Gå til innhold

Korrupt NTFS filsystem?

Kheperu

Anbefalte innlegg

De siste dagene har vært et helvete! Helt plutselig har enkelte av HD-partisjonene mine begynnt å bli korrupte, uten at jeg finner noen fysiske feil på HD. (Har kjørt 3 forskjellige diagnose-prog, bl.a. Seatools fra produsenten.)

Jeg vet jo at ganske mange brukere her på forumet er ganske så støe, så jeg håper noen av dere kan komme med et par kvalifiserte gjetninger.

Relevant HW:

Asus A7N8X Deluxe (som har SiI 3112 SATA RAID kontroller.).

2*Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA (striped på overnevnte kontroller).

2*Seagate Barracuda V(I?) 80GB på IDE.

Kjører på WinXP med NTFS-filsystem.

Det startet med at Windows begynnte å klage om korrupt filsystem, men jeg fant ingen feil med chkdsk og problemet gjentok seg ikke, så jeg lot ting bare være.

Dagen etter nektet maskinen å reboote. Fikk beskjed om at: /WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM CORRUP OR MISSING. Da jeg så prøvde å gjenopprette disse filene fra Recovery Console fikk jeg hverken lest eller skrevet til katalogen /WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG. Fikk derimot beskjed om: AN ERROR OCCURED DURING DIRECTORY ENUMERATION ved forsøk på lesing.

OK. Så jeg lastet ned Seatools fra Seagate og fikk til resultat at det var ingen fysiske feil på disken, men at det var feil på filsystemet i 2 av 4 partisjoner på RAID-diskene mine.

Jeg reformaterer så de to dårlige partisjonene og legger inn XP på nytt. Gikk jo bra.

Kjørte deretter Seatools online direkte fra Seagate sine hjemmesider. Får fortsatt beskjed om at alt er vel fysisk, men nå er det feil på de to andre partisjonene! Likevel kan jeg fortsatt lese alle filer jeg hittill har forsøkt å lese fra disse partisjonene.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva som skjer. Etter å ha testet OK fysiske disker med Seatools har jeg forsøkt andre diagnose-verktøy, bl.a. Spinrite 6, men ingen av disse har funnet fysiske feil på noen av partisjonene. Chkdsk finner heller ingen feil på partisjonene Seatools setter denne kommentaren på: The file system contains errors that need to be repaired.

Og det gir seg faktisk ikke!!!!

Etter siste test med Spinrite rebooter jeg for å gå tilbake til XP, men da har partisjonen med XP pokker meg lagt inn årene igjen!! Nå har jeg lagt inn XP igjen og håper ting vil holde seg litt lenger.

Om det er noen som har noen tips ang. hva som skjer eller hvordan jeg skal best kunne diagnostikere problemet vil jeg være evig takknemlig!!!! Takk!!

Btw: IDE-diskene er det ingen problemer med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...

Når jeg tenker etter tror jeg at jeg skal kjøpe et kontroller-kort, siden jeg bare har problemer med SATA-diskene.

Noen som kan argumentere for at dette er en dårlig ide?

Hvis ikke, er det noen som kan anbefale et SATA-kort, RAID eller ikke-RAID?

Endret av Kheperu
Lenke til kommentar

Hmmm...

Takk for ny innfallsvinkel, chaiphrom_nick.

Høres ikke bra ut, særlig siden det at jeg kjører på striped RAID gjør at jeg har vanskligheter med å si hvilken fysisk disk som skaper problemene... Noen som vet hvordan?

Vel, om jeg kjøper en ikke-RAID SATA-kontroller burde jeg jo kunne sjekke om det er diskene eller HK, eller hva sier folket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...