Gå til innhold

kritiser carteblanche.net - fullmaktens dagbok

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Relativt ny her på forumet. Jeg ble tipset av en venn om at det er mange hyggelige og flinke folk her innen webdesign, og tenkte jeg skulle prøve å delta litt her. Velkomster er velkomne! :)

Jeg har drevet med css-design og xhtml i noen måneder nå, og har kommet opp med et design jeg er relativt fornøyd med. Har gjort noen finpussinger her og der, og tenkte nå å legge det ut til kritisering.

carteblanche.net

Siden er plaget av en del bugs, som jeg ikke har fått fikset enda, og heller ikke har klart å finne lsøningen på. Her er listen over bugs jeg er klar over:

• Siden strekker seg ikke helt ned i Firefox (og kanskje Opera), slik at det blir et mellomrom nederst, hvor teksten kan flyte ut.
  • Menyen får en slags ekstra padding i IE. Den ser derfor veldig oppblåst ut der.
  • Når du leser en artikkel i IE, så hopper teksten langt ned på sida.
  • Teksten i kommentar-boksene forsvinner ved scrolling i IE.

Er ikke sikker om alle buggene oppstår ved alle oppløsninger osv.

Jeg håper på at noen kan hjelpe meg med å finne løsningen på disse, og ellers ønsker jeg konstruktiv kritikk på design, typografi ol.

Tusen takk! ;)

Endret av prøvekanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Veldig fint fargevalg.

-Siden strekker seg faktisk helt ned i Opera, men det er et altfor stort mellomrom mellom toppen av browseren og header.

-Skriftstørrelsen er kanskje en størrelse for stor i menyen og på siden, spesielt med tanke på de som kjører i 800x600 oppløsninger.

Endret av Radar911
Lenke til kommentar

Den ligna veldig på www.herlig.net

Tenker da på

• Meny
  • Browser-buttons (Hele menyen ser for så vidt ganske lik ut, samme kategorier til og med)
  • Ingen header, men slik avrunda topp (seff ikke ulovlig å gjøre det, men det minner veldig om herlig.net likevel)

Jeg vil foreslå remake, det ser rett og slett ut til at du har latt deg inspirere for mye av Arve. :shrug:

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, har jeg faktisk ikke sett siden til Arve, ettersom jeg er ny her på forumet.

Når det gjelder kategoriene, falt det meg naturlig å dele det opp slik. Jeg har overhodet ikke sett på oppsettet til Arve når jeg lagde den menyen.

Når det gjelder header, vil jeg påstå at det er en header, skjønt en smule minimalistisk.

Jeg forstår at du ser en likhet her, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Etter mine observasjoner virker det som Arve er en erfaren designer her på forumet, så kanskje jeg burde føle meg smigret?

Jeg går ikke i forsvarsposisjon, men vil ihvertfall si at det var ingen tanker om plagiat når jeg satt meg ned og skulle utarbeide dette.

Jeg vil også gjerne høre hva Arve sjøl har å si, hvis han ønsker det.

Endret av prøvekanin
Lenke til kommentar
Jeg er heller ikke i noen som helst slags angrepsposisjon, men syns likevel siden ligner for mye.

Spørsmålet er vel heller om det er artig å ha en side som (IMO) er så lik som en annen, norsk side?

Skal tenke på det, men jeg tviler på at det blir full remake. Skal vurdere å forandre enkelte elementer, som f.eks. header og meny.

Jeg glemte også å si, tross at jeg er uenig med deg, takk for at du sier ifra :)

Lenke til kommentar
Den ligna veldig på www.herlig.net

Tenker da på

• Meny
  • Browser-buttons (Hele menyen ser for så vidt ganske lik ut, samme kategorier til og med)
  • Ingen header, men slik avrunda topp (seff ikke ulovlig å gjøre det, men det minner veldig om herlig.net likevel)

Jeg vil foreslå remake, det ser rett og slett ut til at du har latt deg inspirere for mye av Arve. :shrug:

Skjerpings... Nå må dere slutte med å si at alt er likt, det er ingen likheter her

som er verdt å nevne.

Eneste er at meny er til venstre og det er grå bakgrunn på denne. Dette er derimot

ett helt standard blog-design.

Remake her er bare tull, blir rett å slett forbanna på denne grunnløse antydning

til plagiat hele tiden. Skjerp dere for faen! En advokat ville flirt og tuppet deg i

ræva om man prøvd å lage en sak på dette.

Synes selv dette blir veldig standard blog design, det skiller seg ikkje fra mengden,

og vil også si det er et typisk design for dette forumet. Enkelte er så opphengt i

CSS at de lager kun layout, ikkje design.. Vil selv kalle dette layout, det har ingen

fremtredene elementer som minner om design.

- Fin tekstformatering - God balanse

- Fjerne admin logg inn, denne trenger ikkje besøkende å se.

- Les mere være må mindre

- Fjern den teite Opera/Firefox linken

- dot (pil) i meny må være mindre.

- scrollbar i Opera 7.6 Preview 3

- Midtstilling på meny header fungere ikkje, pilen på meny skaper ubalanse

Ellers er det ikkje mye å kommentere, det er veldig tomt og tamt...

Plagiat tolereres ikke, og vil bli slått hardt ned på.

Desperat og unødvendig! Holder med henvisning til Åndsverkslov.

Lenke til kommentar

Nå blei jeg i grunn ganske forbanna på deg, kvikks. Jeg antyder på ingen måte plagiat, og er i det hele tatt veldig ydmyk i måten jeg uttrykker meg.

Jeg sier at jeg (IMO er også brukt) syns den er for lik, og setter spørsmåltegn til om det er artig å ha en side som jeg betrakter som ganske lik Arves side. Nevner jeg rip? Nevner jeg plagiat? Nei. Ser ikke noen grunn til at du skal blåse opp det her.

Lenke til kommentar

Ellers:

@kvikks: Takk for konstruktiv tilbakemelding! Skal kikke på forslagene dine. Men en ting reagerer jeg på: Jeg mener ikke at Opera/Firefox-linkene er teite, grunnet at jeg gjerne vil oppfordre folk til å bruke noe annet en IE, om de ikke gjør det allerede. Skal derimot vurdere å skrive noe om hva linkene er til.

Er for øvrig på skolen nå, så jeg får ikke endret så mye på sida.

Lenke til kommentar
@kvikks: Takk for konstruktiv tilbakemelding! Skal kikke på forslagene dine. Men en ting reagerer jeg på: Jeg mener ikke at Opera/Firefox-linkene er teite, grunnet at jeg gjerne vil oppfordre folk til å bruke noe annet en IE, om de ikke gjør det allerede. Skal derimot vurdere å skrive noe om hva linkene er til.

Trur de fleste som er int. i å bytte har fått det med seg, iallefall i Norge, hadde

du hatt en internasjonal side kunne det faktisk hatt noen betydning.

Du bør heller lage en artikkel om nettlesere, da har du mye større mulighet å

nå ut.

Pga trådstartes ønske om å ikkje fortsette en diskusjon unnlater eg å svare

deg Mr.Berg.

Lenke til kommentar

Hei,

Dette er på ingen måte noen rip, det er som kvikks sier et helt vanlig blogg oppsett.

Jeg liker den minimalistiske stilen bare bedre og bedre etterhvert, denne siden er et eksempel på hvorfor.

Skal jeg komme med noe konstruktivt, må det være at jeg misliker sterkt den buen i toppen (ser ut som du bare har brukt ellipse selection tool i photoshop og trykket delete/clear :p). Den burde i mine øyne bøyes mer naturlig der den slutter på høyresiden, nå synes jeg svingnigen i slutten er alt for skarp.

Ellers (sitter med IE her på jobben) synes jeg "Les mer" er for store og har for stor avstand fra avsnittet de hører til. Det ble littegranne uoversiktelig kanskje.

Nå sitter som sagt jeg med IE, men det ser for meg ut som det er noe galt med menyen, objektene har nemlig et HAV av luft mellom seg. Vet ikke om det skal være slik, men det så iallefall ikke helt naturlig ut.

Underline under hele qouten i denne teksten gjorde seg svært dårlig. (Merk også at det finnes et plugin for CN som genererer litt penere adresser.) :)

Ellers var det veldig behagelig. :thumbup:

Lenke til kommentar

@Polecat: Takker så mye :). Det med luften rundt teksten i menyen er en IE bug. Samme gjelder underline i quote-boksen.

"Les mer" linken har jeg planer om å minke størrelsen på, og buen får jeg ta en kikk på. Er ikke helt sikker på hva du mente, kanskje jeg tar kontakt med deg på MSN.

Ellers, takk for plugin-linken! Skal kikke på den når jeg kommer hjem. :)

Lenke til kommentar

@kvikks: Det handler jo ikke nødvendigvis om å være interessert, det handler også om at IE rett og slett ikke er sikker. Og det er det jo ikke alle som vet. Jeg tror jeg beholder linkene, men som det framstår av menyen så skal jeg utarbeide en artikkel om bytte av nettleser ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...