Gå til innhold

Mangler windowstast på ibm

Erik---

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå driver jeg med ibm, og er kursa på detta her men husker ikke i farta hvordan man omdefinerer tastene på de :blush:

Det går an vet jeg men du kan alltids prøve ett program fra lilleblaut som burde fikse det. Søk på www.microsoft.com etter 'keyboard layout' så tror jeg du finner det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Mange kunder savner Windows tasten på IBMs ThinkPad modeller. Derfor har ThinkPad teamet nå lagt ut en software på web som gir bruker muligheten til å programmere en av følgende taster til Windows tast:

-> Venstre Alt tast

-> Høyre Alt tast

-> Venstre Ctrl tast

-> Høyre Ctrl tast

-> Venstre Shift tast

-> Høyre Shift tast

Softwaren finner du her:

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-44185.html

I tillegg må man ha installert ThinkPad HotKey features for Windows 98/ME/NT 4.0/2000/XP Version 1.02.0280 (eller senere).

Denne softwaren finner man på www.pc.ibm.com/support. Legg inn produktets modelltype i "Quick path to a product", klikk på "downloadable files" på venstre side, i nedtrekksmenyen velges "Utility", og der finner man denne softwaren.

Har ikke hatt tid til å prøve dette selv though.

Lenke til kommentar
Har ikke hatt tid til å prøve dette selv though.

Jeg bruker dette selv på min bærbare, det har jeg definert den høyre Ctrl-tasten til å være Windows-tast. Fungerer helt utmerket det, men jeg har ikke helt skjønt begrunnelsen for å ikke ha den der... Det beste hadde vært å ha den der, og ha muligheten for å definere den om til noe annet, dersom man ville det.

Lenke til kommentar
Ikke savnet windowstast jeg heller. Bruker hotkeyfunksjoner som ligger i windows.

Joda, men det ligger allerede mange fine tastkombinasjoner i Windows, som bruker Windows-tast. Når man har vent seg til å bruke disse, er det et tilbakeskritt å ikke ha tasten der.

Dessuten er det ikke noe problem på de maskinene at den er der; det er sikkert mange som ikke bruker den, men den skaper heller ikke noe problem med sin eksistens.

Da irriterer det meg mer at Caps Lock ligger på den plassen den gjør (i 9 av 10 tilfeller skrur man den på ved en feiltakelse), og at escape-tasten ikke ligger på en mer lettbrukt plass...

Dessuten liker jeg ikke at IBM har puttet Fn nederst i venstre hjørne; den plassen skulle vært reservert Ctrl på alle maskiner...

Lenke til kommentar

Det meste er en vanesak. Jeg alltid brukt standard logitech tastaturer og hadde ingen problemer med å gå over til thinkpadtastaturet. Det eneste problematiske i starten var plassering av fn-tasten, noe jeg vente meg fort til. Har merket senere at denne plasseringen er logisk, ettersom jeg bruker fn-tasten mye mer enn ctrl-tasten.

Lenke til kommentar
Det meste er en vanesak. Jeg alltid brukt standard logitech tastaturer og hadde ingen problemer med å gå over til thinkpadtastaturet. Det eneste problematiske i starten var plassering av fn-tasten, noe jeg vente meg fort til. Har merket senere at denne plasseringen er logisk, ettersom jeg bruker fn-tasten mye mer enn ctrl-tasten.

Har ennå ikke helt skjønt hva folk bruker Fn-tasten så mye til... Det hender jeg justerer brightness, eller skrur på blåtann eller sender maskinen i standby, men det er stort sett det også...

Ctrl derimot bruker jeg veldig ofte; Ctrl + x - Klippe, c - kopiere, v - lime inn,n - ny side/dokument,m - ny mail (Thunderbird),t - ny tab (Firefox),z - angre, Home/End - komme seg til begynnelsen eller slutten av et dokument, piltaster - hoppe et helt ord frem eller tilbake i en tekst). I Opera brukte jeg også mye Ctrl + Space for å lese nyheter (Aftenposten var startside), men det fungerer ikke i Firefox. I tillegg har jeg definert en drøss med andre hurtigtaster for å åpne programmer. Nå har jeg vent meg til plasseringen, men jeg syntes det tok uforholdsmessig lang tid...

Så jeg spør jeg - hva er det dere bruker Fn-tasten så mye til?

Lenke til kommentar

hehe

fn+F3 - skru av monitoren, hver gang jeg går fra pcen når den går på batteri

fn+F4 - sette den i standby før jeg smekker sammen pcen (jeg har skrudd av auto-standby når en lukker pcen)

fn+F5 - denne bruker jeg mest. Dette er for å bytte mellom ulike nettverk trådløse/ikke trådløse

fn+F7 - for å skru på tv-utgangen eller for å skru på utgang til ekstern skjerm. Bruker mest til tv-utgang.

fn+PgUp - skru på tastaturlyset når det er mørkt i rommet (bruker ikke denne hver dag)

fn+space - skifte mellom ulike oppløsninger

Ellers bruker jeg fn tastene mye til å justere kontrasten opp og ned ettersom jeg roterer mellom batteri og AC-power.

Lenke til kommentar

hehe

fn+F3 - skru av monitoren, hver gang jeg går fra pcen når den går på batteri

fn+F4 - sette den i standby før jeg smekker sammen pcen (jeg har skrudd av auto-standby når en lukker pcen)

fn+F5 - denne bruker jeg mest. Dette er for å bytte mellom ulike nettverk trådløse/ikke trådløse

fn+F7 - for å skru på tv-utgangen eller for å skru på utgang til ekstern skjerm. Bruker mest til tv-utgang.

fn+PgUp - skru på tastaturlyset når det er mørkt i rommet (bruker ikke denne hver dag)

fn+space - skifte mellom ulike oppløsninger

Ellers bruker jeg fn tastene mye til å justere kontrasten opp og ned ettersom jeg roterer mellom batteri og AC-power.

Jeg bruker ikke disse funksjonene så veldig ofte, så jeg bruker Ctrl-tasten mangfoldige ganger i mellom hver gang noen av disse funksjonene blir brukt...

Standby er vel den jeg bruker oftest, men det er ikke så ofte det heller (sitter ofte med maskinen tilkoplet nettuttak, og frakter maskinen med meg avslått). Har ikke ekstern skjerm koplet til (trenger ikke det heller, SXGA+ skjermen på T40p er mer enn god nok for meg til daglig) og heller ikke TV/projektor, så disse mulighetene brukes heller ikke så veldig ofte... Har dessuten bare ett trådløst nett jeg kopler meg til, og bruker uansett Access Connection fra IBM hvis det er andre nett...

Med andre ord, trenger jeg ikke Fn-tasten særlig, og de fleste funksjonene er styrt av OS vha. kontrollpanel elns, så de få gangene jeg bruker disse funksjonene kunne jeg like godt brukt den alternative løsningen...

Lenke til kommentar

joda, er som sagt en vanesak. Jeg har vendt meg til å bruke fn-tastene.

Det er forøvrig verd å nevne at fn+F5 er tilkoblet IBM access connections. Dette går fortere enn å bruke musa. For å koble til trengs kun to tastetrykk. Jeg bruker opptil 3-4 forskjellige nett hver dag (skole(trådløs/kabel), hjemme (trådløs/kabel), hos kjæreste/venner (trådløs)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...