muffe Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg nar en flat file database med ca 700 rader. Har den også i excel hvis det forandrer saken. Det jeg holder på med er å skrive en VBA funksjon Som har x, y og z som input paramentere. Scriptet skal så gå gjennom tabellen og lete etter oppføringer hvor x, y og z stemmer over ens med tre forskjellige kolonner. Det vil kun være ett sted der både x, y og z stemmer over ens med tabellen. Hvordan henter jeg en fjerde verdi ut ifra tabellen der x, y og z matcher? Er ikke så veldig stødig i VBA, så det hadde vært fint om noen hadde kommt med et eksempel eller linket til en side med et eksempel. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg vil tro du må gjøre det på følgende måte (legg den i en modul): Public Function SearchInTable(sTable As String, sX As String, sY As String, sZ As String) As String Dim oRB As Object Set oRB = CurrentDb.OpenRecordset(sTable) oRB.MoveFirst Do If oRB.Fields("X") = sX And oRB.Fields("Y") = sY And oRB.Fields("Z") = sZ Then SearchInTable = oRB.Fields("Verdi") ' Her antar jeg at den fjerde kolonnen heter "Verdi" Exit Do End If oRB.MoveNext Loop oRB.Close Set oRB = Nothing End Function Deretter kan du søke etter, f.eks om elementene "F", "7", "8" er i tabellen, med denne koden: MsgBox SearchInTable("Verdier", "F", "7", "8") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå