Gå til innhold

GNU/Linux relatert programvare er "gratis".

ratix

Anbefalte innlegg

Litt av problemet ligger kanskje også i ordbruken. FSF terper jo alltid på at det er 'free software'. Problemet er at for uinnvidde høres dette litt ut som 'freeware' som er langt vanligere fra dos/windows andre proprietære OS.

Dermed skjønner de ikke noe av konsekptet med fri programvare, og bare tror det er gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
huf: Enig. Problemet er at når man prøver å terpe (Linux--->GNU/Linux, gratis--->fri, opensource--->fri), blir man alltid uthengt som et petimeter eller en galning. Jeg gir meg ikke av den grunn, men jeg forstår at folk ikke orker å presisere det hele tiden (selv om de burde).

Vel, Linux/GNU/Linux er vel mindre viktig. Selvom Linux får en markedsandel på 98% kommer vel de fleste til å aldri bry seg med kjernen...

Lenke til kommentar
Gimper: Det ville jo tilsi at vi bare burde kalle det GNU... og det blir vel kanskje å gi Linux litt lite respekt? Dessuten er det vanskelig å få folk til å omstille seg til et helt nytt navn.

Nei, men siden Linux er blitt det "populære"-navnet kan vi vel bare fortsette å bruke det. Det jeg mente var at siden de fleste ikke kommer til å bry seg med kjernen kan vi fortsette å bruke det. Da blir det ikke "feil".

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...