.....

Vel. Dette tviler hvertfall jeg på. Det tenkte vi for 2 år siden også. Raskere CPU of GPU gjør at spillprodusentene legger inn mer fancy ting...

For 2 år siden fikk vi også bakoversveis over 70-90 FPS ved 1024x768 med 2xAA i de nyeste spillene. Nå løfter vi knapt øyebrynene før vi ser både 1600x1200 og 4xAA i greie hastigheter i nye spill. Med tanke på at det er begrensing i hvor høye oppløsninger folk kjører på skjermene sine så er vi i ferd med å nå et tak på oppløsning. Mulig vi får store LCD-skjermer med 2048x1536 i løpet av de nærmeste årene, men det blir neppe spille-skjermer. Dvs. at vi allerede har nådd et slags tak på oppløsning. I tillegg må man huske på at jo mer avanserte teksturene man vil ha jo mer tid tar det å lage spill. Det er en smertegrense for hvor mye tid spillprodusentene vil bruke på å legge til detaljer og høyoppløselige teksturer. Jeg tror Doom3 og Halflife2 har satt en ny stardard for teksturer en tid fremover og vi vet jo hvor lange Valve har jobbet med HL2. Er vi klar for å vente f.eks dobbelt så lenge for å få et spill med dobbelt så høyt detaljnivå? Nei, jeg tror HL2 og Doom3 har satt et slags høydemål for en god stund fremover og at oppløsningen har nådd et tak. Dermed tror jeg behovet for raskere grafikkort vil synke de neste årene. Mulig man klarer seg fint med et kort i 2000kr-klassen i 3-4 år fremover i motsetning til 1-2 år som var normalt for få år siden (f.eks Geforce4 Ti-serien eller Radeon 8500-serien).

Lenke til kommentar
I den senere tid har jeg lagt merke til at jeg sjelden eller aldri klokker mine nye system noe særlig. Dette var noe jeg gjorde mye mer i mine eldre dager.

 

 

Hvilken vei går livet ditt? Har du vert i ungdomens kjelda som ligger bortanfor dimman? ;)

 

 

Behovet for klokking er nok ikke på plass i samme grad som tidligere. Men som noen har påpekt så er det jo morrsomt å skvise ut mer ytelse en det den høyeste klokket cpu`en i serien har, og da gjerne også til halv pris, vist man ser bort fra kjøleløsningene :innocent:

Lenke til kommentar

(f.eks Geforce4 Ti-serien eller Radeon 8500-serien).

 

Mitt TI4600 tikker å går som aldri før det, kjører doom III med en xp1800 og 1024 pc3200 :p

Vell og merke med lowlow settings, men fps foran kvalitet ? :yes:

 

Btw : noen som har noen tips om hvordan tyne exstra utav det gammle TI4600 kortet mitt ? da tenker jeg ikke bare på å klokke core og mem, men om det finnes noen softmodder eller lignende som ikke krever for mye arbeid.

Lenke til kommentar
Når jeg klokker cpu'en min AMD 64 3400+ 2,4ghz oppover får jeg bare en slags motsatt effekt, der jeg får mindre poeng f.eks i 3d mark og det meste blir ustabilt. Ja! Jeg har prøvd og øke volt, har prøvd det meste. Tror det er rammen som ikke vil være med på leken her, har totalt mistet smaken på overklokking da ting aldri blir helt stabilt her. Kjøpte også en fet Swiftech kjøler til 5-600, luftkjøler...  Den holder cpu'en pent på 32 grader idle.

Ikke at jeg tviler på at du er en "overklokker med gode erfaringer" eller noe sånt.

 

Men det første som slår meg når jeg leser hva du skriver er minnehastighet.

 

Har du huska å sette "max memclock" til 200mhz i biosen, kan tippe den står på auto nå. Og som gjør at når du setter høyere htt så går "memclock" ned til "166mhz" som igjen gir lavere klokk på rammen. Er kanskje ikke så rart du får lavere 3dmark score viss dette er tilfellet.

 

Men over til noe annet.

 

Det er gått sport i tweaking av system. Jeg driver mest på med det for å få de siste poengene og scorene ut av hardwaren jeg har, ikke for å spille noen spill med høyere oppløsning eller ting tar kortere tid å loade.

 

Se på denne Intel P4 3.6Ghz @ 6.3ghz foreksempel, trur han har overklokka den så mye mest for å sette verdens rekorder og ikke fordi at den 3.6ghz cpuen var for treg default.

 

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=44785

 

 

Hvor mange % blir det btw ? :hmm:

 

 

*edit*

 

Kan legge til at jeg har fått min a64 3500 opp i en ca 40% overklokk, og ja. Det var med luft kjøling.

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar
Se på denne Intel P4 3.6Ghz @ 6.3ghz foreksempel, trur han har overklokka den så mye mest for å sette verdens rekorder og ikke fordi at den 3.6ghz cpuen var for treg default.

 

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=44785

 

Hvor mange % blir det btw ? :hmm:

6,3/3,6 = 1,75. Dvs. 75% overklokk. Altså på nivå med det som var vanlig fullt mulig å få med litt god luftkjøling på Pentium75 (133MHz), Celeron 300A (525MHz) og Duron 600 (ca 1050 MHz). Tviler på at han har bruk "litt god luftkjøling" her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I den senere tid har jeg lagt merke til at jeg sjelden eller aldri klokker mine nye system noe særlig. Dette var noe jeg gjorde mye mer i mine eldre dager.

Hvilken vei går livet ditt? Har du vert i ungdomens kjelda som ligger bortanfor dimman?

Jeg er nok laaangt eldre enn hr.Dahle og mange andre "Oldtimers" her..

Og jeg synes at et uklokket system er et stort nederlag..

Kan det klokkes.. skal det klokkes.. til bluescreen og litt tilbake... men ikke for envher pris... Der går grensen (penga må jo gå til mat/famile og annet "nødvendig") :-)

Lenke til kommentar
overklokking er jo litt gøy da :D , men om 2 år vil ingen ha bruk for overklokking, fordi det kommer jo ny og bedre hardware hver uke, så Hardwaren om 2 år vil greie å kjøre spill glatt.....

Vel. Dette tviler hvertfall jeg på. Det tenkte vi for 2 år siden også. Raskere CPU of GPU gjør at spillprodusentene legger inn mer fancy ting...

For 2 år siden fikk vi også bakoversveis over 70-90 FPS ved 1024x768 med 2xAA i de nyeste spillene. Nå løfter vi knapt øyebrynene før vi ser både 1600x1200 og 4xAA i greie hastigheter i nye spill. Med tanke på at det er begrensing i hvor høye oppløsninger folk kjører på skjermene sine så er vi i ferd med å nå et tak på oppløsning. Mulig vi får store LCD-skjermer med 2048x1536 i løpet av de nærmeste årene, men det blir neppe spille-skjermer. Dvs. at vi allerede har nådd et slags tak på oppløsning. I tillegg må man huske på at jo mer avanserte teksturene man vil ha jo mer tid tar høyoppløselige teksturer. Jeg tror Doom3 og Halflife2 har sattdet å lage spill. Det er en smertegrense for hvor mye tid spillprodusentene vil bruke på å legge til detaljer og en ny stardard for teksturer en tid fremover og vi vet jo hvor lange Valve har jobbet med HL2. Er vi klar for å vente f.eks dobbelt så lenge for å få et spill med dobbelt så høyt detaljnivå? Nei, jeg tror HL2 og Doom3 har satt et slags høydemål for en god stund fremover og at oppløsningen har nådd et tak. Dermed tror jeg behovet for raskere grafikkort vil synke de neste årene. Mulig man klarer seg fint med et kort i 2000kr-klassen i 3-4 år fremover i motsetning til 1-2 år som var normalt for få år siden (f.eks Geforce4 Ti-serien eller Radeon 8500-serien).

Oppløsningen og kvaliteten på texturene har ingenting å si på hvor lang tid det tar å wrappe de rundt en modell enn med lavoppløselige texturer. Som du sier er det ikke problemer å kaste på haugevis med detaljer på modellene og objektene.

Brukte både anistropisk filtrering og det som var av kvaliteter å pushe på i doom 3 men der så texturene ut som utvannet maling på nært hold. Virker som om du bruker "texturer" som et fellesord for hele grafikken.

 

Unreal 3

Endret av Chris88
Lenke til kommentar

Jeg sluttet å klokke etter jeg svei en celeron 300a.. Men det var litt gøy fordi jeg fikk den på nesten 600 mhz. Dessuten hjalp komplett meg med ny CPU men måtte kjøpe nytt hovedkort.

Det var mer å hente før. Men nå så ser jeg etter den ekstra ytelsen i form av bios oppdateringer og drivere. Så har jeg også blitt gammeldags. Stabilitet er viktigere.

Lenke til kommentar

Synes det er ganske lurt å overklokke jeg. Dette er den nye A64 3000+ min. Den er orginalt 1800MHz. Kjører den dønn stabilt på 2800MHz. Her er ett bilde av max jeg kommer inn i windows på. Ikke kom her å si at det ikke hjelper å overklokke. Med denne CPU har jeg 55.5% overklokk med 100% stabilitet.

 

3000+%20@%202.9GHz.JPG

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har jo denne som macci har i første posten her: http://xtremesystems.org/forums/showthread...52&page=1&pp=25

 

1500Mhz Dothan @ 2435 Mhz. Og det med stock volt og stock kjøler. Noe som er 62,5 % opp. Hvis folk synes det er for lite, så er dere merklige.

Denne Cpuen er jo faktisk ganske så billig og. 1800.- og den klokkes opp langt forbi den dyreste på markedet. 2,1 GHz som koster fantastiske 5400.- ifølge prisguiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...