Lange Kjell Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hallo Imorgen skal vi velge hvilken rettning innenfor matte vi skal ha neste år. Vi kan velge mellom MX og MZ .. Og vi kan avslutte matte dette året om vi vil... Så det jeg lurer på, er matte virkelig nødvendig, og hvordan er det å velge 2 og 3 MZ i forhold til 2 og 3 MX? Hvilken skoler etter Allmenn er det som blir "luka" bort? Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Få deg et sånt hefte hos rådgiveren som viser hva de forskjellig linjene har som inntakskrav. Ganske mange har 2mx/3mx/3mz som krav, ja. Hvis du har 4 eller mer i faget er det jo like greit å ta mx synes nå jeg... Endret 2. desember 2004 av nr.4 Lenke til kommentar
Cera Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Skal du bruke matten til noe annet enn bare økonomi tar du mx Lenke til kommentar
simes Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Det er ingen skoler som blir luket bort, bare enkelte linjer. Ingeniørlinjene er de som krever mest, både 3mx og 2fy. Etter der kommer de fleste informatikklinjer med krav om 2mx fra neste år. Men hvis du velger det bort så vil du samtidig slite godt på de fleste naturvitenskaplige linjer etter vgs. De aller fleste krever en viss grad av matte. Hvis du vet at du skal går filologiske fag videre så er det jo ikke noe problem, men ellers ville jeg tatt det. Lenke til kommentar
Lange Kjell Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg har mellom 3 og 4 i matte, og jeg mener jeg ikke har gjort det så bra i år som jeg egentlig kan, er bare det å få seg gode arbeidsvaner :/ Så jeg velger MX , og jobber mer med det. Takk skal dere ha Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Matematikk er det viktigste studieretningsfaget du kan ta. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 3MZ er samme pensum som 2MX ihvertfall, så da er kanskje 2MZ det samme som 1MX. De vanskelige valg blant de mange matematikkfagene Ved valg av Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag (AØA) står du ovenfor en rekke valg blant ulike varianter av matematikk. Nedenfor har vi prøvd kort å si noe om disse valgene og hvilke konsekvenser de vil ha for friheten til å velge senere i livet. Vi prøver ikke her å si noe om det faglig innholdet i de ulike fagene, kun hvordan de henger sammen og hvilken funksjon de har i forhold til opptakskrav i høgere utdanning. Hvis du vil vite mer om innholdet i de enkelte fagene kan du se her. 1.klasse – valg mellom 1MX og 1MY.(Begge variantene har 5 timer i uka). Dette første valget vil danne grunnlaget for de videre valg du vil kunne ta i de neste årskursene. Valget skjer til ulike tidspunkt ved den enkelte skole. Ved noen skoler skjer dette nesten umiddelbart ved skolestart, mens ved andre skoler drøyer valget til slutten av det første semesteret. 1MX gir grunnlag for valg av enten 2MX eller 2MZ i 2. klasse. X-varianten vil derved holde veiene åpne for dine videre valg. 1MY gir grunnlag for kun å velge 2MZ. Dette vil medføre at du lukker muligheten for senere valg av utdanninger som ingeniør/sivilingeniør, i alle fall uten å måtte ta en eller annen form av tilleggsutdannelse ut over dine 3 år i VGO. 2.klasse – valg mellom 2MX (5 timer i uka) og 2MZ (3 timer i uka). I 2. klasse kan du et valg mellom ikke å ta noe matematikk eller å ta et av fagene 2MX/2MZ. Valget er naturligvis ditt, men lurer du på hvilke konsekvenser bortvalg av matematikk vil ha for senere valg av studier, kan du se her . Av de to matematikkvariantene i 2. klasse er det 2MX som gir deg den største handlefriheten videre. Faget innfrir dessuten hele eller deler av opptakskrav ved en rekke utdannelser som for eksempel bioingeniør, farmasi, maritim utdanning, siviløkonom, medisin, tannlege, veterinær, de fleste studier ved Norges landbruks-høgskole, m.fl. Det danner også grunnlag for å velge 3MX. 2MZ er et nytt fag som til nå ikke har fått en ”døråpner-funksjon” til høgere utdanning, som den 2MX har. Faget er grunnlag for å velge 3MZ, og sammen vil de to ”Z-fagene” bli sidestilt med 2MX i forhold til opptakskrav i høgere utdanning (2MX = 2MZ + 3MZ). 3.klasse – valg mellom 3MX og 3MZ (begge fag med 5 timer i uka). Som nevnt bygger de to fagene i 3. klasse på hver sin matematikkvariant fra 2.klasse. 3MX utgjør full fordypning i matematikk og innfrir naturligvis alle de opptakskrav som er satt for matematikkens del i høgere utdanning. 3MZ vil for deg som har valgt 2MZ, være nødvendig for å innfri opptakskrav til en rekke utdannelser nevnt i forbindelse med 2MX-faget. 2MY og 3MY (begge fag med 5 timer i uka). Fram til og med skoleåret 2000/2001 ble det gitt undervisning i to Y-matematikkvarianter kalt 2MY og 3MY (undervises siste gang 2001/2002). I opptakssammenheng er 2MY langt på vei likestilt med 2MX. 3MY har liten betydning i denne sammenheng, men har sammen med 2MY oppfylt kravet til fordypningspoeng. Kort sagt: I opptakssammenheng gjelder det å holde seg til X!! Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 jævla drittfag, uansett betyr det ikke så mye hva du velger, men er du 100% sikker på at du ikke vil fortsette med matte ta mz/my Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 så da er kanskje 2MZ det samme som 1MX. Niks, det er en del mer i 2MZ enn i 1MX. 2MZ bygger på 1MZ/Y, som egentlig har veldig likt pensum som 1MX. Lenke til kommentar
simes Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 MX-retningen er en mye mer teoretisk retning. MZ tar oftere for seg enklere ting og har mye mer geometri og geometriske forklaringer, mens MX liker det algebraisk. Kravmessig stiller 2MX og 3MZ likt på de fleste linjer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 MX-retningen er en mye mer teoretisk retning. MZ tar oftere for seg enklere ting og har mye mer geometri og geometriske forklaringer, mens MX liker det algebraisk. Kravmessig stiller 2MX og 3MZ likt på de fleste linjer. Men MX tar også for seg f.eks geometrien som MZ har, ikke sant? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Men MX tar også for seg f.eks geometrien som MZ har, ikke sant? Vel, nei. Ikke alt. Husker at MZ-gruppa satt med «det gyldne snitt» og klipping og liming av diverse figurer, ting vi på MX aldri gjennomgikk (uten at vi savnet det). Tror faktisk at jeg ville hatt problemer med å få toppscore på en MZ-tentamen etter kun ha lest MX-pensum, så det er endel forskjeller. (Jeg snakker om Grunnkurs-matte.) 2MZ+3MZ er bare 2MX over to år istedenfor ett, som noen sikkert har nevnt over. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 er bare det å få seg gode arbeidsvaner :/Så jeg velger MX , og jobber mer med det. Så sikker på det? Ikke meninga å være frekk, men å ha gode arbeidsvaner er absolutt ikke noe som detter ned fra himmelen. Så ikke "len deg" altfor mye tilbake på dette... Uansett så er nok MX det som er greiest å ta for da holder du alle dører åpne... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Skal du studere noe som krever matte, eksempelvis økonomi- og ingeniørstudier, kan jeg ikke anbefale noe annet enn matte, og 3mx. Kjipt å ta igjen det forsømte på tre uker før studiet begynner (selv om du nok må freshe litt opp uansett). Lenke til kommentar
acon Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Vet du egentlig hva du vil bli?? Er svaret nei, så bør du velge MX matten... Er svaret ja, bør du sjekke opp om du trenger MX matten for å komme inn på den linjen du ønsker å ta... uansett anbefaler jeg MX matten Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 På veilledningsgreia på skolen, fikk vi inntrykk av at man kom inn på det meste med 3MZ, som tilsvarer 2MX. Jeg har ingen planer om å bli farmasøyt så derfor fungerer det bra med MZ Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Tja, lurer du andre enn deg selv? Vet ikke 100% hva mz-pensumet er, men at det er mindre "tyngde" i det enn mx er klart. Cluet er at om du skal studere noe som krever matte, så trenger du faktisk kunne matte. En ting er å sanke realfagsproblem for senere å ta en humanistisk fagretning, men skal du studere noe som matte inngår i, burde du faktisk ha den tyngste fordypningen, for da stiller du bedre skikket til studiene. Strykprosenten blant informatikkstudentene i Oslo var formidabel, mye grunnet for dårlige mattekunnskaper fra videregående. Det er en fordel å ha 3MX (hvis du skal studere noe hvor matematikk inngår), ikke nødvendigvis bare fordi du kommer til å bruke alt du har lært, men fordi du rett og slett blir flinkere til å regne og tenke matematisk med en tyngre grad. Ligger du dårlig an med en treer på GK burde du kanskje ikke velge MX, men da burde du muligens revurdere matematisk retning alltogether. Lenke til kommentar
simes Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Ligger du dårlig an med en treer på GK burde du kanskje ikke velge MX, men da burde du muligens revurdere matematisk retning alltogether. Eller bare ta seg et godt tak i nakken! Det er da absolutt ikke for sent. Hvis du har strevet forferdelig for å få den treeren, er det klart at du kanskje bør tenke det om, men om jeg kjenner gk-elever rett, gir de ganske blanke i skolen. Hvis du ikke har jobbet som pesten for å få den treeren så er det absolutt ikke for sent. Bare litt skjerpings, så skal det gå bra. 2MX krever skjerpings også, siden det er så nytt stoff. Det er veldig mange som detter av (inkludert meg selv) i første halvdel av 2MX og dermed også mange som faller av kurset eller bytter til MZ hvis de ikke skjerper seg. Jeg klarte heldigvis å skjerpe meg. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Tja, matte er mye forståelse og ikke alltid like lett å lese seg til. Selv jobbet jeg ekstremt lite men gjorde det bra likevel, mens andre som jobber mye kan streve med å få en firer. Liker man ikke matte og heller ikke gjør det særlig bra burde man ikke velge et studium med mye matematikk. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Matematikk er det viktigste studieretningsfaget du kan ta. Så rett, så rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå