Gå til innhold

Prosjekt overkill lufgjennomstrømning.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du kjem til og få et felt overtrykk i kabbisen

Det gjør egentlig ingenting snarere tvert imot, komprimert luft har faktisk større kjøleevne en ikke komprimert luft.

I dette tilfellet vil den komrimeringa være minimal så effekten av det vil nok bli mikroskopisk.

En slik sammenbunting kan dessverre forårsake forstyrrelser på signalene i kablene, og dermed senke ytelsen noe.

Helt riktig!

Det er ikke for ingenting at vanlige IDE kabler er flate.

Man får faktisk god intern støyreduksjon forde man får spredt signalet utover et større areal en med vanlig kabel slik at de individuelle kablene forstyrrer hverandre minimalt.

Derfor er runde IDE kabler skjermet og de interne lederne tvinnet på en spesiell måte slik at de ikke skal forstyrre hverandre internt.

Jeg tenkte litt på å montere vifter i toppen men konstruksjonen av kabinettet gjorde det vanskelig.

Hadde også en stund lyst på vifter bak prosessoren men som illustrert under så ble det vanskelig, det hadde gått med 2 60mm vifter men effekten hadde blitt minimal, så derfor løsningen med vifter i døra.

DSC00256.JPG

DSC00257.JPG

DSC00258.JPG

De svekkingene blir jeg å kakke bort slik at noe av lufta bak CPU kjøleren slipper ut lettere.

DSC00259.JPG

DSC00260.JPG

Her kommer det fram litt bedre hvor stor klaring det er mellom ytterveggen og drevbrønnen i kabinettet (1,5cm).

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet videre i prosjektet.

Var i kjelleren og kappa hull til viftearrangementet i dekslet på kabinettet.

DSC00261.JPG

DSC00262.JPG

Har også montert viftene, kobla og testkjørt dem, og de støyer mindre en strømmforsyninga.

DSC00263.JPG

Ferdig resultat.

Før og etter temperaturer vil jeg oppgi når jeg har fått testa litt under forskjellig last.

Lenke til kommentar

Dette ble skikkelig bra.

Har teste med Prime95 torture test i 12 minutter og når jeg stoppa testen lå den på 52 grader med CPU vifta på 2000rpm.

Det hadde aldri gått før.

Jeg har alarm på CPU tempen på 55 grader og den har jeg hørt noen ganger når jeg har glemt å stille opp CPU vifta.

Det er jo tåplig å ikke ha vifter i toppen? Hvor skal den varme lufta gå ut?

Foreløpig ser det ut som lufta kommer ut av åpninger og perforeringer bak og hull i fronten som var der fra før samt hullet til 80mm vifta som sto i fronten før.

Det kom også mye mere luft ut av strømforsyninga nå en før.

I skrivende stund er CPU temp nede på 46,5 grader og system temp på 31 grader etter Prime95 testen.

Idle temp før under samme omstendigheter var CPU 50,5 grader og system 37 grader.

trudde du skulle ha viftene innafor jeg :\ blir dyrt med viftegriller hvis du ikke bare tar en stor plate med hull i 

Jeg skal lage filter av noe tøy å tre over det hele så grill blir ikke nødvendig, ikke det at jeg ville hatt grill uten filter heller.

Neste blir å finne noen stille 80mm vifter å putte i Q-Tecen for nå er det kun den som støyer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
heheh. den ble jo stilig, :grin:

men hadde det ikke vært finere med viftene på innsiden?

Enig med du!

Problemet var plassen.

Viftene bygger 2,5cm og det er det ikke plass til på innsida, ser da at det er mange som har vifter til utluft montert på utsida bak.

Uansett det kjøler fantastisk, mye bedre en med dekselet av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...