Gå til innhold

Prosjekt overkill lufgjennomstrømning.

Anbefalte innlegg

Joda prisen var ikke avskrekkende men er dette noe som selges i alle og en hver bilrekvisitaforetning eller er det en spesiell butikk man får kjøpt det.

Jeg har bodd i Trondheim litt over et år så jeg vet ikke hvor de forskjellige bilrekvisitaforretningene er.

Så dersom noen hadde hvisket meg et navn hadde jeg blitt glad.

Alt var så mye enklere når jeg bodde i Mo I Rana for der viste jeg hvor jeg fikk kjøpt hva.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg vert på ikea og kjøpt stoff til filter og jeg har benka meg med de nødvendige remedier for å lage filter.

DSC00007.JPG

Prøvde først å skru fast stoffet med skruene som holdt viftene men da ble det bare trekt inn i viftene og lagde støy, så den foreløpige løsningen blir å sy stoffet fast til hønsenetting som vil fungere som armering slik at stoffet ikke kommer i kontakt med viftene.

DSC00008.JPG

DSC00009.JPG

Er enda ikke helt fornøyd men resultatet men med nyvaska prosessorkjøler så må det et eller annet filter på så det får holde intil jeg kommer på en penere måte å gjøre dette på.

Tips taes forsatt imot med stor takk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nå har jeg jakta på alle komponentene inni der som lager lyd og resultatet ble at skjermkortvifta og strømforsyninga er de to tingene som lager mest lyd.

Strømforsyninga er fiksa med å seriekoble viftene så nå er den stille.

Skjermkortvifta er det litt værre med, men den blir enda mer bråkete når den går full av støv, noe jeg håper den ikke gjør lengere.

De 9 viftene i fronten går på 1000rpm så de gjør ikke så mye ut av seg.

Resultatet av denne moden er at systemtemperaturen har falt med 7 grader og CPU tempen med 8 grader idle.

Henholdsvis 30 og 43 grader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har maskine vært i bruk i 14 dager etter at jeg monterte filter og maskina er gullende ren inni.

Sa da var det det støyende skjermkortet sin tur.

Jeg har altid hatt lyst å overklokke skjermkortet men har ikke kunnet klokke core enda forde kjøleren som står på er elendig, så jeg bestilte meg en NV1 kjøler som jeg fikk i går.

Jeg trodde ikke det fantes NV kjøler til FX5700 kort men ramla over det ved en tilfeldighet, så nå er den i allefal her.

DSC00010.JPG

Det er jo kjempeforskjell i størrelse på disse da.

DSC00011.JPG

Den gamle kjøleren var lett å få av, ble litt overasket over den lille halv millimeter tykke tyggegummien mellom kjærnen på kortet og kjøleren.

DSC00014.JPG

Ferdig byttet.

Den nye kjøleren tok mye plass i kabinettet og kablene til IEEE1394 og USB2 kontrolleren måtte legges mellom AGP og PCI sporet for å få plass.

Dette ble kjempebra.

Har allerede klokka skjermkortet fra 425@600 til 440@600 uten varmeproblemer og økning i poengsummen til 3Dmark01.

Systemtempen sank med 1 grad i tillegg samt at nå førts hører jeg de 9 viftene i sidedøra.

Fant også ut at HKvifta lager litt støy.

Må si meg fornøyd i denne omgang og vil fortsette klokkingen av skjermkortet til det ikke vil mer, tror nemlig at varme ikke blir et problem for overklokkinga av GPU mer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

NB kjøleren vil nok bli byttet til en passiv kjøler etterhvert.

Tar det en gang jeg skal ha ut hovedkortet, den vifta bråker ikke så mye enda.

Har overklokka skjermkortet nå helt til poengsummen i 3Dmark 01 begynte å gå ned.

Kom til 475@600Mhz stabilt.

Jeg vet jo ikke hvor stabilt det blir i spill men vil beholde denne hastigheten dersom ikke det medfører problemer.

EDIT:

Testa nå med 3Dmark05 og økte fra 647 til 692 marks.

Jaja ikke allværden men GF 6800GT kort står på bugettet, må bare kjøpe leilighet først.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ikke mange som har trodd på meg når jeg påstår at det ikke vil bli så mye støy.

Samtidig så blir det ingen støydemping i kabinettet ettersom hele sida er åpen så alt støy slipper uhindret ut.

Har alltid hatt sansen for ting som er litt overdimensjonert.

Hva støy angår har dette forandra støynivået totalt.

PSUen er blitt stille, samme med GPU.

Og sist men ikke minst kan CPU vifta pusle rundt på 2000rpm uansett last uten at jeg trenger å bekymre meg over CPU tempen som aldri overstiger 52 grader nå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Man skal ikke skyve hunden mot håret!

Den bråker ikke så mye.

32-33db mest sansynlig.

Og fordelene er ren PC samt at CPU vifta kan gå på minimum selv på full load.

Har i ettertid bytta PSUen med en 500W Bzerk og den bråker mer en den modda Q-Tecen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...