Gå til innhold

Vannkjøling, radiator og luftgjennomstrømning

Anbefalte innlegg

Siden jeg har et ganske lite kabinett (Aopen QF50A Miditower), og har planer om å skaffe meg vannkjøling, så må jeg finne et lurt sted å plassere (den store) radioteren (Airplex EVO 240).

Det er egentlig kun ett sted jeg får den til å passe (ifølge måla på MP), og det er helt i bunnen av PCen, under skjermkort og harddisk. Men det er to store minuser ved å plassere den der.

1. Den ser skikkelig stygg ut, hvis jeg skal ha et plexiglass foran (som jeg har planer om).

2. Luftgjennomstrømninga kommer til å bli mye dårligere fordi skjermkortet og harddisken dekker såpass mye av rommet opp mot toppen. Og da vil vel mye av varmen samle seg her nede.

Her kommer alle spørsmåla mine:

1. Gjør det egentlig veldig mye om det blir en del varme som samler seg nede i bånn? Jeg har altså ikke planer om å klokke PCen så veldig mye, heller å få en så stille PC som mulig.

2. Er det viktig at radiatoren får ordentlig gjennomstrømning, eller kan jeg f.eks. plassere den vannrett helt nederst i kassa mi?

3. Siden jeg ikke er helt sikker på hvor(dan) man egentlig skal plassere en radiator, så lurer jeg på om det må være en del hull e.l. i plexiglasset foran radiatoren, for å la den få luft utenifra? Og evt. en måte jeg kan gjøre dette stilig på (gimmicker)?

4. Noen flere gimmicker jeg kan sette foran radiatoren for å få den til å se litt stilig ut?

Hvis du kun har/kan svare(t) på et av spørsmåla, så må du gjerne komme med dine tanker fordet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, selvfølgelig, skjære høl i bunnen ja :D

Det eneste problemet er at jeg kun har 1mm klarering mellom bakken og PCen :wallbash:

Noen ideer om hvordan jeg kan lage lengre føtter til PCen? Uten å gjøre den altfor ustabil (så den ikke detter over ende).

Og hvor stor bakkeklarering tror dere jeg egentlig trenger?

Lenke til kommentar

Suntec%20v2%20009_resize.jpg

dette funka heit genialt.

har tetta nesten alle opningar i kabinettet.

Normalt sett er det bare vifta i strømforsyninga som går. Dette pga at einaste plass den får fatt i luft er igjennom radiatoren...

Dette git meg en Cpu temp på ca 52grader etter HL2 i 2timer.

Dette med Amd Xp2500@2,35ghz 1,8v

Eg har vifter på radiatoren med desse er for det meste avslått.

Med viftene på 7v ligger eg på ca 45grader.

Min Evo240 kjøler Cpu,gpu og nb

Lenke til kommentar

Vis vifter og radiator er inne i kabinettet skal det vere nok med ca 1cm.

Hadde det før eg bygde om, bygde om pga et eg ikkje fekk fatt i S-ATA koblinga på hovedkortet. Og dette oppgaga eg ETTER at eg hadde kjøpt en ny 250gb...

vil anbefale å ha filter på viftene. Dette lager du av vanlig nylon strømpe eller kjøper filter til 35kr på for eksempel digitalimpuls.

Radiatoren min såg nemelig ut som et avle sted for hybel kaniner

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Joda, funker nok fett det, men det dumme for meg er at jeg ganske ofte er på små og store LAN. Og for det første virker den litt upraktisk å drive å flytte den rundt (det går jo alltids...), og for det andre må jeg bare si at den ikke akkurat er det peneste man kan se på (ikke for å være frekk eller no).

Men tror dere det går fint å ha radiatoren inni PCen som på det bildet her?

Når det gjelder de beina, så greier jeg (forhåpentligvis) å fixe noen lignende bein, som du (MeanBean) lagde (tusen takk for inspirasjon btw :p). Bare det at mine blir mye mindre da :)

Og fortsatt lurer jeg på hvor mye bakkeklarering jeg faktiskt trenger (sånn ca.)?

[Edit:] Oi sorry, merka ikke at du hadde svart, før jeg posta denna meldingen :p

Endret av mr1989
Lenke til kommentar

når det kommer til utsjåanden er det vell ikkje min beste design...

Kabinettet mitt er under skrivebordet og nesten ingen ser det. de høye føtten er hovedskalelig resultat av mangel på kløyv sag... og litt for redsel for hybelkaniner.... eg har ikkje filter

Men det kjøler heilt konge og er heilt stille, og det er vikgigast

Lenke til kommentar

Jeg lurte bare på en ting til. Siden jeg hadde tenkt til å vannkjøle powersupplyen min, hvordan blir det med varme og alt som er i toppen av kabinettet mitt? Vil det ikke samles mye varme der oppe?

Hadde det kanskje vært en fordel å lage noen luftehøl i toppen, eller er det egentlig ikke så veldig farlig?

Lenke til kommentar

All luft med meg går gjennom strømforsyninga.

Min er stille i utgangs punktet.

En må ha vifte/r for å få luft strøm, det kan då like godt vere den i strømforsyninga,

Det å vann kjøle strømforsyninga er masse arbeid og vinninga går lett opp i spininga då du må ha på viftene på radiatoren konstant

Lenke til kommentar

Men bråker egentlig disse radiator-viftene så veldig mye a? Ifølge microplex så bråker dem bare 17dB tilsammen. Det er da ikke mye? Er det ikke sånn at hvisking er 20dB?

Så de radiator-viftene er nok ganske mye lavere enn PSU-vifta, hvis jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...