Gå til innhold

Hvilket program er best til å lage websider med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel langtfra det at koden validerer et tegn på at koden er bra og/eller at designet av koden er noe særlig. Min erfaring med WYSIWYG -editorer som riktignok er flere år gammel erfaring er at de ofte lager lovlig/validerende kode, men at den generelt er usannsynlig ueffektiv og treg. Dessuten lager ikke folk dynamiske sider da, hvis man skal lage et litt større prosjekt ?

 

Cobos

Lenke til kommentar

Jeg MÅ bare hive meg på her.. :!:

 

Textpad ruler gata, ikke sant.. :p

 

har mange ferdige fargekoder installert. Man kan mekke egne fargekoder som tilhører spesielle filtyper. Forandre/forbedre de som fins. Har et utvalg av forskjellige html tegn og tags.

 

..gidder ikke ramse opp alt, men for noe som vet hvordan koden skal bygges opp, så er dette en fin-fin editor. :thumbup:

 

Grafiske editorer gå å legg dere! :thumbdown:

Lenke til kommentar
De som synes det er greit å lage en tabell for å få linjeskift, og er fornøyd med at siden blinker og ruller fin i IE kan få lov å bruke FP og DW.:realmad:

Enten forsto jeg ikke det der, men hvis jeg gjorde:

 

Bruke TABELL for linjeskift?

I FrontPage holder man inne skift (shift) og trykker på linjeskift (enter) for å få et enkelt linjeskift (<br />). Trykker man kun på linjeskift lager man ett nytt avsnitt (<p>).

 

Men er mulig jeg misforsto hva du mente.

Lenke til kommentar
jeg bruker adobe golive jeg og photoshop og illustrator.. men så har ikke jeg så mye peiling på koding osv heller da.

Hvis du tusler ut i skauen og finner en buske som har delt seg og vokst i en Y, så kan du ta mange strikker av syltetøyglasser, truser og stilongser, knyte sammen og lage en KJEMPE-sprettert, og med den kan du sende GoLive så langt inn i skogen at du ikke gidder å hente den igjen, ever!

 

Så kan du puste dypt, og lete frem en passende teksteditor som har syntaks-fremheving, og begyne å hode for hand, og når du står fast, spør her.

Det å kode ting for hand gir (ihvertfall meg) en enorm tilfredsstillelse, og det blir (enda mere) digg å lage sider når man føler man har lagd alt selv, samt at om man kjenner til niftye små løsninger og triks i html/css, så åpner det muligheter for designmessige løsninger som man ellers ikke ville tenkt på, og man er i stand til å planlegge dette allerede i det man lager designet ved hjelp av f.eks Photoshop o.l.

 

Å kjøpe DW for å skrive kode for hand er som å kjøre alene på ferie i buss; dumt, dyrt og unødvendig. WYSIWYG-editorer egner seg kun til .. hm. :hmm: . egner de seg egentlig til noe som helst?? Nå ble jeg svært usikker her...

Endret av McSense
Lenke til kommentar
jeg bruker adobe golive jeg og photoshop og illustrator.. men så har ikke jeg så mye peiling på koding osv heller da.

Hvis du tusler ut i skauen og finner en buske som har delt seg og vokst i en Y, så kan du ta mange strikker av syltetøyglasser, truser og stilongser, knyte sammen og lage en KJEMPE-sprettert, og med den kan du sende GoLive så langt inn i skogen at du ikke gidder å hente den igjen, ever!

 

Så kan du puste dypt, og lete frem en passende teksteditor som har syntaks-fremheving, og begyne å hode for hand, og når du står fast, spør her.

Det å kode ting for hand gir (ihvertfall meg) en enorm tilfredsstillelse, og det blir (enda mere) digg å lage sider når man føler man har lagd alt selv, samt at om man kjenner til niftye små løsninger og triks i html/css, så åpner det muligheter for designmessige løsninger som man ellers ikke ville tenkt på, og man er i stand til å planlegge dette allerede i det man lager designet ved hjelp av f.eks Photoshop o.l.

 

Å kjøpe DW for å skrive kode for hand er som å kjøre alene på ferie i buss; dumt, dyrt og unødvendig. WYSIWYG-editorer egner seg kun til .. hm. :hmm: . egner de seg egentlig til noe som helst?? Nå ble jeg svært usikker her...

men så fins det de som synes koding er utroooooolig kjedelig og som synes design er morro. og som ikke gidder å sitte i en notisblokk o.l og skrive inn masse uforståelige greier.

 

sååå jeg tror jeg heller tar den skogsturen en dag jeg skal plukke bær eller noe og beholder go liven min som jeg liker svært godt. selv om kanskje ikke den er superduper på koding.

Lenke til kommentar

Noen kan bare ikke koding, og gladsild liker det ikke.

Hvis man ikke liker en ting så får man også problemer med å lære det fordi man ikke interesserer seg for det.

 

Så hvis alle skulle ha koda siden sin selv så ville siden blitt alt for simpel fordi man glemmer forskjellige tagger osv. Og det ville sannsynligvis bli mye dårlig koding der ute fordi ikke alle lærer seg 100% hvordan det skal være.

 

Så i stede for å ha en side som er så stygg fordi den er simpel, så er det bedre med en side med bra design og kanskje dårlig kode.

Lenke til kommentar

jeg er jente. og jeg mener at koding er en gutteting. men det her er et dårlig argument jeg vet det, jeg kunne lært meg koding men jeg synes ikke det er noe vits så lenge siden fungerer bra i forskjellige browsere osv. det er vel viktigere at siden ser bra ut og fungerer bra selv om kodinga/scriptet ikke er ryddig og ser helt flott ut, enn at kodinga er perfekt men siden ser dårlig ut?

 

edit: jeg vet det er nyttig å kunne koding, iallefall det grunnleggendes. men JEG foretrekker å lage en side i feks golive, siden jeg synes design er morsomt. og lager det bedre i golive enn i en notisblokk

Endret av gladsild
Lenke til kommentar

Å si at koding er en gutteting er ikke bare et dårlig argument, det er også en slik ting som gjør at jeg ser rødt. Hvorfor skal alltid jenter backe ut når det er snakk om litt avanserte ting, særlig data? Det er det teiteste jeg veit.

 

Får assosiasjoner til ei jente i klassen som spør hver gang det er noe ho ikke husker hvordan gjøres i et program, og ikke tør å trykke på f.eks. Edit -> Preferences. Herlighet.

 

 

-----

Beklager utblåsinga.

Lenke til kommentar
Slike holdninger hemmer faktisk framgangen på internett.

Jeg tror det er motsatt, sånn mtp nivået til de fleste her inne, og deres bruk av sine kunnskaper (inkludert min egen) så spiller det ingen trille, men om vi tenker jobbsammenheng så ville jeg som sjef (ja særlig at det blir aktuellt) selvølgelig foretrekke den søkeren på en jobb som kunne vise til best kvalifikasjoner, og de som bare kunne den ene eller andre tingen, og dermed ikke var så fleksible som arbeidsmarket ønsket, ja de ender til slutt bak kassa på narvesen eller noe, og nettet ble ikke lengre plaget av dem....

Lenke til kommentar

Hvis du i tillegg til å kode HTML skal kode PHP kan jeg anbefale Zend Development Environment (ZDE) til kodingen. Svært kraftig kodeprogram med utrolig mange muligheter! Har god syntaksfarging både for PHP, HTML og JS, i tillegg til innebygget debugger for PHP.

 

Til design bruker jeg Adobe Photoshop (CS), og er svært fornøyd til det.

 

Om du synes det er kjedelig å kode CSS for hånd kan jeg også anbefale TopStyle Pro 3, et veldig godt program for å generere stilark raskt, enkelt og effektivt.

 

Av ZDE og TopStyle så tror jeg ingen av dem har en innebygget WYSIWYG-funksjon. TopStyle er tilpasset koding etter XHTML 1.1-standarden. Begge er profesjonelle programmer/editorer, og jeg har spart utallige timer på å skrive kode med hjelp av dem. :)

Lenke til kommentar
Slike holdninger hemmer faktisk framgangen på internett.

*snip*

Jeg sa da ingenting om hvor holdningene hemmet utviklingen? Poenget er om folk som har hengt her eller andre plasser tidlig, og ikke giddi å lært seg noe kode, er det stor sjans for - om de senere kommer i en webdesignrelatert jobb - fortsetter tankegangen der. Og dermed fortsetter vi å få «proffe» sider med råtten WYSIWYG-kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...