stamfar Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) hei jeg tenker mye på å kjøpe DSLR har prøvd endel eos300d og nikon d100 ,tatt bilder, printa ut en del super A3 på en epson 1290 og det ser ut som det funker rimelig greit .. Det jeg driver med er kunst foto og jeg har etterhvert (snart) lyst til å printe større enn dette (A2-A1) Funker dette i det hele tatt? funker 8MP nevneverdig bedre kan interpolering ala extesis smartscale (PS plug) være en nødløsning? håper noen med litt erfaring innenfor dette kan gi meg en pekepinn. (ja jeg har filmbasert SLR og vet at dette har en mye høyere oppløsning, men har ikke lyst å drive med film.. DSLR er mye mer produktivt for meg) hilsen stam Endret 2. desember 2004 av stamfar Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 8 megapiksler er bedre, men er ikke 6 megapiksler nok så vil 8 også bli lite. Forskjellen i oppløsningsevne er ca 13% og andre ting vil være viktigere. Avansert interpolering kan hjelpe mye, men det er avhengig av hvilke typer bilder du tar. For eksempel et bilde av en skog vil ikke interpolere så bra som et bilde med enkle linjer og perfekt belysning tatt i studio. Det finnes også programvare for superoppløsningsbilder der du tar flere bilder i serie og programmet dobler oppløsninga og fjerner ISO støy samtidig. Jeg har desverre ikke funnet noen noen som er enkle å bruke og som ikke bruker flere dager på kalkulasjonene. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Om 6-8 megapixler er nok for A2-A1-format, er helt avhengig av betraktningsavstanden. 6 megapixler er jo nok til å dekke en skyskraper så lenge publikum står langt nok unna... Interpolering kan uansett være en fordel både på A3, A2 og A1-format, for å unngå at pixlene blir for store. Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Det er pixler jeg ikke vil se, vil ikke ha sånn digital feeling på bildene betraktnigs vinklen blir sånn galleri 1.5-3 meter tenker jeg. Hva heter det superoppløsnings prgrammet/programmene? Husker jeg har lest om noe sånt en gang men husker ikke hva det heter og har aldri snakka med noen som har brukt det. Funker det bedre enn interpolereing? Det er vel uansett et krav at jeg må ha to nesten like bilder og det kommer jeg ikke alltid til å ha Hadde uansett vært fint å høre fra noen som driver med sånt. Det er en sånn norsk foto side det det virka som det var mye proff fotografer som skrev på. der vet de vel hva som funker og ikke... men husker ikke hva den heter. noen som skjønner hvilken jeg mener? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 www.foto.no kanskje? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Det er pixler jeg ikke vil se,vil ikke ha sånn digital feeling på bildene betraktnigs vinklen blir sånn galleri 1.5-3 meter tenker jeg. Hva heter det superoppløsnings prgrammet/programmene? Husker jeg har lest om noe sånt en gang men husker ikke hva det heter og har aldri snakka med noen som har brukt det. Funker det bedre enn interpolereing? Det er vel uansett et krav at jeg må ha to nesten like bilder og det kommer jeg ikke alltid til å ha Hadde uansett vært fint å høre fra noen som driver med sånt. Det er en sånn norsk foto side det det virka som det var mye proff fotografer som skrev på. der vet de vel hva som funker og ikke... men husker ikke hva den heter. noen som skjønner hvilken jeg mener? Regner med det er http://www.foto.no/diskusjon/ du leter etter. Du trenger ikke 2 bilder for å interpolere. Bare åpne bildet i Photoshop og sett opp oppløsningen. Det finnes mange måter å gjøre det på (f.eks. øke 40% om gangen i mange steg), men akkurat hva som vil fungere best vet jeg ikke (du kan jo prøve selv). Lenke til kommentar
DrBrowns Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Har stor tro på Genuine Fractals Print Pro. Det kan i alle fall være verdt å kikke på? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Hva heter det superoppløsnings prgrammet/programmene?Husker jeg har lest om noe sånt en gang men husker ikke hva det heter og har aldri snakka med noen som har brukt det. Funker det bedre enn interpolereing? Det er vel uansett et krav at jeg må ha to nesten like bilder og det kommer jeg ikke alltid til å ha Superoppløsnings-programmene trenger flere bilder med små bevegelser av kamera i mellom hvert bilde, håndholdt eller et kjipt stativ uten fjernkontroll. Jo flere bilder jo bedre resultat, 2 er altfor få. Hvis bildene er skarpe så kan man regne med å firedoble antall piksler og få et resultat som kan være bedre enn et kamera med fire ganger så mange piksler siden støyen blir kraftig redusert samtidig. Siden de nye pikslene inneholder faktisk informasjon så er det mye bedre enn vanlig interpolasjon og man kan kjøre vanlig interpolasjon etterpå med veldig godt resultat siden resultatbildet har mindre støy enn orginalene. Bakdelen er at du trenger ganske mange bilder og at programvaren er vanskelig å bruke. De prgrammene jeg har funnet leser ikke noen fil-format som er vanlige på PC og de vil helst ha RAW informasjon. Så du må antakelig lage din egen programvare for å konvertere bildene fra ditt kamera. De bruker også 10-30 timer på prosesseringen og alt er tekstbasert med hundrevis av parametre å stille på. Her finner du alt du trenger å vite, men i vanskelig tilgjengelig form: http://www.google.com/search?hl=en&q=inter...uper-resolution Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå