Shimano Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Vurderer å bytte bil i løpet av noen måneder og tenkte det kunne vært et morsomt prosjekt å montere et 'dry' NOS-sett. 'Dry' fordi det krever langt mindre innsats/modifikasjoner av eksisterende motor enn et 'wet'-set - effekten skal kunne være fra 50 - 80 hester ekstra avhengig av eksisterende motor og settet. Man får et komplett sett for rundt 5000,- idag (f.eks. Zex Dry universalsett for 'alle' biler) Ønsker innspill på følgende: - Hva er egentlig regler for slikt i Norge (tenker på ting som EU-kontroll, om det i det hele tatt er lovlig på vei, hva skjer i forhold til forsikring hvis du er i en ulykke og det kommer frem at du har NOS montert uten at NOS har noe med selve ulykken å gjøre osv...) - Hvor langt 'tilbake' i årsmodeller kan man gå? Ser på utenlandske sider at mange har montert på både 1990 og 1991-modeller uten problemer. Har en 17 år gammel Nissan Laurel 2.4 idag (200hk under aksellerasjon istedet for 128hk som den er i utgangspunktet burde være en merkbar ytelsesforbedring...) - kanskje 'gammelbilen' hadde vært et alternativ sånn for moro skyld, eller vil en mindre og mer turtallsvillig motor være å foretrekke istedet for en 'seig' og stor motor? Funker det ikke så er det strengt tatt ingen krise i og med at man kan ta med settet over til en annen bil, men hvis det i utgangspunktet er håpløst så er det jo bortkastet tid å prøve. - Evt. andre tips/erfaringer For ordens skyld; jeg skal ikke råne rundt a la The Fast And The Furious- det er jeg for gammel til. Dette er et prosjekt bare for moro skyld (Håper jeg ikke fornærmet noen av de som kanskje har tips å komme med nå... ) Endret 3. desember 2004 av Shimano Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 kan si deg så mye som at du ikke kommer igjennom EU med NOS-kit installert på bilen! og det er ikke lovlig å bruke på offentlig vei! Lenke til kommentar
Remi-A Berg Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Vil bare nevne at NOS er et registrert varemerke. NOS er en leverandør blant mange som utvikler og leverer lystgassett. Zex blir da en leverandør/utvikler og bør ikke omtales/forveksles med NOS selv om de leverer tilsvarende produkter. NOS stor forøvrig for Nitrous Oxide System. Dette innlegget ble skrevet kun for å være pirkete Lenke til kommentar
FI Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Bruk av lystgass er ulovlig i registrerte biler. Viss du skal ha et "dry kit" så må det orginale innsprøytnings systemet ditt klare å tilføye den extra bensinen som behøves til gassen, og det må også klare det fort nok. Mvh: FI Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Et tørt sett er billigere fordi det ikke kommer med dyser etc til bensin. Du skal virkelig vite hva du driver med, blir blandingsforholdet for magert når du bruker gassen så smelter stemplene dine fortere enn du ville trodd var mulig Lenke til kommentar
Furious85 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Vurderer å bytte bil i løpet av noen måneder og tenkte det kunne vært et morsomt prosjekt å montere et 'dry' NOS-sett. 'Dry' fordi det krever langt mindre innsats/modifikasjoner av eksisterende motor enn et 'wet'-set - effekten skal kunne være fra 50 - 80 hester ekstra avhengig av eksisterende motor og settet. Man får et komplett sett for rundt 5000,- idag (f.eks. Zex Dry universalsett for 'alle' biler) Ønsker innspill på følgende: - Hva er egentlig regler for slikt i Norge (tenker på ting som EU-kontroll, om det i det hele tatt er lovlig på vei, hva skjer i forhold til forsikring hvis du er i en ulykke og det kommer frem at du har NOS montert uten at NOS har noe med selve ulykken å gjøre osv...) - Hvor langt 'tilbake' i årsmodeller kan man gå? Ser på utenlandske sider at mange har montert på både 1990 og 1991-modeller uten problemer. Har en 17 år gammel Nissan Laurel 2.4 idag (200hk under aksellerasjon istedet for 128hk som den er i utgangspunktet burde være en merkbar ytelsesforbedring...) - kanskje 'gammelbilen' hadde vært et alternativ sånn for moro skyld, eller vil en mindre og mer turtallsvillig motor være å foretrekke istedet for en 'seig' og stor motor? Funker det ikke så er det strengt tatt ingen krise i og med at man kan ta med settet over til en annen bil, men hvis det i utgangspunktet er håpløst så er det jo bortkastet tid å prøve. - Evt. andre tips/erfaringer For ordens skyld; jeg skal ikke råne rundt a la The Fast And The Furious- det er jeg for gammel til. Dette er et prosjekt bare for moro skyld (Håper jeg ikke fornærmet noen av de som kanskje har tips å komme med nå... ) Hei du! Hadde et værstingkit fra NOS på bilen min i sommer, så om du lurer på noe kan du maile meg. Vet mye om systemet osv, i tillegg til regler for bruk o.l Mvh Nicklas [email protected] Lenke til kommentar
andrenos Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Han som kjører rundt med den oransje Supra'n har jo NOS-kit i bilen da.. Han kjører jo den på offentlige veier, gjør han ikke det Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Vel. Regler for bruk er jo enkelt da. Det er am strengsten verboten på norske veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå