hallgeirl Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei. Jeg prøvde nå å kompilere ny kjerne (2.6.9) til linux (slackware). Jeg fulgte README-fila, og gjorde følgende: Pakka ut den .tar.bz2-fila (linux-2.6.9.tar.bz2) til /root cd /root/linux-2.6.9 make mrproper make xconfig (og gjorde konfigurasjonene) make Da så jeg at den kompilerte kjerna (en fil ved navn vmlinux) dukka opp i /root/linux-2.6.9. Den kopierte jeg over til /boot, hvor den gamle ligger. For ordens skyld så renama jeg den gamle kjerna (vmlinuz) til vmlinuz.old. Så da har jeg 2 kjerner i /boot mappa: vmlinux (som er den nye) og vmlinuz.old (som er den gamle). Deretter gikk jeg inn i /etc/lilo.conf for å konfigurere bootloaderen. Jeg redigerte litt der, og den ser nå sånn ut: # Linux bootable partition config begins image = /boot/vmlinux root = /dev/hda4 label = Linux.new read-only # Non-UMSDOS filesystems should be mounted read-only for checking # Linux bootable partition config ends # Linux bootable partition config begins image = /boot/vmlinuz.old root = /dev/hda4 label = Linux.old read-only # Non-UMSDOS filesystems should be mounted read-only for checking # Linux bootable partition config ends other = /dev/hda1 label = Windows Jeg renama labelen til linux.new og linux.old for ordens skyld. Deretter skrev jeg "lilo" i consolen, for å installere bootloaderen. Da fikk jeg en feilmelding: Fatal: Kernel /boot/vmlinux is too big Den feilmeldinga sier jo klart ifra hva som er feil, men hvordan kan jeg få linuxkjerna mindre? Jeg har kun tatt med det jeg trenger i configen når jeg konfigurerte den. Takker for evt. svar. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Du kan jo kanskje prøve å komprimere den litt? make bzImage bør gjøre jobben. Merk da at kjernen dukker opp i ./arch/<din arch>/boot/ (ikke skråsikker på path, lenge sida jeg kompilerte min). Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 make bzImage brukes ikke på 2.6 kerneler. Du bare skriver make, så bygges bzImage som du finner under path Bøb oppga. For stor kernel er en typisk nybegynnerfeil, når man bygger kernel første gang, og tar med alt for mye. Eventuellt kan du prøve grub i stedet for lilo, mulig den er snillere med kernelstørrelser. For å spare på plassen kan du også bygge ting som moduler, pass bare på at dem blir loadet når dem trengs da. Selv er min kernel 1.9MB, sikkert mange som har mindre også. Hvor stor er den du laget? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Eg pleier å ta "make bzImage" fordi eg av ein eller annan grunn likar å legge inn filene i /boot manuelt. Eg bruker: make mrproper make menuconfig make make modules_install make bzImage Det funker topp. Så kopierar eg /usr/src/linux/System.map og /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage til /boot med andre namn enn dei kjernene som ligg der, og redigerar /etc/lilo.conf og køyrer /sbin/lilo Endret 3. desember 2004 av objorkum Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Det er jo bare tull å dra make bzImage etter make, for da har du jo allerede bygget bzImaget. Når jeg bygger kernel gjør jeg dette: make menuconfig make make modules_install cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-<version> cp System.map /boot/System.map-<version> cp .config /boot/config-<version> På den måten vet jeg hvilke kerneler jeg har med hvilke navn, og kan gjenskape dem med configen. Også greit hvis jeg roter med configen i kernel-sourcen, for da har jeg alltid configen til den kjørende kernelen som backup. Endret 3. desember 2004 av zyp Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Åh Trudde ikkje "make" laga bzImage. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Aha. Takk for all respons Da skal jeg få det til håper jeg! Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 make på 2.6 lager bzImage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå