Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

merkelig lyd når svinging


Anbefalte innlegg

er helt overbevist om at jeg har spurt om dette før, men finner ikke igjen topicen, så derfor spør jeg igjen.

får en merkelig lyd når jeg svinger til venstre, i lav fart. det er snakk om en forhjulsdrevet bil, type mitub...

vanskelig å forklare lyden men det er en slags klikse/knirke lyd som gjentaes etter hvor fort bilen beveger seg, (til en viss grad)

hva er problemet? å er det vanskelig for en amatør å fikse? koster det mye?

takker for respons på forhånd..... takk. :love::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis er det drivknuten som lager lyden. Det starter ofte med en skrapelyd som blir mer og mer til en klakkelyd etterhvert som den blir mer og mer utslitt. Til slutt vil det klikke/dunke/klakke ganske høyt.

 

Drivknuten er leddet i enden av drivakselen som gjør det mulig å svinge hjulet.

 

Hvis du ikke er heldig og det bare er noe som tar borti ett eller annet. F.eks bøyd bremseskjold eller is/snø som tar borti noe. Dersom det er kaldt og mye snø kan du prøve å få tint opp bilen skikkelig

Lenke til kommentar

Som regel er det hjullager som går først på framhjuls trekker

men det e jo ike godt å si ka det kan var siden e ike har hørt lyden...

Lykke til vidre om du finnere ut ka som e feil bilen :)

 

 

Dålig hjullager kan lager lyd i svinger å viss den eller dem er kjørt

lenge med og da kommer mange rare lyder

Endret av jepp300
Lenke til kommentar

Det er nok helt sikkert drivknuten som synger på siste verset.

Hjullager brummer når du svinger i høyere hastigheter mens drivknuten sier klikk klakk klikk klakk når du legger over i sakte fart.

Og ja noen poster har blitt borte, også noen av svarene mine har blitt borte.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg må bare si meg enig med perpyro, Ezekiel, og de som sier drivaksel- ledd!

 

Er selvsagt ikke mulig og si 100% sikkert over internett.. men det du beskriver av symptomer, høres for meg ut som en nesten perfekt beskrivelse av slitt drivledd.

 

Drivaksleledd blir forresten også gjerne først slittg på venstre side (vi svinger mest til venstre her i landet.. :p )

Hvis den klakkelyden din i tillegg høres ut som den kommer fra venstre forhjul, når du svinger til venstre og blir tydligere jo mer belastning, tyder det også på sannsynlig drivledd slitasje.

 

Jeg vill ikke utelukke helt andre ting heller, men hjulager lyd kommer oftes fra det hjulet som er i yttersving, mens drivledd oftes omvendt.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Fiffig! Har aldri tenkt over hvilken side som slites først, men når du sier det så stemmer det ganske bra overens med det jeg har erfart. Måtte bytte hjullager på høyre side fram når jeg kjøpte bilen min. Og nå ser det jaggu ut som om det er på tide å skifte venstre drivknute snart.

Lenke til kommentar
Ezekiel Skrevet 04/12/2004 : 18:14

  Fiffig! Har aldri tenkt over hvilken side som slites først, men når du sier det så stemmer det ganske bra overens med det jeg har erfart. Måtte bytte hjullager på høyre side fram når jeg kjøpte bilen min. Og nå ser det jaggu ut som om det er på tide å skifte venstre drivknute snart. 

He he, ja det er i alle fall helt klart min erfaring at sånn er det.

Er i alle fall veldig utbredt fenomen rundt byene\ forstadene, hvor den mest logiske forklaringen vel ligger i det vanvittige antallet rundkjøringer.

 

De fleste av oss svinger til venstre når vi kjører gjennom rundkjøringene, og man har jo gjerne da nesten full sving samtidig som man akselererer, altså bortimot det mest drivknutedrepende for hjulet i innersving man kan gjøre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...