Gå til innhold

Kor er Saddam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er forskjellige niva av tortur ogsa. Tortur er ikke likt uansett hvilken form. A dynke hodet til Saddam i vann for a fa han til a snakke er ikke akkurat det samme som nar Saddam kappet av hendene til folk og kastet de i syrebad.

 

Jeg har aldri påstått noe annet, ikke prøv å motbevis noe jeg aldri har sagt er du snill. Heh, tviler sterkt på at de dynker hodet til en gammel mann i dass for å få han til å snakke. Han kan jo daue, og da er man like langt :)

Er nok en clever form for mental tortur de helst bruker i slike situasjoner.

 

A bruke tortur for a redde andre liv er ogsa vesentlig annerledes enn a bruke tortur for a fa kontroll over andre mennesker, eller for a gjore det bare pa faenskap.

 

Jeg er imot alle former for fysisk tortur og de verste formene for mental tortur, uansett hvem den er rettet mot og hva grunnen er. Og ja, jeg klarer godt å skille mellom et hardt avhør (som krever en viss grad av mental tortur) og tortur.

 

Klarer dere ikke se nyanser? Eller er alt bare svart/hvitt som vanlig?  :roll:

 

"Dere"? Har du tenkt å slenge en "venstrevridd"-merkelapp på meg fordi jeg ikke tror på tortur? Er egentlig enig i deg i mye av det du sier i dette forumet, men om du vil merke meg som venstrevridd fordi jeg er uenig med deg på enkelte områder så vær så god, om det får deg til å føle deg bedre.

Lenke til kommentar
seixon har en tendens til å gi alt han er uenig med merkelappen "venstrevridd".

De venstrevridde har av en eller annen grunn alltid lett for å klage på at dem blir karakterisert som dette. For å være føre var pleier en del til og med å komme med liknende kommentarer som Zyklon og julenissen gjør her. "Snart skal du vel kalle oss for venstrevridde".

Lenke til kommentar
Blir mest sannsynelig torturert av amerikansk etteretning, der de forsøker å få han til å fortelle alt han vet.

Noe som forøvrig hadde vert på sin plass.

Tyne svina for info, på lik linje som de har tynt sine folk i en år-rekke.

Senke seg ned på samme nivå som Saddam er ikke en rettstat verdig. Vanskelig å tiltale ham for tortur da, iallefall.

Dessuten er info som kommer under tortur ikke så mye verd.

Du er klar over at vi som er av den "siviliserte" del av verden, alltid vil tape slaget mot de "onde og usiviliserte" ved hjelp av den tankegangen der?

 

- "ånei, jeg kan jo ikke være tyrann og bade i ondskap i 20 år, forda får jeg et lite rom med masse filmer og god mat noen år"

 

Vi taper og ligger på etterskudd i den kamen, rett og slett fordi vi er så forbannet opphengt i prinsipper og "by the book" at det er til å bli kvalm av.

En terrorist, barnevoldtektsmann, og diverse andre kryp fortjener overhodet ikke å bli tatt på med silkehansker, de skal kjenne på kroppen noe så ettertrykkelig når de blir tatt for å bedrive jævleskap.. de skal minst smake sin egen medisin, slik at det ikke er så fristende lenger, samtidig som at det skal ha en preventiv effekt.

 

Forresten: drit i offtopic da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
seixon har en tendens til å gi alt han er uenig med merkelappen "venstrevridd".

Gjor jeg det? Nei? Jeg er uenig med konservative og. Jeg er uenig med religion, og jeg kan ikke tro at dere syns det er "venstrevridd". Jeg er uenig med det som er feil og ulogisk. Det JBlack sa er riktig her, det er dere selv om har kalt dere for venstrevridd her, jeg har ikke lagt ut noen merkelapper her.

 

"Dere"? Har du tenkt å slenge en "venstrevridd"-merkelapp på meg fordi jeg ikke tror på tortur? Er egentlig enig i deg i mye av det du sier i dette forumet, men om du vil merke meg som venstrevridd fordi jeg er uenig med deg på enkelte områder så vær så god, om det får deg til å føle deg bedre.

Hehe. Nei, jeg sa "dere" til alle de som ikke klarer a se forskjell pa... forskjellige slags tortur. Hvis det omfatter deg, sa er du en del av "dere" som jeg snakket om. Hvis ikke, sa er du ikke. Sa enkelt er det. Har ikke betydning om du er venstre, hoyre, svart, hvit, bla... kommentaren min, som jeg sa helt noyaktig selv, var ment for dem som ikke klarer a se nyanser.

 

Sa hvis du er enig med meg, som du sier, sa er du ikke i den gruppen jeg snakket om, som ser alt i svart/hvitt. Gratulerer.

 

Jeg er imot alle former for fysisk tortur og de verste formene for mental tortur, uansett hvem den er rettet mot og hva grunnen er. Og ja, jeg klarer godt å skille mellom et hardt avhør (som krever en viss grad av mental tortur) og tortur.

Hypotesisk situasjon: du har en person som vet noe som kan redde livene til x antall mennesker sine liv. Den eneste maten a fa informasjonen ut av ham er a bruke tortur. Hva velger du? Vil du heller torture denne personen, eller at x antall personer skal do?

Lenke til kommentar

Tortur er når man benytter fysisk makt mot en fange uansett grunn. Binder man en person i en svært slitsom og vond stilling så er det faktisk tortur, selv om han ikke får blåmerker eller varige men.

 

Det finnes ikke et fnugg av grunn for å benytte tortur, og info som stammer fra situasjoner der tortur har blitt benyttet er ofte lite troverdig.

 

Det var jo som sagt en sak mot Krekar, infoen kom fra amerikanerene, som igjenn hadde benyttet tortur, som igjenn viste seg å være feil, som igjenn viste at vi IKKE hadde en sak mot krekar. Dette er ikke første gang dette skjer.

 

Birgittesaken i norge. Politiet benyttet mental tortur, fikk tilståelse, igjenn .... ingen sak.

 

Det man oppnår med å benytte tortur er å få personen til å si det du vil at han skal si. Ergo så er grunnlaget for å benytte tortur feil.

 

Selv om saddam har benyttet tortur av groveste slag, så betyr ikke det at vi har rett til å benytte tortur av mildeste grad. Folk oppfatter tortur som tortur, uansett grad.

 

Hvordan kan vi da sitte og si at det er fryktelig at saddam benyttet tortur, når vi benytter det selv? Dobbeltmoral, og ikke en rettstat verdig.

En av grunnene usa gikk til krig på var jo at saddam var slem ... ser jo hvor "snille" usa er

Lenke til kommentar
Saddam lever som en prins
Iraks eksdiktator lider tydeligvis ingen nød i fangenskap. På cellen har Saddam tv og og en bunke dvd-filmer. Som tv-kos får han servert søte kaker og svært sterk kaffe.

Det sies at forhørlederne har ordre om å holde Saddam Hussein under konstant psykologisk press. På denne måten håper de å få han til å avsløre eventuelle gjemmesteder for masseødeleggelsesvåpen, hevder den britiske avisen.

 

vil vel ikke kalle det for å leve som en prins :hmm:

Lenke til kommentar
Seixon

Skrevet: 03/12/2004 : 02:48

 

 

 

Bruker

Registrert: 24/02/2003

Innlegg: 832

 

 

 

QUOTE (_Julenissen_ @ 02/12/2004 : 23:04)

seixon har en tendens til å gi alt han er uenig med merkelappen "venstrevridd". 

 

Gjor jeg det? Nei? Jeg er uenig med konservative og. Jeg er uenig med religion, og jeg kan ikke tro at dere syns det er "venstrevridd". Jeg er uenig med det som er feil og ulogisk. Det JBlack sa er riktig her, det er dere selv om har kalt dere for venstrevridd her, jeg har ikke lagt ut noen merkelapper her.

 

Nei muligens ikke her ,men du har flere ganger i andre sammenhenger kalt andre for venstrevridd og at de farer med venstrevridd propaganda :hmm:

Lenke til kommentar
Hvordan kan vi da sitte og si at det er fryktelig at saddam benyttet tortur, når vi benytter det selv? Dobbeltmoral, og ikke en rettstat verdig.

En av grunnene usa gikk til krig på var jo at saddam var slem ... ser jo hvor "snille" usa er

Color television became available in the U.S. on December 30 of 1953

Hadde det ikke vært flott om alle kunne se fargenyansene, og ikke bare svart og hvitt?

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...