Gå til innhold

Noen vits å bytte P3 550/512/pc100 med...

Øysta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vær oppmerksom på at BX-hovedkort krever dobbeltsidig minne. Hvis ikke får du bare halve mengden.

Hva er det i en minnebrikkes specs som sier den er dobbeltsidig (eller ikke)?

Trodde de fleste sdram (av den eldre typen - pc100) var den samme?

Lenke til kommentar
Men får jeg denne 800mhz cpu + 256 sdram ekstra (384) for +- 500kr så er det vel verdt et forsøk?
Vær oppmerksom på at BX-hovedkort krever dobbeltsidig minne. Hvis ikke får du bare halve mengden.

Er det single-sided du mener?

At alle minnebrikkene kun står på en og samme side, for halveringen av dem virker for meg rimelig ulogisk.

Lenke til kommentar

Problemet er "tettheten" (density). Hvis det er dobbel tetthet (single sided) så klarer ikke BX-hovedkort å nyttiggjøre seg mer enn halvparten. Hvis det er vanlig tetthet (double sided) så går det fint.

Det er derfor f.eks. Komplett selger SDRAM med følgende varebeskrivelse:

SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns Minne 168-P 3.3V (Passer ikke til BX)

Lenke til kommentar

Som ha sier, BX kan ikke kjøre brikker med høyere tetthet enn 128MB per side (8 x 128Mbit-chipper). Største brikkene som funker er 256MB med chipper på begge sider (16 x 128Mbit-chipper).

Hvor mye vits i det er i oppgradere maskinens CPU kommer litt ann på hva du bruker den til, et godt tips er uansett en reinstallasjon av OS hvis det er lenge siden sist og bytte til annen browser enn IE hvis du ikke har gjort det enda (Firefox og Opera er to raske alternativer). Maskinen jeg sitter på nå er en Pentium III 800B, som er klokka til 666MHz siden hovedkortet ikke går høyere enn 111MHz FSB, funker helt greit å surfe på den med Opera. :)

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Systemet er en dell xps T550 med et modifisert (oem) intel se440bx-2 HK, Denne oem-versjonen heter se440bx-3.

Har så vidt meg bekjent siste tilgjengelige bios, A11, og da skal det - etter hva jeg har klart å google meg fram til - være mulig å oppgradere til 800mhz. Det finnes jo xps T800-maskiner der ute med samme hovedkort og samme biosversjon, så..

vel, taim vill shåvv..

Joda, mange flaskehalser på min maskin som vil begrense ytelsen uansett; kun 2xagp, 100 mhz bus, en proppfull og treg 20gigs disk..

Men får jeg denne 800mhz cpu + 256 sdram ekstra (384) for +- 500kr så er det vel verdt et forsøk?

Absolutt verdt de pengene og hvis HK tar opp til 800MHz med siste bios så

blir volten satt automatisk av HK...

En annen triks som hjelper litt på eldre PCèr er en 7200rpm disk ;)

Lenke til kommentar

En annen triks som hjelper litt på eldre PCèr er en 7200rpm disk ;)

Bios pleier ikke være noe problem på de gamle kort, hovedkortet kjører CPU uansett, men det kan være at den ikke blir gjenkjent riktig. Kjørte selv en Celeron Tualatin på gamle BX-hovedkortet mitt, hovedkortet gjenkjente den som en Pentium II 1540MHz, men funka fortsatt perfekt. :p

Lenke til kommentar

..P2 1540MHz, ikke verst, hehe.

Takker for kontruktive og interessante svar!

Det der med dobbeltsidig minne forvirra meg litt, men de fleste 128-brikka har jo 16 chipper (8 på hver side) og hvis altså er det som betyr "dobbeltsidig", er det jo greit..? (Har aldri hørt om 128mb-brikker med chipper på ei side..)

Mine opplysninger om oppgraderbarhet har jeg fra

http://www.roberthancock.com/dell/ (se XPS T) og

http://www.roberthancock.com/dell/xpstproc.htm

Forstås det slik at man kan øke bus-fart opp til 124MHz og dermed hente enda mer ut av en 800cpu?

Men bios og klokking har jeg liten peil på, så da blir det vel fler "grønne" spørsmål her:-)

Lenke til kommentar
..P2 1540MHz, ikke verst, hehe.

Takker for kontruktive og interessante svar!

Det der med dobbeltsidig minne forvirra meg litt, men de fleste 128-brikka har jo 16 chipper (8 på hver side) og hvis altså er det som betyr "dobbeltsidig", er det jo greit..? (Har aldri hørt om 128mb-brikker med chipper på ei side..)

Mine opplysninger om oppgraderbarhet har jeg fra

http://www.roberthancock.com/dell/ (se XPS T) og

http://www.roberthancock.com/dell/xpstproc.htm

Forstås det slik at man kan øke bus-fart opp til 124MHz og dermed hente enda mer ut av en 800cpu?

Men bios og klokking har jeg liten peil på, så da blir det vel fler "grønne" spørsmål her:-)

Har mange rambrikker a`128MB/ensidige her hjemme, har du ledig plass

så send pm.

Lenke til kommentar

En annen triks som hjelper litt på eldre PCèr er en 7200rpm disk  ;)

Bios pleier ikke være noe problem på de gamle kort, hovedkortet kjører CPU uansett, men det kan være at den ikke blir gjenkjent riktig. Kjørte selv en Celeron Tualatin på gamle BX-hovedkortet mitt, hovedkortet gjenkjente den som en Pentium II 1540MHz, men funka fortsatt perfekt. :p

Eeehhh ... Tualatin(FCPGA2) bruker annen pin-out i forhold til CopperMine ( FCPGA) ... blant annet er det forskjell i et par pinner som fører strøm til CPUen ... Det burde overhodet IKKE funka... :ermm:

Lenke til kommentar
Systemet er en dell xps T550 med et modifisert (oem) intel se440bx-2 HK, Denne oem-versjonen heter se440bx-3.

Gøy å se at det er andre som sitter med samme maskinen som meg, men strengt tatt har jeg bare igjen kabinettet, hovedkortet og muligens den ene minnebrikka fra min gamle xps T550. Jeg har oppgradert maskinen min jevnt og trutt og solgt samtidig solgt de delene jeg har byttet ut.

Nå har jeg 640 MB minne, 120 + 40 GB harddisk, 1.4 GHz Celeron prosessor, NEC 3500A DVD brenner og 64 MB skjermkort.

Og ingen skal komme her og si at maskinen min suger, den duger nemlig i massevis!!!!!

Edit: De av dere som lurer på åssen man får en 1.4 GHz celeron på et slot 1 hovedkort kan sjekke opp PowerLeap's nettsted. Der kan du kjøpe en tilsvarende sak for rundt 90-100$, eller litt over 600 kr med dagens dollarkurs. Må vel betale litt for toll osv, men det er iallefall en kraftig oppgradering. I den pakken får du ferdig montert cpu med montert vifte som du bare setter i slotten, kobler til strømmen og med BIOS A11 funker det som en drøm.

Også selger du seff den gamle prosessoren for noen lapper så har det ikke kostet skjorta likevel :!:

Endret av Jørgen Hattemaker
Lenke til kommentar

Hei Jørgen, da har du slot 1 adapter til celeronen din? Bestilte du det gjennom powerleap?

Og måtte du bytte strømforsyning?

Med så mye oppgradering er det vel hovedkortet med 2xagp og 100mHz bus som henger igjen..?

Hvordan fikk du festa disk 2? Prøvde å sette den nåværende inn i sporet over (under floppyen) bare for å prøve, men fikk det ikke til..

Lenke til kommentar

Handlet hos PowerLeap jeg ja, og jeg fikk da en pakke som jeg bare skiftet ut den gamle prosessoren med. Pakken er da en overgang med påmontert prosessor (denne kunne jeg velge på forhånd) og vifte. Jeg har ikke skiftet strømforsyning og systemet er helt stabilt. Jeg kjøpte den for ca 2 år siden tror jeg og jeg husker ikke helt hva jeg betalte.

Når det gjelder harddisken så har jeg bare fulgt instruksjonsboka. Om du ikke har den så finner du den også på dell's hjemmesider. Kan forøvrig ikke huske om jeg hadde problemer med å sette inn HD nr 2 da jeg satte den inn for mange år siden (når 40 GB var mye). Senere har jeg skiftet ut den orginale disken med en på 120.

Om du er interessert i PowerLeap greia så tror jeg du kan kjøre en slags sjekk på hjemmesidene deres for å se hva du trenger. Etterhva jeg forstår så kan du kjøpe en "SlotWonder" hos dem fra $90 og oppover, alt etter hvilken prosessor du vil ha på.

Syns forsåvidt maskinen holder i massevis for meg men nå driver ikke jeg så mye med krevende spill og slikt. Men det blir vel neppe særlig mye mer oppgradering på denne maskinen, muligens noe mere diskplass.

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått bestilt den 800cpu'en.. (er på vei i posten)

er det bare å sette den rett i slot'n og slå på maskinen og kjøre på, eller er det noen ting jeg må "gjøre" (les: installere)?

Jørgen; jeg kjøpte maskinen som hjemme-pc i 2000, og som du da sikkert skjønner så følger det ikke med noe instruksjonsbok for hvordan man skifter ut deler... De var jo ikke interessert at man skulle fikle med maskinen:-)

Så det holder altså med 200w psu etter alle oppgr?

Har forresten også byttet skjermkort til 64mb (mx460)

Jarmo; 384 mb ram holder foreløpig for meg, men hvis du har noen stillegående billige harddisker liggende (+- 40gig) kan du jo gi et hint:-)

Lenke til kommentar

hmm...satte i cpu (den nye), i det jeg plugga i strømmen starta maskinen og men ingenting mer enn det skjedde... ikke skjermbilde...gikk ikke an å slå av maskinen med av-knappen engang, måtte trekke ut kontakten bak.

Hva er galt?

Er det voltstyrken som lager krøll? 800-prosessoren har 1,7 og den gamle har 2,0 v

Eller er det hovedkortet som "ikke finner" cpu?

Lenke til kommentar

Kjøpte min Dell også som jobb-pc men fikk et hefte med åssen man åpner kabinettet og gjør modifikasjoner (minneoppgraderinger, ekstra hardisk osv).

Anbefaler deg å gå på dells hjemmesider (www.dell.no). Under "Service & Support", velg "Online teknisk support". Gå videre på "privatkunder".

I "min dell" menyen (øverst venstre) så trykke du "angi et nummer..."

Så må du skriva inn Service Tagen din (står på maskinen på siden om eg ikkje huske feil), eventuelt du kan trykka "jeg kjenner ikke servicenummeret mitt" og velga "xps_t___" fra menyen.

Då kan du velga forskjellige tin, bl. aent e d diverse greier te åssen du åpne kabinettet, sette i ny harddisk osv osv (bruk meny te venstre: min dell.

Når det gjelder prosessoren så kan ikke jeg hjelpe deg, funka fint for meg. Tror du har sanne skjermkort som meg. Og angående strømforsyningen så burde det etter min erfaring gå greit.

Håper du får prosessoren til å funke.

EDIT:

Har du noen penger så kan du jo alltids kjøpe en ny maskin, sjekk f. eks. http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...rtId=C-VPA1-DEL

Her får du ein ny pc i deler te 2271,-

Og du kan jo eventuelt velge bort enkelte komponenter dersom du ikke trenger dem, f eks. cd spilleren. Så kan du selge unna deler fra dell-maskinen som prosessor, minne, lydkort, grafikk-kort osv. som du ikke trenger. Du får da totalt en helt ny pc for en rimelig penge.

Kjenner faktisk en kar som tjente penger på å oppgradere maskinen sin og selge unna de delene han ikke hadde bruk for lengre.

Endret av Jørgen Hattemaker
Lenke til kommentar

Takk for info Jørgen, men har i mellomtida fått litt hjelp fra velvillig selger. Slo av maskinen, tok ut batteriet, venta 10 min, satte det inn, satte inn "nyprosessor", satte inn kun en av de nye rambrikkene (128mb) og da starta maskinen og gjenkjente cpu som PIII 800mHz.

CPU-Z sier den kjører på 798,15mHz. Så får vi se om det fortsetter slik..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...