jornln Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Har et ekstra batteri til min 1557GLS, som jeg ikkje bruker. Lurer på hvordan jeg skal oppbevare dette - for å forhindre at kapasiteten svekkes? Bør det ligge oppladet, utladet, eller bør jeg lade det opp og ut en gang innimellom? Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Du skal behandle det som et mobilbatteri. Helst bør du utlade og lade det komplett 1 gang pr 14 dag. Hvis ikke kollapser det. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Du skal behandle det som et mobilbatteri. Helst bør du utlade og lade det komplett 1 gang pr 14 dag. Hvis ikke kollapser det. Ga svar på dette tidligere, men ble tydligvis borte under rollbacken. Du trenger ikke vedlikeholdslade så ofte som hver 14 dag. De fleste bærbare i dag har Lithium Ion batterier, som er såkalt smarte batterier. De utvikler ikke den "minneeffekten" som er vanlig på Nikkel Cadmium batterier, og trenger følgelig ikke lades helt opp/ut. Mener å ha lest at batteriet holder seg best på ca 40% lading ved lagring, uten at dette er sikker info. Pleier selv å lagre batteriet mitt fullt oppladet, for så å lade helt ut/opp en gang iblandt. Li ion batterier har langsom selvutlading og jeg ser ikke på dette som noe problem. Batteriene har derimot begrenset holdbarhet rent aldersmessig og fra produsent opplyses det ofte om at batteriet har en levetid på så og så mange ladesykluser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå