Gå til innhold

Maskinen starter ikke før den har blitt varm!

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med øynene en stund, så jeg kommer tilbake til dette emnet nå.

Jeg har et Lian-Li-alu-støyisolerende kabinett med Enermax whisper strømforsyning. Jeg føler jeg gjorde alt riktig da jeg skrudde sammen maskinen.

Men når jeg skal starte maskinen, må jeg først la den gå 20-25 min. Deretter skru den av, og på igjen med en gang. Da starter den! Om rommet er varmt, starter den mye fortere, kanskje ned mot 10 min, men om rommet er kaldt, tar det lang tid, kanskje en HALV TIME! Og dette synes jeg er lang tid!

Jeg har ellers en P4 2.4 533 på et ABIT IT7 - MAX2 som engang var markedets råeste hovedkort med glimrende kritikker. RAM er for tiden CRUCIAL PC 2700 (512mb).

Hva er problemet?

Om maskinen er for kald? Hva så med de som har Vapochill???

Ofte er jo problemet det motsatte! Jeg tror jeg kan klokke maskina mi til himmels før den sier at den er for varm!

Kan det være noe med ram-en?

Kan det være for mye kjølepasta på? (Har en bra vifte...)

Kan det hjelpe å kjøpe en temperatur-styrer til viftene, og la de gå veldig sakte når jeg starter opp?

Forslag?????

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset (selv om det var logisk).

Jeg er på reise nå, men skal begynne å teste når jeg kommer hjem. Tror jeg skal begynne å starte med RAM-en, skal teste med GEIL Golden Dragon. Men strømforsyninga? Den gir da nok strøm til HK m.m. med kanskje det er noe mystisk med den? Skal uansett prøve med en Chieftec. Hvis det er strømforsyninga, skal jeg kjøpe den mest stillegående av alle! Redundant?

Lei av komponenter som bråker!

Flere tips? :roll:

Lenke til kommentar
Men når jeg skal starte maskinen, må jeg først la den gå 20-25 min. Deretter skru den av, og på igjen med en gang. Da starter den! Om rommet er varmt, starter den mye fortere, kanskje ned mot 10 min, men om rommet er kaldt, tar det lang tid, kanskje en HALV TIME! Og dette synes jeg er lang tid!

Minner meg om eldre tv`er som trenger oppvarmingstid for å vise bilder.

Skal tru om du har et HK som er en eller anne lodde feil på `?

Eg meiner, dersom der er en f.eks lodde feil så kan hk måtte bli varmt

før loddinga får "kontakt" .. Bare en digresjon men...

Har sett på tv reperatører fikse tver, de "kakker" på diverse loddinger

for å finne ut om den er "god" eller ikkje.....

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at prosessoren yter bedre jo kaldere den er! Du får mer ut av hver Mhz jo kaldere prosessoren er. Det samme gjelder RAM (tror jeg), jo kaldere jo bedre. Systemet blir i tillegg mer stabilt jo kaldere det er, ville gjort det som hart foreslo, prøve å bytte ut et og et komponent.! Så det med at prosessoren er for kald til å starte ville være MERKELIG!

Hilsen MortenGj

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisan!

Takk til alle bidragsyterne!

Ville bare si at jeg nå har byttet ram-brikke. Og gjett hva? Den virker helt normalt!

Jeg satte inn en Geil-brikke (PC 3200) og maskinen er helt super! Og hva brukte jeg så den gamle Crucial-brikken (PC 2700) til? Jo, jeg bygde en ny Athlon 64-maskin, og den trives med rammen! AMD er jo pga. den arkitektoniske oppbygningen langt mindre kresen på ram.

Så min neste maskin blir vel også AMD. Opteron? :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...