en del til overs Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 er helt overbevist om at jeg har spurt om dette før, men finner ikke igjen topicen, så derfor spør jeg igjen. får en merkelig lyd når jeg svinger til venstre, i lav fart. det er snakk om en forhjulsdrevet bil, type mitub... vanskelig å forklare lyden men det er en slags klikse/knirke lyd som gjentaes etter hvor fort bilen beveger seg, (til en viss grad) hva er problemet? å er det vanskelig for en amatør å fikse? koster det mye? takker for respons på forhånd..... takk. Lenke til kommentar
benknude Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 samma problem sjøl.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Sannsynligvis er det drivknuten som lager lyden. Det starter ofte med en skrapelyd som blir mer og mer til en klakkelyd etterhvert som den blir mer og mer utslitt. Til slutt vil det klikke/dunke/klakke ganske høyt. Drivknuten er leddet i enden av drivakselen som gjør det mulig å svinge hjulet. Hvis du ikke er heldig og det bare er noe som tar borti ett eller annet. F.eks bøyd bremseskjold eller is/snø som tar borti noe. Dersom det er kaldt og mye snø kan du prøve å få tint opp bilen skikkelig Lenke til kommentar
en del til overs Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 hmm dette hørtes ikke mye bra ut, da det er + grader her hvor jeg bor. men er det veldig vanskelig å fikse?, å når lyden er blitt ganske høy hvor lang til tar det før ting "ryker" helt? takk for svar foresten, halve jobben er jo å finne ut hva som er gale!!! Lenke til kommentar
jepp300 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Det kan værer hjullager som e kaputt eller eller drivknuten sånd som du sier det så vile e tru det e hjullagere som må byttes kan var lurt å ta deg en tur til verkstede å få den til å finne ut ka det e for no galt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Et hjullager vil lage en skrikende og pipende lyd før det går over til romling. Vanskelig å forklare uten at man kan høre det Dessuten ville vel et hjullager gi lyd fra seg hele tida, og ikke bare i svinger? Lenke til kommentar
jepp300 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Som regel er det hjullager som går først på framhjuls trekker men det e jo ike godt å si ka det kan var siden e ike har hørt lyden... Lykke til vidre om du finnere ut ka som e feil bilen Dålig hjullager kan lager lyd i svinger å viss den eller dem er kjørt lenge med og da kommer mange rare lyder Endret 3. desember 2004 av jepp300 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Det er nok helt sikkert drivknuten som synger på siste verset. Hjullager brummer når du svinger i høyere hastigheter mens drivknuten sier klikk klakk klikk klakk når du legger over i sakte fart. Og ja noen poster har blitt borte, også noen av svarene mine har blitt borte. Endret 3. desember 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Når hjullager begynner å bli slitt, uler de når du drar litt på igjennom svinger. Er det helt slitt, uler det hele tiden. Høres nesten ut som en to-motors turbo-prop(Widerøe fly) som letter. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Jeg må bare si meg enig med perpyro, Ezekiel, og de som sier drivaksel- ledd! Er selvsagt ikke mulig og si 100% sikkert over internett.. men det du beskriver av symptomer, høres for meg ut som en nesten perfekt beskrivelse av slitt drivledd. Drivaksleledd blir forresten også gjerne først slittg på venstre side (vi svinger mest til venstre her i landet.. ) Hvis den klakkelyden din i tillegg høres ut som den kommer fra venstre forhjul, når du svinger til venstre og blir tydligere jo mer belastning, tyder det også på sannsynlig drivledd slitasje. Jeg vill ikke utelukke helt andre ting heller, men hjulager lyd kommer oftes fra det hjulet som er i yttersving, mens drivledd oftes omvendt. Endret 4. desember 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Fiffig! Har aldri tenkt over hvilken side som slites først, men når du sier det så stemmer det ganske bra overens med det jeg har erfart. Måtte bytte hjullager på høyre side fram når jeg kjøpte bilen min. Og nå ser det jaggu ut som om det er på tide å skifte venstre drivknute snart. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Ezekiel Skrevet 04/12/2004 : 18:14 Fiffig! Har aldri tenkt over hvilken side som slites først, men når du sier det så stemmer det ganske bra overens med det jeg har erfart. Måtte bytte hjullager på høyre side fram når jeg kjøpte bilen min. Og nå ser det jaggu ut som om det er på tide å skifte venstre drivknute snart. He he, ja det er i alle fall helt klart min erfaring at sånn er det. Er i alle fall veldig utbredt fenomen rundt byene\ forstadene, hvor den mest logiske forklaringen vel ligger i det vanvittige antallet rundkjøringer. De fleste av oss svinger til venstre når vi kjører gjennom rundkjøringene, og man har jo gjerne da nesten full sving samtidig som man akselererer, altså bortimot det mest drivknutedrepende for hjulet i innersving man kan gjøre... Lenke til kommentar
en del til overs Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 priser på bytting av drivknute/drivledd???? noen som vet? er det forferdidelig dyrt eller? Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Biltema selger drivknuter til rundt 600kroner. Om det er noe å satse på vet jeg ikke, men det kan jo gi en liten idé om hva slikt koster. Men det er ikke noe sjakktrekk å kjøpe brukt fra hugger eller lignende. Lenke til kommentar
en del til overs Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 takk for tipsene :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå