Gå til innhold

Ny DELL PC...?


Anbefalte innlegg

La disse varene kjapt sammen i prisguiden:

 

2 x Corsair Value Select DDR2-533 1024 MB 4080,-

 

DFI LANParty 925X-T2 2382,-

 

Intel P4 EE 3.4 GHz (LGA 775) 8294,-

 

Lian Li PC-65/65B 1543,-

 

Microsoft Wireless Optical Desktop Elite 695,-

 

Sapphire Radeon x800 XT 256MB VIVO 3713,-

 

Thermaltake Silent Purepower 480W 850,-

 

2 x Western Digital Caviar RAID Editon 250 GB S-ATA 2950,-

 

Rimeligste totalsum 24507,-

:love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mye bedre å ta 15000, og bygg deg pc med skjerm. det er lett og ikke vanskelig å sette seg inn i. da har du igjen 20000. ta de pengene og sett dem inn i banken. innen 3 år er det sikkert noe som ikke fungerer eller at du har lyst på noe nytt, da tar du ut penger å kjøper det. Min mening er at dell er bra på bærbare, bedrift løsninger og normal priset pc for mennesker som skal surfe på internett og ikke har peil på data.

Han skriver jo at han ikke vil skru selv.

Og Hvis du bestiller deler lik det som står i den Dellen så blir det langt over 15tusen

Lenke til kommentar

P4EE det er det spes med denne maskinen.

 

MEn det er ikke vært det. Hvis du skal ha rå rå maskin så kjøper du dual operton, eller 55. Men det er også waist of money. Vent på Nforce 4 og sil kjøp så en 3500+ og et godt hk 2GB ram, og en raptor 74GB. Så har du brukt pengene mye bedre.

 

 

offtopic:

<Shino> internet people are creepy...

<Shino> if i wasnt me, and met myself, id piss myself with feare.

 

Den var bare så morsom

Lenke til kommentar

Det er en del misforståelse her.

Den XPS maskinen (gen 4) som er til salgs i Norge nå er med P4 Extreme Edition, og det er hovedgrunnen til den høye prisen.

I USA leverer de maskinen også med vanlige P4 prosessorer, og da er prisen en helt annen. Regner med at disse andre utgavene kommer i salg i Norge ganske snart.

 

Når det gjelder service, så er det kun XPS servicen som ikke norsk (enda), Dell har et veldig bra serviceapparat generelt, og om man betalt litt for gode serviceavtaler så overholdes det stort sett.

 

Så det også var en som nevnte støynivå, og min erfaring med Dell sine stasjonære PC'er, er at de er veldig stille, nesten lydløse. Når det gjelder XPS og Precision arbeidsstasjoner, så er nok støynivået litt høyere, men de bruker en del spennende løsninger for luftgjennomstrømning som gjør at det absolutt er til å leve med.

 

Når det gjelder generell pris fra Dell, så er ofte grunnmodellene priset lavt, men de tar veldig høy pris (ofte dobbel) på oppgradering av minne og harddisk.

Dette har bedret seg litt, men jeg irriterer meg grønn på at man skal måtte betale over 3000 for en 250GB disk, når dette kan kjøpes løst for 1000,-.

Det verste er ofte at Dell i sin "reservedelsbutikk" har mye lavere priser på minne, disker og skjermer enn de har i config-skjemaene.

Det er også veldig lett å ettermontere disker og minne i Dell sine maskiner, er stort sett samme prosedyre som om du skulle bygget selv.

 

For å konkludere litt, så kan Dell være et godt alternativ om du ikke gidder å bygge selv, men et tips er ofte å slå til på en bra spesifisert grunnmodell og heller kjøpe ekstra disker og minne selv og montere dette i ettertid.

Alle de store leverandørene, Dell, HP, Apple etc. har det samme "problemet" her, med at de tar veldig høy pris for oppgraderinger.

 

Ulempen med å kjøpe "ferdigmaskin" er at du mangler en del fleksibilitet i forhold til fremtidige oppgraderinger. Som andre har nevnt, bruker Dell (og de fleste andre store leverandørene) egne hovedkort og en del andre proprietære løsninger.

 

Jeg vurderer selv for øyeblikket innkjøp av 2 nye arbeidsstasjoner i prisklasse 50 tusen, og har sett både på Dell Dimension XPS, Dell Precision og det å bygge selv.

Viktige faktorer i vurderingen er dette med fleksibilitet, oppetid, økonomi (mest mulig ytelse for pengene) og service.

Nå har jeg bygget svært mange PC'er oppigjennom årene, og er selvfølgelig veldig fristet til å gjøre det nå også, men vi får se :-)

 

Arcade

Lenke til kommentar
La disse varene kjapt sammen i prisguiden:

 

2 x Corsair Value Select DDR2-533 1024 MB 4080,-

 

DFI LANParty 925X-T2 2382,-

 

Intel P4 EE 3.4 GHz (LGA 775) 8294,-

 

Lian Li PC-65/65B 1543,-

 

Microsoft Wireless Optical Desktop Elite 695,-

 

Sapphire Radeon x800 XT 256MB VIVO 3713,-

 

Thermaltake Silent Purepower 480W 850,-

 

2 x Western Digital Caviar RAID Editon 250 GB S-ATA 2950,-

 

Rimeligste totalsum 24507,-

 

For montering + garanti kan du legge på en 1000'ing. Allikavel er den omtrent 10.000 under Dell's pris.

 

Er jeg helt på bærtur, eller er Dell systemet ekstremt overpriset?

Som eg har lest tilsvarer prosessoren på DELLen en 3,8 MHz på grunn av av den går på 1066 systembuss (925XT kort.) Ellers er den på 800.

 

Prisen på 4080,- er det for to brikker på 1024 eller en? Dell har to til den prisen.

 

Må vel ha med et operativsystem og. Er vel tusenlappen det og.

+ Sound Blaster® Audigy 2

+ Nettverkskort

 

Sikkert noe til...

 

Blir vel noen kroner til på det oppsettet da - så veldig langt unna er det vel ikke....

 

Men takk skal du ha, skal se mer på det....

Lenke til kommentar
Må vel ha med et operativsystem og. Er vel tusenlappen det og.

+ Sound Blaster® Audigy 2

+ Nettverkskort

operativsystem har du kanskje fra før av? det er også nettverk innebygget i hovedkortet, men du trenger kanskje noe annet, uspesifisert? mener også at hovedkortet har en temmelig bra innebygget lyddel, så jeg vet ikke om audigykortet trengs?

Lenke til kommentar
Må vel ha med et operativsystem og. Er vel tusenlappen det og.

+ Sound Blaster® Audigy 2

+ Nettverkskort

operativsystem har du kanskje fra før av? det er også nettverk innebygget i hovedkortet, men du trenger kanskje noe annet, uspesifisert? mener også at hovedkortet har en temmelig bra innebygget lyddel, så jeg vet ikke om audigykortet trengs?

Har ikke annet operativsystem en det som fylte med den forrige DELL maskinen - XP Home. Må ha XP Prof for eg skal bruke pcen og jobbe noe hjemmefra. DELL maskinen har og gigabit nettverkskort, men til hjemmebruk har eg sikkert ikke bruk for det - ikke enda i alle fall...

 

Men som arcade skriver over er det en "P4 Extreme Edition" prosessor som gjør pcen noe dyr. Og sikkert noe dyrere hovedkort også. Skal man ha det nyeste på markedet må man betale noe ekstra. Men om prisen kan forsvarest kontra ytelse - det vet eg ikke.... :hmm:

Lenke til kommentar

Må si at jeg reagerer litt på hele markedsføringen til Dell.

"Dell anbefaler" . . . . .Pris = 36400... ? ? ?

 

Tilbake til PC'en:

 

Hvis du kan bruke 35000 kroner til ny PC, ville jeg ALDRI gått for det ranet av et tilbud Dell kommer med. Det er så typisk Dell å komme med slike argumenter som f.eks "Med HT Teknologi". Når det gjelder maskinen generellt, så er den på det nyeste chipset til Intel. Ytelsesforskjellen er overhodet ikke merkbar enda. Når det gjelder det at maskinen kommer med DDR2, så vil heller ikke dette gi noe stort ytelsessprang, da DDR2 brikkene fremdeles har ALT for lang tilgangstid til minnet.

Kan sette opp en PC til bortimot halve prisen som vil yte bedre enn den PC'en til Dell. Personlig ville jeg heller gått for et A64 system, da du får bedre ytelse for pengene.

Det er etter min mening uansett galskap å passere 24000 kroner når det gjelder innkjøp av PC.

 

Og til de som tror at Dell er SÅ billig, så tar de fullstendig feil.

Når Dell markedsfører maskinene sine er det alltid eks moms først, pluss at maskinen da er ribbet for det som faktisk betyr noe. Skal du ha tastatur med PC'en må du betale for dette. Det samme gjelder ting som f.eks diskettstasjon etc.

En PC som Dell reklamerer på TV for ca 4900 kroner, kommer fort oppi 10.000 kroner når du legger på moms, og tar med det nødvendige utstyret du må ha for i det hele tatt få bruke PC'en.

 

Dell's markedsføring er villedende spør du meg!!!

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Må si at jeg reagerer litt på hele markedsføringen til Dell.

"Dell anbefaler" . . . . .Pris = 36400... ? ? ?

 

Tilbake til PC'en:

 

Hvis du kan bruke 35000 kroner til ny PC, ville jeg ALDRI gått for det ranet av et tilbud Dell kommer med. Det er så typisk Dell å komme med slike argumenter som f.eks "Med HT Teknologi". Når det gjelder maskinen generellt, så er den på det nyeste chipset til Intel. Ytelsesforskjellen er overhodet ikke merkbar enda. Når det gjelder det at maskinen kommer med DDR2, så vil heller ikke dette gi noe stort ytelsessprang, da DDR2 brikkene fremdeles har ALT for lang tilgangstid til minnet.

Kan sette opp en PC til bortimot halve prisen som vil yte bedre enn den PC'en til Dell. Personlig ville jeg heller gått for et A64 system, da du får bedre ytelse for pengene.

Det er etter min mening uansett galskap å passere 24000 kroner når det gjelder innkjøp av PC.

 

Og til de som tror at Dell er SÅ billig, så tar de fullstendig feil.

Når Dell markedsfører maskinene sine er det alltid eks moms først, pluss at maskinen da er ribbet for det som faktisk betyr noe. Skal du ha tastatur med PC'en må du betale for dette. Det samme gjelder ting som f.eks diskettstasjon etc.

En PC som Dell reklamerer på TV for ca 4900 kroner, kommer fort oppi 10.000 kroner når du legger på moms, og tar med det nødvendige utstyret du må ha for i det hele tatt få bruke PC'en.

 

Dell's markedsføring er villedende spør du meg!!!

 

-z00l-

Når du går inn som privatkunde for å bestille pc hos DELL står alltid prisen med moms. Går du inn som bedrift står den uten moms fordi bedriftene får igjen momsen vettu... Og så vidt eg vet er tastatur og mus med i prisen - man får ikke velge det bort. Tror du må prøve en gang til, og for deretter gå inn på privatkunder, så samt du ikke har en bedrift. :cry:

 

At dem ikke har diskettstasjon i DELL pcene er av den gode grunn at den er såååå avlegs - har ikke bruk for den lenger.

 

Om du kan sette opp en pc til halve prisen og overgå i ytelsen på XPSen tviler eg sterkt på.

 

Men men, er man DELL hater så er man det... :cry:

Lenke til kommentar

En athlon 64 FX-55 knuser den prosessoren som er i Dell sin maskin.

Er ikke Dell hater, men liker ikke villedende markedsføring.

35000 kroner er som sagt mye penger, så ville tenkt meg flere ganger om før du kjøper evnt. den !

 

Floppy er kjekt å ha i mange tilfeller. f.eks installasjon av S-ata drivere under installasjon av windows.

 

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan et slikt dual optron system som under vil komme ut mot Dell sit super alternativ. tok bare rett og slett det dyreste jeg fant å satte sammen.

 

AMD Opteron 250, 2.4 GHz, 2way Socket 940, 1 MB cache, BOXED 2 stk

Varenr.: 300185

Lagerstatus: 4 på lager

 

MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 KT800, Dual, SATA, GbLAN, ATX, DDR 1 stk

 

 

Corsair TWINX2048RE-3200 2048MB ECC/REG Kit w/two matched CMX1024RE-3200 DIMMs

Varenr.: 123499

Lagerstatus: 3 på lager 1 stk

 

 

Gainward GeForce 6800Ultra 256MB DDR3 AGP, "CoolFX Ultra/2600 GS" 450Plus mhz

Varenr.: 300416

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 2 stk 1/1/2005 1 stk

 

 

Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

Varenr.: 117353

Lagerstatus: 12 på lager 1 stk

 

 

Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 118875

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 100 stk 12/6/2004 2 stk

 

 

Plextor DVD-brenner PX-716A IDE Retail inkl. sort og hvit front

Varenr.: 303701

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 33 stk 12/4/2004 1 stk

 

 

Logitech diNovo Media Desktop 2.0, tastatur/mus/remote, USB, PS/2

Varenr.: 305375

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 37 stk 12/9/2004 1 stk

 

 

Pris ferdig bygget ca 35 - 36 000,-

(brukte Noreks priser, så det vil ikke være meget over hos komplett)

 

Edit glemte hovedkortet

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Må si at jeg reagerer litt på hele markedsføringen til Dell.

"Dell anbefaler" . . . . .Pris = 36400... ? ? ?

 

Tilbake til PC'en:

 

Hvis du kan bruke 35000 kroner til ny PC, ville jeg ALDRI gått for det ranet av et tilbud Dell kommer med. Det er så typisk Dell å komme med slike argumenter som f.eks "Med HT Teknologi". Når det gjelder maskinen generellt, så er den på det nyeste chipset til Intel. Ytelsesforskjellen er overhodet ikke merkbar enda. Når det gjelder det at maskinen kommer med DDR2, så vil heller ikke dette gi noe stort ytelsessprang, da DDR2 brikkene fremdeles har ALT for lang tilgangstid til minnet.

Kan sette opp en PC til bortimot halve prisen som vil yte bedre enn den PC'en til Dell. Personlig ville jeg heller gått for et A64 system, da du får bedre ytelse for pengene.

Det er etter min mening uansett galskap å passere 24000 kroner når det gjelder innkjøp av PC.

 

Og til de som tror at Dell er SÅ billig, så tar de fullstendig feil.

Når Dell markedsfører maskinene sine er det alltid eks moms først, pluss at maskinen da er ribbet for det som faktisk betyr noe. Skal du ha tastatur med PC'en må du betale for dette. Det samme gjelder ting som f.eks diskettstasjon etc.

En PC som Dell reklamerer på TV for ca 4900 kroner, kommer fort oppi 10.000 kroner når du legger på moms, og tar med det nødvendige utstyret du må ha for i det hele tatt få bruke PC'en.

 

Dell's markedsføring er villedende spør du meg!!!

 

-z00l-

Brems litt nå.

 

1. Det er ikke ran. Sett sammen en lik PC med montering hos noen andre, så ser du at prisen ikke er så mange prosent dyrere. Husk på at du får PC`en FERDIG montert, med garanti på alt og support. Merkevare vil alltid koste mer enn No-Name produkter...

 

2. Hva som lønner seg eller ikke, er klinkende likegyldig. Ny teknologi koster mye penger. Du MÅ ikke kjøpe Gen4 hvis du ikke vil ha det. De har f.eks Gen3 som koster 1/3 av prisen, dette er for å levere et alternativ for de som ønsker det. For veldig mange er ikke 30-40k mye penger, og vil man ha det beste, får man det.

Vil du ha A64 system, kan du velge en annen leverandør. Fint å kunne velge, er det ikke?

 

3. Dell henvender seg i mange tilfeller til bedriftsmarkedet, og der er det helt normalt å vise priser eks. mva. Er ikke noe vits å oppgi priser kunden faktisk ikke betaler. Uansett står prisen både med og uten MVA, så det er vel neppe noe problem..

 

4. Hva er din definisjon på hva som faktisk betyr noe? Det er vel så vist jeg vet opp til hver enkelt å vurdere etter dems behov og ønsker. Dell leverer forskjellige produkter, med forskjellige specs. Og så har man da muligheten til å utvide.

 

5. Tastatur/mus følger med, men det er klart, skal du ha trådløst tastatur og kaffemaskin i et, belagt i 24k gull må du betale ekstra for dette...

 

Og når begynte diskett-stasjon å bety noe?

 

Ingen har sagt at DELL er det rimligste alternativet, men det er en god grunn til at de er store. Du får en ferdig bygd PC, levert på døren, stort sett uten problemer, og med en god support-ordning. Oppdateringer og software er også grundig testet før de blir gitt ut, slik at du skal slippe noen store overraskelser.

Lenke til kommentar
En athlon 64 FX-55 knuser den prosessoren som er i Dell sin maskin.

Er ikke Dell hater, men liker ikke villedende markedsføring.

35000 kroner er som sagt mye penger, så ville tenkt meg flere ganger om før du kjøper evnt. den !

 

Floppy er kjekt å ha i mange tilfeller. f.eks installasjon av S-ata drivere under installasjon av windows.

 

 

-z00l-

Det er mulig athlon 64FX-55 knuser DELL sin. Men det er ikke snakk om bare prossessoren - resten av systemet må henge med og. Og til halv pris tviler eg på det...

 

Har ikke brukt floppy disken på tre - fire år hverken på jobb eller hjemme.

 

Ja skal tenke meg godt om før eg kjøper. Men eg liker å ha det nyeste og eg orker ikke å bygge selv... :dontgetit:

Endret av roglia
Lenke til kommentar
En athlon 64 FX-55 knuser den prosessoren som er i Dell sin maskin.

Er ikke Dell hater, men liker ikke villedende markedsføring.

35000 kroner er som sagt mye penger, så ville tenkt meg flere ganger om før du kjøper evnt. den !

 

Floppy er kjekt å ha i mange tilfeller. f.eks installasjon av S-ata drivere under installasjon av windows.

 

 

-z00l-

Det er mulig athlon 64FX-55 knuser DELL sin. Men det er ikke snakk om bare prossessoren - resten av systemet må henge med og. Og til halv pris tviler eg på det...

 

Har ikke brukt floppy disken på tre - fire år hverken på jobb eller hjemme.

 

Ja skal tenke meg godt om før eg kjøper. Men eg liker å ha det nyeste og eg orker ikke å bygge selv... :dontgetit:

Jeg er ikke en dell hater, dette skrives på en Dell faktisk, en som har fulgt meg trofast gjennom et par år på veien nå. Et par problemer har det vært men dagen derpå service fungerer utmerket.

 

Nå vet jeg ikke hva denne EE CPU greia er verd men som andre her har jeg forsøkt å sette sammen PC i web-shop og ender på ca 20k med samme konfig. Som andre har påpekt tar Dell vell mye for tillegg i pc byggern sin og det kan også se ut som om det koster mer enn det smaker for EE cpuen.

 

For kr 15k kan man få ganske mye morsommt. Hva med fiberoptisk lagringsstasjon med noen 15k rpm disker plassert utenfor hørevidde. 20" LCD skjerm. Dobble grafikkkort med SLI, dual cpu................

Poenget er at uansett hva den EE cpuen er verd kan du få et heftigere system ferdigbygget for samme eller lavere pris. Jeg tok utgangspunkt i PSdata sin PC bygger med Intel 4.6GHz Cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...