hallgeirl Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei. Jeg driver og prøver ut linux litt, og sitter nå med slackware 10.0. Problemet er bare at jeg ikke får kontakt med andre pc'er i nettverket gjennom maskinnavnet dems (med ping, RealVNC etc.), men om jeg bruker IP-adressen så går det helt fint. Jeg har funnet ut at jeg kan legge til hostnames og ip'er i /etc/hosts, men det blir jo litt tungvint å måtte legge til alle pc'ene i nettverket der før jeg kan få kontakt. Så... er det mulig å få Linux til å få kontakt med pc'er gjennom hostname, uten å bruke "hosts"-fila? Jeg sitter nå i et windows NT domene, kanskje det har noe med saken å gjøre? Resten av pc'ene i nettverket kjører windows (98 og XP for det meste). Takker for svar. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei. Jeg driver og prøver ut linux litt, og sitter nå med slackware 10.0. Problemet er bare at jeg ikke får kontakt med andre pc'er i nettverket gjennom maskinnavnet dems (med ping, RealVNC etc.), men om jeg bruker IP-adressen så går det helt fint. Jeg har funnet ut at jeg kan legge til hostnames og ip'er i /etc/hosts, men det blir jo litt tungvint å måtte legge til alle pc'ene i nettverket der før jeg kan få kontakt. Så... er det mulig å få Linux til å få kontakt med pc'er gjennom hostname, uten å bruke "hosts"-fila? Du kan sette opp DNS, typisk BIND. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Ah. der fikk jeg det til. Jeg måtte redigere /etc/resolv.conf og skrive "search <navnet_på_nt-domenet>"). Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå