endrebjo Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Jeg har nå mekket en utrolig tragisk reklamefilm til et prosjekt på skolen (med Windows Movie Maker ). Jeg brukte et Sony Cyber-Shot DSC-P72 til filmingsjobben (eneste jeg har for hånden, og filmen skal inn i morgen) og synes resultatet ble ganske langt fra tilfredstillende (selv for å være fotokamera). Lyset og lysstyrken er dårlig (satt tilogmed to sterke spoter rett mot filmstedet), fargene er middels dårlige og kontrastene er ganske dårlige. Finnes det noen programmer som kan gjøre det ferdige resultatet evnt. opptakene bedre? (jeg kunne ikke finne noen funksjoner i Windows Movie Maker). To andre teite spørsmål: Er videoredigering like lett i andre programmer som i Windows Movie Maker? Og går det an å gjøre .WMV-filer om til .AVI eller .MP(E)G-filer? (Windows Movie Maker lagrer kun i WMA) Endret 3. desember 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Pinnacle Studio 9 Plus har noen muligheter til å justere litt på bilde. F. eks autocolor correct, noise reduction, sharpenn og stabilize. Filmet med mitt IXUS 400, og det hjalp mye med autocolor correct. Finnes sikkert bedre løsninger med for eksempel Adobe Premiere, men er ikke like enkelt hvis du ikke kan det ifra før. Endret 2. desember 2004 av berntmh Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Filmen ligger forresten her om noen ikke forstod hva som var dårlig. ...og bare le om dere vil Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Adobe Premiere, eller Pro-versjonen spesielt, har en "Color corrector"-funksjon, hvor du kan justere fargene ganske så riktige, og den billige forbrukerversjonen Adobe Premiere Elements 1.1 har noe av det samme. Jeg for min del syntes at filmens belysning var grei nok i forhold til å være en fin liten tomatketchupreklame (!) :!: Svar på to andre teite spørsmål: 1. Jeg for min del anbefaler Adobe Premiere Elements 1.1 som koster under tusenlappen. Du kan gjøre mye av det du kan gjøre i de dyrere Premiere-programmene, og det er brukervennlig og enkelt å bruke. 2. Nå vil jeg først gjøre deg oppmerksom på at .WMA-filer er lydfiler og .WMV er videofiler (A=audio, V=video). Uansett kan WMV-filer gjøres om til MPEG, men ikke i Movie Maker, så lenge det ikke finnes en skjult plugin jeg ikke vet om. I Premiere Elements har du mange muligheter for komprimering, for Elements støtter de fleste vanlige formater, inkl. Quicktime (.mov). Windows Movie Maker er IKKE et bra redigeringsprogram hvis du skal gjøre mer enn å klippe til filmen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Litt teit, men: Finnes det noen gratis programmer som tilfredstiller mine noen av mine behov? Hadde ikke tenkt å bruke mangfoldige kroner på dette prosjektet. Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Avid Free DV som er gratisversjonen av Avid Xpress DV, skal visstnok være veldig bra. Prøv ut programmet og gi tilbakemelding. Last ned Avid Free DV her Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Avid Free DV som er gratisversjonen av Avid Xpress DV, skal visstnok være veldig bra. Prøv ut programmet og gi tilbakemelding. Last ned Avid Free DV her Det er sikkert et godt program, men det fungerer kun med WinXP så jeg får ikke prøvd det på min PC her . Jeg skal se om jeg får prøvd det på en annen maskin senere i dag. Endret 4. desember 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
W Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Du kan bruke Stoik Video Converter til å gjøre om wmv til avi. Du finner det her Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Synes filmen er helt genial akkurat som den er nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå