Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle jeg late som det? Det tjener jo ikke til noe annent en å vise at jeg ikke visste/tenkte på at oc stod for overclockers (kunne jo hende det var to forskjellige sites også).

Blir faktisk litt lettere provosert når du kommer med sånt ut av det blå.

AtW

Jeg synes det var veldig rart at du spurte hvordan side oc.com var, når jeg skrev "selv på oc.com sin cpu-database..." for å vise til den siden du viste til.

Jeg fant det bare vanskelig å forstå hvordan du kunne misforstå og trodde du var pirkete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg klokker cpu'en min AMD 64 3400+ 2,4ghz oppover får jeg bare en slags motsatt effekt, der jeg får mindre poeng f.eks i 3d mark og det meste blir ustabilt. Ja! Jeg har prøvd og øke volt, har prøvd det meste. Tror det er rammen som ikke vil være med på leken her, har totalt mistet smaken på overklokking da ting aldri blir helt stabilt her. Kjøpte også en fet Swiftech kjøler til 5-600, luftkjøler... Den holder cpu'en pent på 32 grader idle.

Da gjør du nok noe galt ja. Som jeg sa, overklokking er ikke for alle. Å etter det jeg har erfart, så krever det litt mer prøv å feiling med A64. Tok en stund før jeg fikk teken på det. Er mye mer å ta hensyn til enn med Intel. Uansett, jeg kjører nå en A64 "winnie" @ 2.6GHz, å da er den 100% stabil. Eller for å si det på en annen måte, like stabil som default. Har benchet endel på 2.7GHz med den, men da er den nok ikke mer enn 75% stabil. Kommer blåskjermer i ny å ne. Derfor kjører jeg 2.6GHz til vanlig. Da har jeg absolutt ingen problemer, å ytelsen er topp.

Lenke til kommentar
Har alle dere "lyse hjerner" tatt med i vurderingen at dagens cpu'er kanskje skalerer en del bedre enn de gamle? :hmm:

å? Hvilke av dagens CPU'er mener du kan slå skaleringen til Celeron 300A, Duron 600, Athlon XP 1700+ Tbred, Pentium4 1,8GHz ? Alle disse var relativt lett å overklokke med 50%.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at AMD 939 yter meget godt. Spesielt i spill. Men finnes det noen tester som beskriver ytelsesforskjellen mellom AMD og intel i overklokket tilstand? La oss si en Pentium overklokket til 4.0 ghz mot en overklokket AMD 64 3400?

De fleste tester en leser er jo på orginalinstillinger. Personlig har jeg kunn sammeliknet mitt eget P4 system på 4.0 ghz med min brors 939 3400 overklokkede system, men jeg skulle likt å sett noen grafer på dette.

Noen som har noen linker til sånne tester?

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg late som det? Det tjener jo ikke til noe annent en å vise at jeg ikke visste/tenkte på at oc stod for overclockers (kunne jo hende det var to forskjellige sites også).

Blir faktisk litt lettere provosert når du kommer med sånt ut av det blå.

AtW

Jeg synes det var veldig rart at du spurte hvordan side oc.com var, når jeg skrev "selv på oc.com sin cpu-database..." for å vise til den siden du viste til.

Jeg fant det bare vanskelig å forstå hvordan du kunne misforstå og trodde du var pirkete.

Jeg bare antok at oc.com var en overklokkingsside, uten å koble det direkte til overclockers, tenkte kanskje adressen var oc.net eller noe liknende og du bare skrev feil. Kanskje litt korttenkt av meg, men slik var det nå engang.

AtW

Lenke til kommentar
Når jeg klokker cpu'en min AMD 64 3400+ 2,4ghz oppover får jeg bare en slags motsatt effekt, der jeg får mindre poeng f.eks i 3d mark og det meste blir ustabilt. Ja! Jeg har prøvd og øke volt, har prøvd det meste. Tror det er rammen som ikke vil være med på leken her, har totalt mistet smaken på overklokking da ting aldri blir helt stabilt her. Kjøpte også en fet Swiftech kjøler til 5-600, luftkjøler...  Den holder cpu'en pent på 32 grader idle.

Da gjør du nok noe galt ja. Som jeg sa, overklokking er ikke for alle. Å etter det jeg har erfart, så krever det litt mer prøv å feiling med A64. Tok en stund før jeg fikk teken på det. Er mye mer å ta hensyn til enn med Intel. Uansett, jeg kjører nå en A64 "winnie" @ 2.6GHz, å da er den 100% stabil. Eller for å si det på en annen måte, like stabil som default. Har benchet endel på 2.7GHz med den, men da er den nok ikke mer enn 75% stabil. Kommer blåskjermer i ny å ne. Derfor kjører jeg 2.6GHz til vanlig. Da har jeg absolutt ingen problemer, å ytelsen er topp.

vel, jeg har holdt på med overklokking ganske lenge og fått gode erfaringer fra folk som virkelig kan det, så jeg gjør ikke noe feil.

Har prøvd timinger

Volt justeringer på både minne cpu og det som skulle være, synes å huske det gikk bedre med 1 minnebrikke. Aldri mer GeiL. :no:

Lenke til kommentar

For min del er det utenkeig å ikke få all ytelse jeg kan svise ut av det jeg har betalt for i dyre dommer. Jeg må dog innrømme at tiden da jeg var villig til å ofre meg for øredøvende vifter for å kunne klokke opp et par hakk til er over. Nå driver meg med mer spesielle løsninger som kominerer sterk kjøling og fullstendig lydløshet, siden det blir det beste fra begge verdener.

Måtte jeg velge dog, så hadde det nok blitt lav støy over max klokking. Kanskje jeg har blitt gammel hehe.. :p

-Stigma

Lenke til kommentar

men det er da noe å tjene på å klokke skjermkort, da.

CPU derimot er det dårligere med (hvis man har AMD). Tjener kanskje 1 sekund på superpi ved å klokke 150mhz, så det er ikke så masse å tjene på det..

edit:

Tenker på systemer som ikke er kjølt med kompressor/ekstrem vannkjøling nå, for hvis man har slike hjelpemidler kan man gjøre det mest utrolige.

Det er ikke masse å tjene på å klokke noen få megahertz.. Det var det som var poenget mitt ;)

Endret av clvn
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet en av grunnene til at færre klokker. ISDN kontra ADSL.

Hvor mange var det som hadde maskinen på 24/7 for 4-5 år siden og hvor mange er det nå som har både en, to og flere maskiner kjørende med hele døgnet. Ingen orker å høre på en >3000 rpm vifte så lenge, så flere og flere ønsker heller "kaldere" maskiner enn raskere.

Min K7 server er f.eks underklokket over 700 MHz.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg vet en av grunnene til at færre klokker. ISDN kontra ADSL.

Hvor mange var det som hadde maskinen på 24/7 for 4-5 år siden og hvor mange er det nå som har både en, to og flere maskiner kjørende med hele døgnet. Ingen orker å høre på en >3000 rpm vifte så lenge, så flere og flere ønsker heller "kaldere" maskiner enn raskere.

Min K7 server er f.eks underklokket over 700 MHz.

skål folkens :!:

Lenke til kommentar
men det er da noe å tjene på å klokke skjermkort, da.

CPU derimot er det dårligere med (hvis man har AMD). Tjener kanskje 1 sekund på superpi ved å klokke 150mhz, så det er ikke så masse å tjene på det..

tja.......

http://home.online.no/~kbudalen/25s.gif

Vel,verd og verd det.. Jeg er sikker på at de siste 5 sekundene (fra 30s) koster rundt 10.000kr og mange dagers jobbing for vappo (CPU + NB) + ekstrem-minne + ekstremt hovedkort + voltmodd + ekstrem PSU ++. Jekker man ned forventningene med yttligere 5 sekunder så kan man sikkert spare ytligere 5.000 kr på å slippe å kjøpe XF55 og heller overklokke en 3000+ med rimelig luftkjøling.

Så om reduksjonen fra 35s til 25s er verd 15.000 kr og mye slit er vel opp til brukeren å vurdere. Jeg ville i hvertfall ikke gjort det. Dessuten så er vel ikke SuperPi akkurat den mest praktisk brukte applikasjonen heller...

Lenke til kommentar
Tja, overklokket litt i gamle dager, da man faktisk merket forskjell på en P150 og en P166.

Nå ser jeg strengt talt ikke behovet. Har hatt en P4 2.8 og R9800Pro i nesten halvannet år, og jeg har ennå til gode å se at et spill hakker.

Tullprat, eller så spiller du kun minesveiper...

Hvis du mener med høye innstillinger så skulle jeg likt å se deg kjøre doom3 på fullt uten hakking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...