Gå til innhold

Hva er Pixel Shader


birdyboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pixel Shading er en teknikk som benyttes hvis ikke simple "animering" av polygoner (overflater) fungerer for å få fram en effekt. Programmereren kan da endre pixler i texturene som dekker polygonene, eller i hele bildet om de vil etter et matematisk mønster. Et godt eksempel på dette er glasseffektene i Half-Life 2 hvor bakgrunnen ser "forvirret ut" igjennom glasset. Hvis du har prøvd filtre i photoshop, vil du se en likhet med disse, og i praksis så er en del av koden akkurat den samme ( bare at med ditt skjermkort så skjer dette i hardware, altså uhyre raskt, men med faste begrensninger alt etter hvilken versjon pixel shader du har).

 

På sikt vil vi nok få hardware for de fleste softwarefunksjonene som har vært i bruk i årevis, men som ikke kan kjøres realtime. Hollywoodeffekter som det har tatt dagevis å rendre ( de er altså pre-rendret ) vil da være tilgjengelig for spill (realtime) -> Gled deg =) :w00t:

Endret av inv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...