Gå til innhold

bra franske filmer

mutamata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jean-Pierre Melville

Jean-Luc Godard

François Truffaut

Luc Besson

Er vel de franske regissørene jeg har hørt mest om, har desverre ikke sett noe fra de tre først nevnte. Men har veldig lyst.

(Selv om jeg er veldig skeptisk på François Truffaut, tviler han er noe særlig for meg)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Jean-Pierre Melville

Jean-Luc Godard

François Truffaut

Luc Besson

Er vel de franske regissørene jeg har hørt mest om, har desverre ikke sett noe fra de tre først nevnte. Men har veldig lyst.

(Selv om jeg er veldig skeptisk på François Truffaut, tviler han er noe særlig for meg)

Begynn gjerne med The 400 Blows/Quatre cents coups, Les (1959). Kan vel sies å være den mest tilgjengelige filmen av Truffaut. Liker du ikke denne, liker du ikke Truffaut. ;)

Lenke til kommentar

Har'ke satt meg inn i fransk film enda jeg. Sett veldig lite. Men av kjente franske regissører så nevnte ingen Robert Bresson. Filmene hans har lenge lidd av stor utilgjengelighet, men det bedrer seg. Han er muligens nokså sær, men jeg hørte at Au Hasard Baltazhar skulle være svingod og ikke helt i feil ende av særhetsskalaen. Men jeg vet ikke. Noen som har sett den?

Lenke til kommentar
Har'ke satt meg inn i fransk film enda jeg. Sett veldig lite. Men av kjente franske regissører så nevnte ingen Robert Bresson. Filmene hans har lenge lidd av stor utilgjengelighet, men det bedrer seg. Han er muligens nokså sær, men jeg hørte at Au Hasard Baltazhar skulle være svingod og ikke helt i feil ende av særhetsskalaen. Men jeg vet ikke. Noen som har sett den?

Ja. Vil anbefale deg å gjøre det samme. Filmen vil være med deg resten av livet. Glemmer aldri sluttscenen. :thumbup:

Lenke til kommentar
(Vil overhodet ikke anbefale Taxi 2 hvertfall: platt og dårlig humor iblandet en helt avskyelig dårlig historie.)

Treern er verre faktisk.

Léon er en godfilm som i hvert fall har fransk regissør. :shrug:

toern var da iallefall fremdeles morsom...

det eneste morsomme med 3'ern var å høre "Sly2 Stallone prøve fransken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...