Gå til innhold

Prosjekt overkill lufgjennomstrømning.

Anbefalte innlegg

Dette er en ide jeg har tenkt på lenge.

Den opprinnelige planen var å bruke en stor vifte (400x400mm) men en vifte av denne dimensjonen bygger ca. 15cm i dybden og er da uaktuell, så løsningen ble 9 stk 120mm vifter montert i et kvadrat på siden av PCen.

I dag har jeg støvsugerløsning med undertrykk i kassa, kjøleefekten er moderat og maskina formelig spiser hybelkaniner, noe som gjør månedlig rengjøring strengt nødvendig.

Planen var til slutt å tre en strømpebukse over viftearrangementet og vips så har jeg støvfilter på innlufta og overtrykk i kassa.

Kassa er en et gammelt Brick medium tower som faktisk var en Brick maskin som ny, som har blitt oppdatert etter behov og nå er det behovet for luftgjennomstrømning som står for tur.

Bildene er tatt med digitalt videokamera så kvaliteten er ikke verdens beste.

DSC00248.JPG

Dette er da bilde av kassa mi med de delene som trengs for å få gjort forandringa.

DSC00251.JPG

I front står 2 harddisker i et rack for 3stk 2,5" enheter, harddiskene er montert med mellomrom slik at undertrykket i kassa trekker luft mellom dem.

Under står den ene av 3 vifter som lager undertrykk (biltema).

DSC00253.JPG

Kassa fra siden med det den inneholder, og ja det er en Q-Tec.

DSC00252.JPG

De to andre viftene som trekker luft ut av kabinettet av typen sentrifugalvifter.

DSC00249.JPG

Dette var planen, viftene er nå bare plassert på plata slik at jeg kan mærke av hvor hullene skal være.

Det vil bli tatt et hull i sida på kabinettet som er litt mindre en plata viftene står på slik at jeg kan skru det hele fast fra utsiden.

DSC00250.JPG

Det var litt arbeid å ta hullene, spesielt med for liten hullsag.

Jeg bruker 92mm hullsag til å ta hull med så klipper jeg det større med blekksaks.

Det var det jeg fikk tid til i dag.

Regner med at jeg blir ferdig med hulltakinga i løpet av helga.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftene er av sorten 120mm Mist Frostbite 22.8db til 79.- pr. stykk uten lys.

Jeg har kobla til den ene bare for å høre hvordan den høres ut.

Jeg syntes den var veldig stille, så til å begynne med blir alle viftene paralellkobla, bråker det for mye så seriekobler jeg 2 og 2 og kobler den siste i serie med en effektmotstand.

Problemet i dag er at viftene i strømforsyninga og spesielt den på skjermkortet støyer unødvendig mye når det henger seg støv på vifteblarne, noe det gjør relativt fort.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Bare MÅ komme med en liten kommentar her:

Det jeg først og fremst synes du bør gjøre, er å rydde opp i kabelspaghettien. Slik den nå fremtrer, så vil den uansett virke som et fiskegarn for luft gjennom kabinettet.

Deretter ville jeg virkelig vurdert bruk av 9(!) stk vifter! I alle fall om du skal ha noen forhåpninger om å slippe unna øresus, på sikt. Greit nok at én høres stille ut, men jeg vil absolutt tro at 9 stk garantert vil høres, nær sagt uansett hvor langsomt de går!

Ikke på noen måte meningen å "drepe" prosjektet ditt, men 9stk vifter? Var jeg deg, ville jeg nok revurdert hele greia.....

Lenke til kommentar
Bare MÅ komme med en liten kommentar her:

Det jeg først og fremst synes du bør gjøre, er å rydde opp i kabelspaghettien. Slik den nå fremtrer, så vil den uansett virke som et fiskegarn for luft gjennom kabinettet.

Deretter ville jeg virkelig vurdert bruk av 9(!) stk vifter! I alle fall om du skal ha noen forhåpninger om å slippe unna øresus, på sikt. Greit nok at én høres stille ut, men jeg vil absolutt tro at 9 stk garantert vil høres, nær sagt uansett hvor langsomt de går!

Ikke på noen måte meningen å "drepe" prosjektet ditt, men 9stk vifter? Var jeg deg, ville jeg nok revurdert hele greia.....

Er enig med skrue der, spaghetti'n må vekk,ved bruk av kabel strømper som matcher.

Er litt uenig at du skal revurdere hele prosjektet siden du har allrede handlet. Dette kan bli bra, og 9 vifter på en hel side kan vekke oppsikt både på lan og i nabolaget :cool:

Endret av Perrrry
Lenke til kommentar
tviler på at Q-Tec psu'en din klarer å drive alle de viftene :p

Q-Tecen er av typen 550W noe som betyr 450W effektiv.

Viftene er på 0,14A pr. stykk så de trekker ikke så mye strøm at det gjør noe.

Skrue!

Det med støyen vil jeg eksperimentere litt med dersom den blir plagsom.

Det som forundret meg litt var at den vifta jeg prøvde hadde ett eksepsjonelt lavt turtall, kunne faktisk se at den gikk rundt.

Den brummet litt når jeg la øret inntil og ga ikke fra seg den blåselyden 80mm vifter har en tendens til å gjøre.

Regner med at når jeg får temmet/regulert viftene dersom det blir nødvendig så blir de nok stille.

Uansett er jeg veldig spent på kjøleresultatene selv.

Har kabelspagetti så mye å si for luftgjennimstrømninga?

Lenke til kommentar
tviler på at Q-Tec psu'en din klarer å drive alle de viftene  :p

Q-Tecen er av typen 550W noe som betyr 450W effektiv.

Viftene er på 0,14A pr. stykk så de trekker ikke så mye strøm at det gjør noe.

Skrue!

Det med støyen vil jeg eksperimentere litt med dersom den blir plagsom.

Det som forundret meg litt var at den vifta jeg prøvde hadde ett eksepsjonelt lavt turtall, kunne faktisk se at den gikk rundt.

Den brummet litt når jeg la øret inntil og ga ikke fra seg den blåselyden 80mm vifter har en tendens til å gjøre.

Regner med at når jeg får temmet/regulert viftene dersom det blir nødvendig så blir de nok stille.

Uansett er jeg veldig spent på kjøleresultatene selv.

Ja spaghetti har alt å sei... + at det utvikla varme.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vert deg ville jeg laget to sidedører...

Den ene har du nå...

Så ville jeg vente til 15.01.05 fordi da får microplex inn delta viftene..

Så kan du bestille 9 delta vifter som du kobler direkte på 230 v ;)

(Så bruker du delta døra på lan og den du lager nå hjemmebruk)

NB: ved bruk av en slik "delta dør" må du nok bolte den fast i golvet..

Endret av lolminator^
Lenke til kommentar
...Så ville jeg vente til 15.01.05 fordi da får microplex inn delta viftene..

Så kan du bestille 9 delta vifter som du kobler direkte på 230 v ;)...

vel, det er vel ikke meningen at kabinettet skal ta av er det vel?

hehe, men det hadde bråka noe sinnsykt da!

i følge kalkulatoren op ok.no:

9 vifter á 59 Decibel vil gi ca. 68.54 Decibel totalt.

men du kan jo saktens prøve..

Lenke til kommentar

Faktisk ja!

Luft er faktisk en ganske "tung" materie, selv om man kanskje ikke opplever det slik i det daglige. Og for å sette det litt på spissen: Prøv å stikke hånda ut av bilvinduet i 100km´s fart. Da får du virkelig oppleve at luft er en ganske massiv "suppe"!

Selv om forholdene i våre maskiner er langt annerledes, vil luftgjennomstrømninga allikevel påvirkes av en drøss med kabler i alle retninger. Bare prøv og rydde litt, og se hva som skjer! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...