Gå til innhold

hvorfor er det mange ibm harddisker som "dør"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det har også sammenheng med at disken blir for varm. produsenten har dyttet inn en for kraftig motor (den som driver platene inni hd'en rundt). resultatet er at platene kjøres for fort rundt. desverre fører det jo ikke til en raskere levering av data... men heller at platene utvider seg for mye til at lese/skrivehodet klarer å følge med. etter en stund faller hodene ut av "sporet" som de skal stå i, og finner aldri veien hjem igjen -> og vips, enda en død (ibm)disk. som regel er det disker på 7200 rpm som sliter med dette problemet.

i noen tilfeller vil det hjelpe på med kjøling av hd'en. en hd-vifte koster vel ikke all verden. andre steg man kan ta, er å plassere hd'er lengst mulig vekk fra andre varmekilder (andre hd'er fex)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 01:56, roaldhansen skrev:

det har også sammenheng med at disken blir for varm. produsenten har dyttet inn en for kraftig motor (den som driver platene inni hd'en rundt). resultatet er at platene kjøres for fort rundt. desverre fører det jo ikke til en raskere levering av data... men heller at platene utvider seg for mye til at lese/skrivehodet klarer å følge med. etter en stund faller hodene ut av "sporet" som de skal stå i, og finner aldri veien hjem igjen -> og vips, enda en død (ibm)disk. som regel er det disker på 7200 rpm som sliter med dette problemet.

i noen tilfeller vil det hjelpe på med kjøling av hd'en. en hd-vifte koster vel ikke all verden. andre steg man kan ta, er å plassere hd'er lengst mulig vekk fra andre varmekilder (andre hd'er fex)

Javel :grin:

Lenke til kommentar

Hei!

Det er ikke bare 75GXP serien som har dette problemet, det er også 60GXP, og jeg mener 120GXP heller ikke er helt trygge. Det er riktig at platene blir for varme. Diskene har en chip innebygd som visstnok skal korrigere lesehodet ettersom platene utvider seg, men av en eller annen grunn fungerer ikke dette som det skal, noe som lett fører til korrupsjon av data. I tillegg har jeg lest (husker ikke hvor) en artikkel om at det ikke bare er platen som blir for varm men en av chipene på kontrollerkortet også.

Ikke rart det florere med "gode" tilbud på IBM disker om dagen. :razz:

Diskene er meget raske, men støyer mye. Hvis du kjøler ned diskene skal du kunne sno deg unna problemene i forbindelse med varme.

Jeg kjører selv 2 40GB 60GXP disker, og etter at jeg satte en 80mm vifte foran diskene har jeg ikke hatt noen problemer, men så blir det jo litt ekstra støy. :sad:

Vik unna IBM med mindre du er glad i støy!!

Lenke til kommentar

skal nok være glad for at jeg kjøpte seagate nå sist da. har vært heldig med ibm-diskene mine da ..

45 GB og 60GB, hva slags serier hører de til? den første har tre plater på 15gb og den siste tre på 20gb.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 14:02, Borf skrev:

eg skjønner ikkje kvifor ibm slutta å lage den 40gv serien eller kva den heite, den med 5400rpm. for dei funker heilt fint, har hatt ein slik disk i nesten eit år uten problem

Ett helt år uten problem? Mener du virkelig det? ETT ÅR? Fantastisk.

En harddisk skal da vel for søren holde i mange mange år, så at din har holdt i "nesten eit år uten problem" er ikke akkurat stort.

Jeg har hatt Western Digital disker som har blitt betydelig eldre uten å ha møtt på ett eneste problem før jeg har byttet de ut (på grunn av størrelsen).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-06 09:35, Afseth skrev:

En harddisk skal da vel for søren holde i mange mange år, så at din har holdt i "nesten eit år uten problem" er ikke akkurat stort.

Ja, jeg har fortsatt min trofaste 1GB harddisk som følgte med HP'n, og den er 7 år gammel, ikke no problemer og går som juling. Kjøpte også en brukt 10GB Seagate-HD for ikke så lenge siden, og den er jeg meget fornøyd med.(Meget lavt støynivå, forholdsvis kjapp). IBM derimot har jeg vel egentlig aldri hørt noe positivt om...:smile: Jeg tror jeg brukte en 10GB IBM-Harddisk da jeg bygget pc for faren min for noen år siden, og den går fortsatt, så det gjelder vel ikke alle IBM-disker ville jeg tro.

mvh

André.

Lenke til kommentar

vil bare si at jeg har en 45gb harddisk fra ibm og den lever veldig fint fortsatt, den er 2 år gammel og vært med på en del.....

[ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2002-09-18 09:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 14:02, Borf skrev:

eg skjønner ikkje kvifor ibm slutta å lage den 40gv serien eller kva den heite, den med 5400rpm. for dei funker heilt fint, har hatt ein slik disk i nesten eit år uten problem

har 4 ibm 46,1 disker som er snart 19måneder,alle klager på ibm eg har byttet ut wd og maxtor disker på grunn av feil.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 01:56, roaldhansen skrev:

hva har du drukket i dag da,eheheh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...