haakoo Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg skulle gjerne fått plassert en tekst nederst i høyre hjørnet av en div. Få teksten høyrejustert er ikke et problem, bruker bare "text-align: right;", men jeg har problemer med å få den til å være nederst i div-en. Noen forslag? Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Sett position: relative; på div'en. Så putter du f.eks teksten du vil ha nederst i en <p class="nederst">tekst</p>.. så i .nederst klassen sier du position: absolute; og bare setter bottom: 0; og right: 0; f.eks. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 FuLu: Jeg er ikke så sikker på at det der vil funke. Har hørt rykter om at elementer kun plasseres absolutt i forhold til parent-elementet dersom det også har absolutt posisjonering. Her så er jo den relativt posisjonert. Correct me if I'm wrong! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg tror FuLu faktisk eksperimenterte med dette for ikke så lenge sida, så aldri si aldri. Shoot me if I'm wrong. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Det er en offisiell "metode" det å ha noen store relative positioned container divs rundt innholdet ditt, så kan du bruke absolute position til å ordne innholdet ditt inne i den container div'en. Funker ihvertfall fint for meg Cobos Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Testet med denne koden, og det funket helt fint (Se resultatet her): HTML: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" lang="nb-NO"> <head> <title>test</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> <meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml; charset=iso-8859-1" /> </head> <body> <div id="container"> <p>Litt tulletekst her og litt dilldall-ting.</p> </div> </body> </html> CSS: #container { position: relative; margin: 0px auto; text-align: center; height: 400px; width: 600px; border: 1px solid #000; } #container p { position: absolute; bottom: 0; right: 0; padding: .5em; } Endret 3. desember 2004 av prøvekanin Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Som prøvekanin har bevist, så funker det ja. Eneste minus med metoden, er at når annet innhold i div'en kommer seg ned i bunn, vil den posisjonerte p'en legge seg over.. så det kan være en ide å legge til margin/padding i bunnen på det siste elementet som ikke er posisjonert i den diven. <div> <h2>tittle</h2> <p>masse tekst</p> <p class="pad_meg_i_bunn">enda mere tekst med padding i bunn så jeg ikke kommer under den under meg ;)</p> <p class="bunn">jeg er alltid nederst til høyre i div'en</p> </div> Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Takk takk, da har jeg fått løst problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå