Gå til innhold

Powerbook 400mhz eller iBook 700mhz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"trykksakdesign, skoleoppgaver og kanskje web design."

 

Når du sier det, så er det første jeg tenker på skjermplass. Ved å sammenligne så har iBooken 1024x768, mens powerbooken har 1152x768. Dette utgjør ikke så stor forskjell, så da er det neste å kikke på hastighet. Pga måten maskina er bygd på etc så vil hastigheten til 400G4 være urlite tregere en 700G3 ved såkalte flyttallsregninger (som inngår mye i grafikk) mens den vil være veldig mye tregere ved vanlig bruk. Dessuten er G4'en lettere, og har bedre utvidningsmuligheter.

 

På den andre side, iBook'en har combo-drive med både cd-brenner og dvd-spiller, samt skjermkortet er MYE bedre. Den har vel også gjerne større harddisk.

 

Jeg ville gått for iBook'en i dette tilfellet. Det er en bedre maskin totalt sett, selv om den koster noe mer, men de tingene som mangler på g4 iforhold til ibook gjør opp for de pengene!

Lenke til kommentar

Hva er fordeler kontra ulemper med iBook?

 

La oss få med oss litt fakta om Apple iBook PowerPC G3:

 

+ Effektiv batterilevetid på opptil 5 timer.

+ 2.3 kg

+ Ultraportabel

 

- Liten skjerm (12.1")

(Modellen M8602LL/A har 12.1 skjerm og

M8603LL/A leveres med 14" skjerm)

- Lavkostnadsmaskin med de mest nyttige egenskaper

 

Når det gjelder prosessorhastigheten på 700MHz er det klart at man undrer på om det er så lurt å betale 22000 for en slik maskin. Men tar vi et steg nærmere og lurer på hvorfor den "bare" har 700Mhz så er begrunnelsen knyttet mot ytelse.

 

CPUen er på 700MHz fordi batteriet skal leve lengre,

maskinen skal utvikle mindre varme og gi fra seg mindre støy. Man kan si at Apple har forsøkt på en ny vri med en "internett-vennlig" image. Det er på en måte PowerBook som skal være "maskulanten" og iBook er muligens derfor mer "feminin". Derfor er ikke iBook en superhurtig datamaskin.

 

Det betyr dermed ikke at iBook er invalid. Den har svært gode egenskaper som gir forenklet tilgang til visse tjenester:

 

-- Skolearbeid:

Rask filtransaksjon med 1 FireWire port

 

-- Kommunikasjon:

Nettverkskort, modem og preinstallert antenne til trådløst nettverk (AirPort). Alt man trenger er et AirPort nettverkskort.

 

Regn med at du kan trenge mer internminne enn 128MB SDRAM dersom du skal eksekvere tyngre grafisk bearbeiding.

Lenke til kommentar

Litet tips: uansett hvilken du velger så er 384 "bare minimum" for OS X! Husk det, den nye ibooken har også en 2 X 256 cache jeg tror at ibooken er den kjappeste av de og selv om en TiBook er sexy så mener jeg at det er for mye som taler for iBooken (ps. velg 12" modellen, den gir minst kilo / ytelse")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...