Gå til innhold

Høyfrekvent lyd av PC

Anbefalte innlegg

For et par dager begynte det å komme en høyfrekvent lyd av en av PCene mine.

Før jeg evt. begynner å dra ut vifter, disker og annet, tenkte jeg umiddelbart på PSU.

Når jeg lytter (legger øret inntil PSU) kan det høres ut som den. Men det er vanskelig å si.

Er det en typisk feil på PSU at det kan komme Høyfrekvent lyd av den.

Kyden kommer og går, og høres ut som om den varierer i styrke. (noe som bevenger seg lager kanskje lyden)

?

Takk for svar

V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo litt på hvordan lyden høres ut, høyfrekvent er så mangt, men det kan jo være alt fra en gåen PSU til ei vifte med mye støv eller med ødelagt lager. Eventuelt noe som står i luftstrømmen som lager turbulens.

Prøv å stoppe ei og ei vifte i PCn for å dobbeltsjekke at det ikke er dem som er problemet. Hold en finger inn mot midten av vifta og trykk til den stopper, forsvinner lyden har den vifta et problem, hvis ikke, fortsett å let. Det kan hende at PCn din skrur seg av når du stopper vifta på CPU kjøleren, dette skjer pga. at en del hovedkort har på "shutdown on cpu-fan fail" som standard, så hvis turtallet går lavt skrus PCn av. Skru av denne funksjonen i BIOS midlertidig mens du tester.

Når du har testa alle viftene og eventuelt funnet ut at de ikke har problemer. Skru ut PSU og koble den fra komponentene, snikstart den ved hjelp av å kortslutte den pinnen på ATX-strømkontakten med grønn ledning opp mot nabopinnen med svart ledning, bruk en binders eller lignende. PSU vil da starte opp og du kan da enkelt se (høre) om det er denne som er problemet. Eventuelt skru av dekslet og test vifta på denne også, hvis du ikke allerede har gjort det.

NB: Ikke dytt harde objekter inn i viftebladene mens den spinner, du kan ende opp med skada vifte, prosjektiler som flyr gjennom lufta og det som verre er. (gjelder også fingre vs. vifte) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...