Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var litt plundrete inntil jeg skjønte at 24 timer skrives som 1 i vanlig tallformat. 0,5 time blir da 1/48 og 5 timer blir 1/4,8.

Følgende formel funker (eksempel fra rute D2 her):

=HVIS(C2<(1/4,8);C2;C2-1/48)

_____A______B______C_______D__

1_|_Start___Slutt___Brutto____Netto

2_|_12:00__14:00__02:00____02:00 <---Her er det ikke trukket fra 0,5 time

3_|_12:00__18:00__06:00____05:30 <---Her er det trukket fra 0,5 time

4_|_...

I A2 skriver du klokkeslettet du begynte 12:00

I B2 skriver du klokkeslettet du sluttet 14:00

I C2 skriver du simpelt hen =B2-A2

OBS: DU MÅ SKRIVE NÅR DU FAKTISK BEGYNTE OG SLUTTET PÅ JOBB!!! :!:

:thumbup:

Jækla vanskelig med tabulatorer da :dontgetit:

FOR ØVRIG BEMERKES:

Syntaks

HVIS(logisk_test;sann;usann)

Logisk_test er enhver verdi eller ethvert uttrykk som kan returnere SANN eller USANN. A10=100 er for eksempel et logisk uttrykk. Hvis verdien i celle A10 er lik 100, returnerer uttrykket SANN. Hvis ikke, returnerer uttrykket USANN. Argumentet kan bruke en hvilken som helst sammenligningsoperator for beregning.

Sann er verdien som returneres hvis logisk_test er SANN. Hvis for eksempel dette argumentet er tekststrengen "Innenfor budsjettet" og argumentet logisk_test returnerer SANN, viser HVIS-funksjonen teksten "Innenfor budsjettet". Hvis logisk_test er SANN og sann er tom, returnerer argumentet 0 (null). Hvis du vil vise ordet SANN, bruker du den logiske verdien SANN for argumentet. Sann kan være en annen formel.

Usann er verdien som returneres hvis logisk_test er USANN. Hvis for eksempel dette argumentet er tekststrengen "Over budsjettet" og argumentet logisk_test returnerer USANN, viser HVIS-funksjonen teksten "Over budsjettet". Hvis logisk_test er USANN og usann utelates, (det vil si at det ikke er semikolon etter sann), returneres den logiske verdien USANN. Hvis logisk_test er USANN og usann er tom (det vil si at det er semikolon etterfulgt av høyreparentes etter usann), returneres verdien 0 (null). Usann kan være en annen formel.

Kommentarer

Du kan neste opptil sju HVIS-funksjoner som sann- og usannargumenter hvis du vil lage mer detaljerte tester. Se det siste av eksemplene nedenfor.

Når argumentene sann og usann beregnes, returnerer HVIS verdien som ble returnert av de uttrykkene.

Endret av nixon
Lenke til kommentar
Hvordan går hvis formelen?

Jeg bør gå til innkjøp av Bredriftsøkonomi bøker... igjen...

og kanskje en egen excel bok også ;)

Noen slike bøker, som er spesiellt å anbefale?

Anbefaler Microsoft Excel XXXX Bible fra IDG Books Norge.

Jeg har Microsoft Excel 2000 Bible. Den er på 766 sider og kostet kr 598,- på Norli bokhandel i 2002...

Lenke til kommentar

Du kan samle alt i samme funksjon:

I A2 skriver du startiden (eks. 14:00) og i B2 skriver du sluttiden (eks. 20:30). Bruk semikolon mellom time og minutt for at Excel automatisk skal oppfatte det som tid.

I C2 skriver du følgende funksjon:

=HVIS(B2-A2>=5/24;B2-A2-"0:30";B2-A2)

Altså: Hvis sluttiden minus startiden er mer enn eller lik 5/24 (5 av 24 timer) så skal 30 minutter trekkes fra arbeidstiden. Hvis den er mindre skal bare arbeidstiden beregnes. Pass på å bruke " og " rundt 0:30 i funksjonen for at Excel skal oppfatte det som tid.

Lenke til kommentar
Du kan samle alt i samme funksjon:

I A2 skriver du startiden (eks. 14:00) og i B2 skriver du sluttiden (eks. 20:30). Bruk semikolon mellom time og minutt for at Excel automatisk skal oppfatte det som tid.

I C2 skriver du følgende funksjon:

=HVIS(B2-A2>=5/24;B2-A2-"0:30";B2-A2)

Altså: Hvis sluttiden minus startiden er mer enn eller lik 5/24 (5 av 24 timer) så skal 30 minutter trekkes fra arbeidstiden. Hvis den er mindre skal bare arbeidstiden beregnes. Pass på å bruke " og " rundt 0:30 i funksjonen for at Excel skal oppfatte det som tid.

Begge løsninger virker. Din var kanskje litt mer elegant mht bruk av forståelige brøker og "T:MM" i formelen... Jeg visste desuten ikke hvordan man skrev større eller lik korrekt (>= eller =>), så jeg begynte andre veien med mindre enn...

Jeg tror min formel er 1/10000000 sek raskere siden jeg ikke bruker formatet "T:MM" som excel sikkert må oversette ett ekstra trinn før utregning...

Lenke til kommentar
Jeg tror min formel er 1/10000000 sek raskere siden jeg ikke bruker formatet "T:MM" som excel sikkert må oversette ett ekstra trinn før utregning...

Kanskje, men jeg tror man skal opp i noen hundretusen utregninger før man merker forskjellen (og da burde man kanskje ikke bruke Excel uansett). ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...