Gå til innhold

Forkjell på ide kabler?

RolfB

Anbefalte innlegg

Har to hardisker i pcn min og bruker en ide kabel med tre utak.

Nå så jeg at det finnes forskjellige ide flatkabler.På hdprodusentens hjemmeside stod det at man bør ha en ide kabel som har et grått et blått og et svart uttak og at en slik kabel gir best ytelse.Den kabelen jeg bruker er egentlig beregnet på cd-rom og har tre sorte uttak.Har det noe å si på ytelsen??? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare to typer IDE kabler. 40-pins og 80-pins. DU trenger vel 80-pins for å dra full nytte av UDMA-133 hastigheter mener jeg. Kablene kan forsovidt se helt like ut som 40pins, men de fleste har vel en blå kontakt på en av endene. BIOS pleier å gi beskjed om det ikke er riktig kabel på plass.

-Stigma

Lenke til kommentar

ikke nødvendigvis, men nyere hardisker har støtte for udma-133 og for at man skal kunne dra nytte av den støtten så må man bruke kabel med 80 ledere. På en cd-rom trenger man ikke dette fordi den ikke har støtte for udma-133. Men det gjør ikke noe å bruke 80-leders kabel til den heller.

Håper du skjønte dette.

Lenke til kommentar
ikke nødvendigvis, men nyere hardisker har støtte for udma-133 og for at man skal kunne dra nytte av den støtten så må man bruke kabel med 80 ledere. På en cd-rom trenger man ikke dette fordi den ikke har støtte for udma-133. Men det gjør ikke noe å bruke 80-leders kabel til den heller.

Håper du skjønte dette.

vell... cd-brennere og dvd-rom/brennere av nyere type (opptil et par-tre år gamle på enkelte merker) har støtte for ATA66, og da trenger du en 80leder (ata 66/100/133) kabel.

Ata33 / UDMA 3 eller eldre har en kabeltype (40 leder) og ATA66/100/133 / UDMA 4/5/? har en annen kabeltype (80leder). However, klablene er bakoverkompitable, så det eneste du risikerer er evt. dårligere hastighet.

Det er fosåvidt ganske enkelt å se forskjell på 40leder og 80leder kabel.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Blå skal inn i HK. Hvis ikke får du melding om at du ikke har 80-leders kabel. Så den er spesielt koblet, og har derfor en bestemt farge.

Hva om om man plugger inn en 80 pin på den grå (ikke blå) ide porten, vil den da kunne kjøre på 133?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...