Gå til innhold

Hvilke oppgraderinger burde jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og oppgradere pc'en min slik at det funker å spille de nyere spillene på den. Problemet er at jeg ikke har peiling på hvilke oppgraderinger.

Dette er noe av det jeg har:

- Intel Pentium 4 1,6Ghz processor

- 512mb ram

- Nvidia MX 64mb skjermkort

PC'en er 4 - 5 år gammel

Hvilke oppgraderinger burde jeg kjøpe til denne pc'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal gjøre det billig for deg selv kjøper du radeon 9600xt, da får du spillt de fleste spillene idag i ok oppløsning. Koster ca 1000kr

Hvis du har høyere krav burde du nesten bytte ut hk+cpu+ram+skjermkort+powersupply, med andre ord så å si hele maskinen... Koster ca 6-8000kr.

Så, hva er budsjettet ditt? :)

Lenke til kommentar

Var i dine sko noen uker siden, men maskinen min var skikkelig rass, skulle selvfølgelig spille HL2 og ellers ha en PC jeg kunne leve med. Jeg fant til slutt ut at det beste var å kjøpe en ny PSU, en oppgraderingspalle på Komplett.no (den mellomst i pris tror jeg) og et saphire radeon 9800 pro, og nå kan jeg spille HL2 og ikke minst CS:S på rimelig høy oppløsning uten noen som helst problemer. Det hele kostet meg kr 6000. Det er sikkert mulig å få en billigere og kanskje bedre PC enn jeg gjorde, men pytt, hva er penger :thumbup:

Og pedersen, ikke vær så kjapp i å svare,. Du har rett i at det kommer ikke nødvendigvis til å bli noen nytelse å spille på en slik PC, men mulig er det. En må være presis vet du.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Half-life 2

Minimum Requirements

* 1.2 GHz Processor

* 256MB RAM

* DirectX 7 level graphics card

* Windows 2000/XP/ME/98

HL2 lagger litt med 512mb (har opplevd det selv), så du må nesten gå for 1gb.

Så 256mb som produsenten av spillet skriver, ja det er bare bullshit. :whistle:

Lenke til kommentar
nå skjønner jeg ingenting :hmm:

Anbefalte funksjoner er:

- 2.4 GHz Processor

- 512MB RAM

- DirectX 9 capable graphics card

Kan ikke skjønne at det da ikke holder med og bare oppgradere skjermkortet og processoren?!

Det er bare jeg som liker å pirke på andre vet du! :p

Du har rett, men du vil merke at HL2 lagger litt med 512mb, så det optimale er 1gb. Men det koster fort en ekstra tusenlapp! :dribble:

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd at et spill har fungert brukbart på minimums requirements.

Ville ikke gjort en kjempeoppgradering, ville heller kjøpt ny og tatt vare på den gamle slik den er, så har du en ekstra pc til rådighet. Koster nesten ikkeno mer.

Ville tro at skjermkortet er den største flaskehalsen i pcen din, så et radeon 9600xt ville nok gjort godt. Er temmelig sikker på at du villet greid HL2 på den da, med lav grafikk vel og merke.

Lenke til kommentar
Extremt irriterende, har SÅÅÅ lyst og spille HL2!!!! Okei, er det slik at det funker nogelunde å spille HL2 hvis jeg oppgraderer skjermkortet og processoren? I det tilfelle, hvilket skjermkort og hvilken processor burde jeg kjøpe?

Ja, det er ritkig.

Du kan f. eks. kjøpe AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz og Club3D GeForce 6800 128MB.

Men hva slags hovedkort har du?

Lenke til kommentar

hehe, takk for alle svare (selv om jeg ikke skjønte noen ting, socket?) Jeg burde kanskje bytte ut hele pc'en :ermm: Men blir litt dumt og gjøre så mye for så lite... Er ikke helt sikker på hva slags hovedkort jeg har, men her er hverfall noen navn som står på kvitteringen:

- Intel 845 brikkesett/400mhz FSB

- 4300 1,6ghz MT P4 Multim

Lenke til kommentar

Altså, når du har en Pentium 4-prosessor, kan du bare bytte den til en annen Pentium 4-prosessor med samme sokkel. Jeg har en sterk mistanke om at du har en 478-sokkel, altså at du kun kan bruke eldre P4-prosessorer. En oppgradering av prosessoren vil sikkert gi litt utslag i spill, men skjermkortet er dog det viktigste.

Selv om det er vanskelig for meg å bestemme akkurat hvilket hovedkort du har ut fra beskrivelsen du nettopp gav, så vil jeg tro det skulle være mulig å oppgradere både skjermkort, minne og prosessor. edit: Men det med prosessor må du undersøke nærmere, det kan hende at du må bruke en prosessor som angis med lik FSB som chipsettet ditt, i så fall er du føkked.

Om det likevel går: Hva med et ATI R9800 pro til 1800,- + en P4 3.0 Ghz til 1600,- + 1GB DDR-RAM til 1500? Sum: - 4900 på konto + et råskinn som varer enda et år!

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Altså, når du har en Pentium 4-prosessor, kan du bare bytte den til en annen Pentium 4-prosessor med samme sokkel.

Hadde det bare vært så enkelt... Hovedkortet støtter kanskje ikke mer enn 400 MHz FSB, og støtte for Prescott kan du nok også se langt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...