Gå til innhold

Spille Doom3 på LCD?


Kløno

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg den kritikerroste NEC 1770 NX LCD.

Har koblet LCD via DVI, og min 5 år gammle Acer 99c CRT via D-sub, kun for å se hvilken forsjell det ville være.

Lyse spill med skarpe farger blei mye bedre(fes. Warcraft3 og uteområde i Farcry),

men mørke spill (inneområde Farcry og Doom3) blei veldig mye dårligere.

Kan ikkje tenke meg å spille Doom3 på min nye LCD.

 

Er det noen innstillinger som kan gjørest for å få mørke områder til å vises bedre?

Eller er dette et bare et velkjent problem som eg burde ha vist om?

Endret av Kløno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gixxerman:

Ser ikkje helt sammenhenge på mitt spørsmål og ditt "svar".

Problemet mitt er at eg ikkje ser en dam shit i fes. doom3 på min LCD skjerm.

Selv med contrast på fullt ser eg svært lite av overgangene mellom mye svart og svært mye svart, alt blir meir eller mindre helt svart.

Endret av Kløno
Lenke til kommentar

Jepp, slik er det bare. I tillegg kommer gjenskinn, bakbelysning etc, det kan bare ikke sammenliknes med CRT.

 

Nå det er sagt, har jeg de siste dagene kommet -veldig- langt ved å justere gamma/contrast i spill ved å sette keyboard shortcuts i ATi driver panelet. Man justerer i spill on-the-fly, og kan lagre instillingene om ønskelig. Dessuten virker det på min LCD at gjenskinn/sølvskinn reduseres voldsomt ved rett og slett øke avstand mellom LCD og trynet mitt :yes:

Lenke til kommentar

Ok, sorry kløno... følte bare for å si det der og da :blush:

 

... men, er man ekstremt pirkete på bildekvalitet og spiller mye raske spill så ville jeg heller anbefalt CRT. Har spilt Call of Duty på den bærbare jeg har her, og mørke områder blir gråaktige og difuse. Tror nok likevel jeg går for LCD da det er så nice med at det tar lite plass og er veldig enkelt å få med seg på LAN f.eks. Om jeg skulle kjøpt noe annet hadde det blitt en 19" CRT skjerm og de veier jo over 20kg. Det er knot og måtte bære på hver gang :ermm:

Lenke til kommentar

Vel, Kløno, hvis du ikke har hørt om problemene før....har vært en topic som har ligget ganske høyt oppe den siste tiden, angående en LaCie 20" LCD, hvor det er ganske godt beskrevet hva som blir nevnt her, og hvor stigje

og meg selv selv testet i Doom3 :) Og noen andre har sikkert nevnt det et år i forveien ;)

 

Men forsøk gammajustering. Sett deg inn i skjermkortets fargejustering, og se hvordan det går. Har selv merket at fordelene en LCD gir overgår fordelene til en CRT, for mitt bruk.

 

Kan komme med to artige detaljer, til sammenlikning med min T965 CRT - LCDen har ikke "ettersleng" på kontraster som T965'en min har (Thief2, panorering forbi en fakkel i tussmørke og man observerer en "motion blur" av lyset...såkalt "persistence" på CRT-lingo?), og LCDen har sinnsyk gnistrende farger i forhold (piksler observeres). MEN, CRTen er mykere på fargeovergangene, og bedre på sortnivå.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Men jeg skal være enig i at tidvis er det mørkt.

 

:!: :!: netopp

Men du klarer fint å spille med skjermen din. Og det at du sier at det er "veldig mye dårligere" er bare tull. Det er kanskje litt dårligere enn med CRT. Men ikke som det du påstår. Og skjermkortdriverne har justeringsmuligheter for dette, samt at du kan finne dette i spillet du spiller. Som sagt, jeg har spilt mye FarCry, og fått testet Halflife 2 relativt grundig. Og på min skjerm, 1760NX, som er forgjengeren til din skjerm, så må jeg si at den skjermen er gnistrende bra til spill. Etterslep er ikke-eksisterende, og min skjerm er en 16ms skjerm. Skjermen din er enda bedre igjen, 12ms og den har bedre kontrast. Jeg kan aldri tenke meg å gå tilbake til en CRT-skjerm nå.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...