Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Domene problem på mailserver


Anbefalte innlegg

Har i lengre tid driftet egen mailserver. Denne ligger på et subdomene for et firma. Mailadressene til serveren har altså vært (og er fortsatt) [email protected].

For å gjøre adressen min enkel kjøpte jeg [email protected] på navn.no. Denne adressen ble forwardet til [email protected]. Dette fungerte glimrende.

 

Men jeg ville ha mer... så jeg kjøpte etternavn.net fra godaddy.com. Satt mx record for domenet til ip'n på server, og alt virket tilsynelatende perfekt...

 

Helt til i dag - idag sendte jeg en mail til en server som nekter å ta imot mailen når avsenderadressen er [email protected]. Bytta avsender adresse til [email protected] i mailklienten, og da kom mailen fram.

Hva er det med domenet fra godaddy som skaper dette problemet?

 

Mailen som kommer i retur når jeg sender med .net som avsender er:

Hi. This is the qmail-send program at mail.firma.no.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<[email protected]>:
[mottaker-server-ip] does not like recipient.
Remote host said: 550-Verification failed for <[email protected]>
550-unrouteable mail domain "etternavn.net"
550 Sender verify failed
Giving up on mottaker-server-ip.

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke min sterkeste side, men har lest litt om anti-SPAM. Det virker som at mailserveren forøker å verifisere at avsenderadressen ikke er falsk, noe som den ikke greier, og derfor avviser hele eposten. Om dette er en teknisk feil, eller noe i konfigureringen til godaddy, vet jeg ikke. Du får kontakte godaddy, og høre hva de sier om problemet.

Lenke til kommentar

Du har jo rett i det. Problemet ligger i at dersom avsenderadressen endres til et annet domene som ligger på samme server så blir sjekken godkjent. Altså skulle serveren støtte slik avsender verifisering.

 

Hva har dette med DNS å gjøre? Skulle tro at dersom dns lookup gir riktig IP (noe den gjør) ville det ikke vært noe problem. Regner med det er MX record eller mail.domene.net den sjekker?

 

Noen som vet hvilke instruksjoner som gjøres i en slik sjekk, slik at jeg kan teste med telnet?

Lenke til kommentar

Jeg hadde satt MX record på dns = ip-adresse. Det viste seg å være årsaken til problemet.

Endra den til sub.domene.no, og det virker tilsynelatende bra nå.

 

MX recorden må altså være = FQDN på serveren, og det må finnes en A record på en dns server som peker FQDN til ip-adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...