Gå til innhold

Kommunisme, det perfekte samfunn.

Anbefalte innlegg

Kva er dykkar meining om kommunismen.

Eg ser for meg stativ som folk går til og logger inn med eit univesalt plastikk kort og får ut en sykkel som er passet for dei. Sykklene står i sylindere nede i bakken og blir sendt opp til døra i skuret overst.

Eg ser for meg digre hotell der alle kan sove kor dei vil uten å betale. Men alt var likt som heima, eller at alle byer hadde sin stil.

Eg ser for meg digre økologiske byer med planter ned frå kvar byggning som kvar er i kvit (fake) marmor.

Kommunisme må tre fram!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på kommunisme, men hvis jeg har forstått det riktig så blir det vel sånn at alle skal tjene like mye f.eks?

Sånn at en hjernekirurg skal tjene like mye som han som jobber på lageret på rema1000.

Hvis det stemmer så er det jo ganske døfødt, hvem gidder vel jobbe da?

Har også hørt at de henretta alle de smarte osv for alle skulle være like, dvs like dumme.

Kan godt være det er myter men har hørt det der mange ganger.

Lenke til kommentar

Har alltid oppfattet kommunisme som en "god ide", men vanskelig å gjennomføre. Var en tur til Cuba, og bedre bekreftelse på det finnes vel ikke. Alt var nedslitt, det var mangel på bøker og medisiner, strøm, vann. De aller fleste har råd til mat, men utvalget var veldig lite. Og alt dette fordi en gjøk som heter Fidel Castro fant ut at kommunisje er veien til frihet gjennom et militært regime (som det som oftest blir), og havnet i en liten diskusjon med et anti-kommunistisk land som heter USA.

Kommunismen skal jo ideelt sett ikke ha noen ledere, men det er alltid noen som går først i rekka. Sannheten er at slik makt skaper korrupte ledere (om ikke "hovedlederen", så er det alltid noen under ham/henne som tar seg av det). Og det som ikke er ledere, men har lyst til å bli det, vil alltid få det til med å utnytte andre mennesker. Det vil alltid være en som ødelegger systemet.

Demokrati er kanskje ikke en ideell løsning, men den er den beste vi har.

Lenke til kommentar
Den var umulig å gjennomføre under eit våpenkapplaup, Sovjet ville klart det veldig fint viss det ikkje var for USA som presset dei til å bruke manfoldige milliarder på atomvåpen og fly.

Ja, det har jo stått ekstremt bra til med Sovjet i hele det forrige århundret. :whistle:

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Den var umulig å gjennomføre under eit våpenkapplaup, Sovjet ville klart det veldig fint viss det ikkje var for USA som presset dei til å bruke manfoldige milliarder på atomvåpen og fly.

Ja, det var tross alt USA sin feil at Stalin renset regjeringen, staben, og hele landet hans for folk nar det passet han. Forbanna USA som ikke ville at andre land skulle lide som folkene i USSR. Fysjameg.

Lenke til kommentar

Problemet var når Lenin gjorde kupp og bolsjevikane tok ledelsen i landet med makt etter å ha tapt valget

Lenke til kommentar
Ja, det var tross alt USA sin feil at Stalin renset regjeringen, staben, og hele landet hans for folk nar det passet han. Forbanna USA som ikke ville at andre land skulle lide som folkene i USSR. Fysjameg.

Det var jo derfor USA startet sitt korstog mot kommunisme. Fordi de ikke ville skulle lide..

Du, Sexion, burde kunne litt amerikansk historie.

Mennsker som lider har vel aldri vært bakgrunnsteppe for USAs kriger, intervensjoner, oppkuppasjoner eller innblanding sålenge de har operert som verdenspoliti.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
Jeg har ikke peiling på kommunisme, men hvis jeg har forstått det riktig så blir det vel sånn at alle skal tjene like mye f.eks?

Nei, under kommunisme skal man avskaffe pengene.

Hvis det stemmer så er det jo ganske døfødt, hvem gidder vel jobbe da?

Dette blir likevel sant. Siden alle begynner å tenke at alle gjør det da likevel, at de vil få det samme uannsett hvor mye de jobber.

Lenke til kommentar

Hvordan kan noen i det hele tatt forsvare kommunisme? I mine øyne er det ikke bedre en nazisme. Eller, for å si det slik, en dårlig organisert nazisme der jødehat er byttet ut med kapitalisthat/forakt.

Kommunismen har krevd like mange menneskeliv som nazismen.

Kommunismen har kapitalisthat/forakt, nazismen har jødehat.

Kommunismen har den fantastiske "5-års-plan-økonomi " som fortsetter å lage umoderne og dårlige ting som ingen kjøper. Det var et lager i Russland som inneholdt 2 millioner gummistøvler som ingen hadde kjøpt, men som produsert pga. plan-økonomien.

Jeg hater kommunismen. Den har aldri fungert, og vil aldri fungere.

btw: Hva er å trolle?

Endret av Mongo FuRY
Lenke til kommentar

Marxismen er faktisk ganske facinerende dersom man faktisk setter seg litt inn i den og leser litt Marx. Det er besnærende tanker og basert på en likhetstanke som har noe positivt over seg. Fullstendig ideologisk kommunisme har vi aldri sett i praksis så det blir ikke riktig å sette denne i bås med det som har blitt kalt kommunisme i diverse stater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...