Langbein Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Litt av problemet ligger kanskje også i ordbruken. FSF terper jo alltid på at det er 'free software'. Problemet er at for uinnvidde høres dette litt ut som 'freeware' som er langt vanligere fra dos/windows andre proprietære OS. Dermed skjønner de ikke noe av konsekptet med fri programvare, og bare tror det er gratis. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 huf: Enig. Problemet er at når man prøver å terpe (Linux--->GNU/Linux, gratis--->fri, opensource--->fri), blir man alltid uthengt som et petimeter eller en galning. Jeg gir meg ikke av den grunn, men jeg forstår at folk ikke orker å presisere det hele tiden (selv om de burde). Vel, Linux/GNU/Linux er vel mindre viktig. Selvom Linux får en markedsandel på 98% kommer vel de fleste til å aldri bry seg med kjernen... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Gimper: Det ville jo tilsi at vi bare burde kalle det GNU... og det blir vel kanskje å gi Linux litt lite respekt? Dessuten er det vanskelig å få folk til å omstille seg til et helt nytt navn. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Gimper: Det ville jo tilsi at vi bare burde kalle det GNU... og det blir vel kanskje å gi Linux litt lite respekt? Dessuten er det vanskelig å få folk til å omstille seg til et helt nytt navn. Nei, men siden Linux er blitt det "populære"-navnet kan vi vel bare fortsette å bruke det. Det jeg mente var at siden de fleste ikke kommer til å bry seg med kjernen kan vi fortsette å bruke det. Da blir det ikke "feil". Endret 4. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
ratix Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 huf: Enig. Problemet er at når man prøver å terpe (Linux--->GNU/Linux, gratis--->fri, opensource--->fri), blir man alltid uthengt som et petimeter eller en galning. Der kjenner jeg meg igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå