birdyboy Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hei. Noen som kan forklare meg hva pixel shader er? Vet bare at jeg har det på kortet mitt, men aner ikke hva det er. Lenke til kommentar
inv Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Pixel Shading er en teknikk som benyttes hvis ikke simple "animering" av polygoner (overflater) fungerer for å få fram en effekt. Programmereren kan da endre pixler i texturene som dekker polygonene, eller i hele bildet om de vil etter et matematisk mønster. Et godt eksempel på dette er glasseffektene i Half-Life 2 hvor bakgrunnen ser "forvirret ut" igjennom glasset. Hvis du har prøvd filtre i photoshop, vil du se en likhet med disse, og i praksis så er en del av koden akkurat den samme ( bare at med ditt skjermkort så skjer dette i hardware, altså uhyre raskt, men med faste begrensninger alt etter hvilken versjon pixel shader du har). På sikt vil vi nok få hardware for de fleste softwarefunksjonene som har vært i bruk i årevis, men som ikke kan kjøres realtime. Hollywoodeffekter som det har tatt dagevis å rendre ( de er altså pre-rendret ) vil da være tilgjengelig for spill (realtime) -> Gled deg =) Endret 2. desember 2004 av inv Lenke til kommentar
inv Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 http://www.ati.com/developer/gdc_video.html# Her snakker en fyr fra ATI om hvordan de har kopiert teknikker brukt i "the matrix" for å produsere realtime hud. Veldig spennende. Kommer masse nye tøffe teknikker i nær fremtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå