Gå til innhold

Skifte vifte på 6800 GT

Ravn

Anbefalte innlegg

Tenkte på å skifte ut stock-vifta på mitt POV GeForce 6800GT kort med en NV5-silencer. Vil dette gå utover klokkeegenskapene? Mao. er denne viften kraftigere eller bare stillere? Og kan jeg ha minnekjølerene på kortet samtiding med NV5-en?

Ellers tips om kjøling og klokking av dette kortet mottas med stor takknemmelighet... det er jo snart jul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teoretisk sett vil den kjøle bedre på både minne og GPU og dermed også bedre klokkeegenskapene. En annen meget positiv ting er at varmluften blir båst direkte ut også istedet for å resirkuleres inne i kabinettet.

Så det praktiske:

Alt i alt må jeg si jeg er ganske misfornøyd med denne kjøleren. Det mest idiotiske er at minnekjøleren er integrert i samme stykke som GPU kjøleren, dvs alt bestaår av ett massivt stykke metall. Det hadde slvfølgelig vært en optimal løsning dersom både kjøler og gfxkort var produsert med ekstrem nøyaktighet og svært lite "slingringsmonn". Realiteten er at hver minnebrikke ikke nødvendigvis har nøyaktig samme høyde. Dette fører til at selv den minste unøyaktighet vil sørge for at det oppstår et betydelig gap mellom selve kjøleren og minne/GPU og dette må fylles igjen med kjølepasta, noe som dermed minker effektiviteten kraftig. På min NV5 var det tilogmed unøyaktighet på selve kjøleblokken som i utgangspunktet førte til at mindre enn halve GPU faktisk hadde kontakt med kjøleblokken. Etter en god del pussing og sliping klarte jeg å få kontakt med størrer deler av GPU, men fortsatt er det ikke 100% kontakt over hele overflaten, g tildels store gap over enkelte minnebrikker I praksis er det utrolig vanskelig å slipe ned 6 forskjellige overflater for å kunne få en "perfect fit". Dersom selve minnekjøleren hadde vært et eget stykkke(slik det er på stock kjøleren) hadde det hvertfall vært litt enklere å få god passform.

Etter denne tilpasningen klarte jeg vel å øke 5mhz på GPU og minimalt på minnet, men jeg er overbevist om at dersom jeg hadde fått den til å passe bedre hadde økningen vært mer markant. Ved først forsøk(uten sliping og tilpassing) klarte jeg ikke å overklokke noe mer i forhold til stock.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg har veldig bra erfaring med denne kjøleren på 6800LE. Gikk ned ca. 10 grader på coretemp. I og med at jeg fikk temperaturen ned såpass mye, stillte jeg viftehastigheten ned til 50%, så nå er den så og si lydløs. Var ikke noe problem å installere heller. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, mye arbeid for lite utbytte altså...

Nå skal jeg ikke påstå at dette nødvendigvis vil være tilfellet for deg dersom du kjøper den. Kanskje fikk jeg et "blå-produkt". Men uansett føler jeg at potensialet i denne kjøleren er mye større enn det som oppnås i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...