Gå til innhold

MultiNote CL56P 2.1

dekar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har samme grunnmaskin med 2.0 P-M. Jeg selv ville nok ha gått for en litt mindre HD med kjappere snurre-hastighet (har 60gb 7200rpm i min). Det avhenger nokk litt av hva du skal gjøre med den; de som spiller (jeg har aldrig spillt CS eller likn...) sier att HD-hastigheten spiller en ganske stor rolle. Selv kjører jeg en del designprogrammer om hverandre og er veldig fornøyd med hastigheten også når jeg jobber med veldig store filer.

Jeg er generellt veldig fornøyd med maskinen min, liker skjermen veldig selvom den ikke klarer å vise helt svart. Oppløsningen og fargegengivningen ellers er bra nokk til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har en kraftig stasjonær PC så jeg kommer nok ikke til å spille noe særlig med laptopen. Men uansett er det jo 1gb ram på maskina og hvor ofte pleier hdd'en å jobbe når dere spiller et spill? Ihvertfall på min stasjonære jobber hdd'en kun når den f.eks. laster et nytt brett e.l. Alle nødvendige modeller osv. blir jo lastet inn og lest fra RAM. Så jeg tviler på at hastigheten på hdd vil påvirke spill noe særlig. Har ihvertfall lest positivt om maskinen og gleder meg til jeg får den. :) Forhåpentligvis kan jeg hente den på posten imorgen.. Hehe .. can't wait!

- dekar

Lenke til kommentar

Ok! Har nå vært og henta vidunderet på posten og førsteinntrykket var helt rått! Driver og installerer OS nå så har ikke fått testet den enda men selve maskinen virker veldig solid og jeg ble imponert over hvor portabel den var. Tynn, solid med et stilig design! Så hvis denne maskinen yter som den skal og alt fungerer fint må jeg si at den er absolutt verdt pengene ++. Meget fornøyd hittil! :)

- dekar

Lenke til kommentar

OK! Hehe ... Skriver et litt detaljert innlegg her jeg siden jeg har funnet veldig få tester av Multicom CL56 e.l. med disse spesifikasjonene på nettet enda.

Specs:

- Intel Pentium-M 2.1Ghz CPU (Dothan 2MB cache)

- 1024MB DDR PC2700 ram

- 100GB 4200RPM HDD (høres veldig tregt ut men tro meg, det er det ikke! :))

- Radeon M11 9700 128mb skjermkort

- 15" TFT SXGA+ 1400x1050x32

Har nå fått installert OS og alle nødvendige drivere og fått testet maskina. Kjører WinXP Pro SP2, DX9.0c, siste Omega Catalyst drivere (erfaringsmessig bedre ytelse enn ati catalyst) og ellers siste av intels chipset drivere o.l.

Skjerm

Skjermen er etter min mening utrolig bra. Veldig bra fargegjengivelse og brukbar vinkling. Har selvfølgelig sett bedre LCD-skjermer men den imponerte meg ved å være veldig klar i en oppløsning som burde tilfredstille de fleste (1400x1050). Eneste negative jeg kan si om skjermen er at den ikke har "fantastisk" sort-gjengivelse. Men det legger man bare merke til dersom hele skjermen er sort (f.eks. i en DOS-console).

Ytelse

Ytelse er vel noe av det bedre jeg har sett på en laptop noensinne. Radeon 9700 er jo ikke noe kraftig kort sammenlignet med X800XT o.l. som fåes til stasjonære PC'er, men spill som Far Cry o.l. kjører smertefritt så lenge jeg ikke boostet opp det grafiske på fullt. Spill med Halflife2/Doom3 engine er nok fullt spillbare men det vil nok ikke være de første spilla jeg gidder å spille på en laptop uansett. Ligger på rundt 3000+ 3dmarks i 3DMark03. Ingen score å skryte av hvis det hadde vært en stasjonær PC men på en laptop syntes jeg dette er veldig bra. Harddisken på 4200RPM (100gb) trodde jeg kunne ha en negativ effekt på ytelsen men hittil har det vist seg at dette ikke er tilfelle. Det tar rundt 1 minutt å pakke ut et DVD9 image (4.5gb) og load-tid i spill osv. er veldig, veldig rask.

Tastatur og touch-pad

Tastaturet virker VELDIG solid. Har prøvd både Zepto og Komplett sine PC'er og må si at CL56 har et mye mer solid og robust tastatur. Knappene er gode å trykke og de er nærmest lydløse. Tastaturet gir heller ikke "etter" what so ever. Det eneste jeg la merke til med tastaturet som jeg finner negativt er at av en eller annen grunn "uteblir" noen av tastene når de blir trykket. Det virker som om selve "tastatur-plata" ikke treffer kretskortet under en sjelden gang iblant. Dette skjer kun når man trykker veeeldig løst på tastaturet og er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har allerede vent meg til det og det er en stund siden det skjedde sist. *EDIT: Dette problemet har nå blitt helt borte. Det virker som om det bare var at tastene var helt "nye og utrykket". Nå fungerer alle tastene perfekt selv om jeg bare så vidt er nær de. Selve touch-paden syntes jeg var veldig god å bruke men knappene kunne godt vært litt mer robuste. Venstre/høyre museknapp virker litt "billige" men det er ikke noe problem for meg siden jeg foretrekker uansett å bruke en ekstern mus.

Lyd

Her er det støtte for 5.1 surround ut og de anbefaler jeg å bruke. Selve lyden i de integrerte høyttalerene er ... hva skal jeg si? Ræva? Jeg forventet ikke å få noe som helst grom-lyd ut av disse høyttalerene men bedre lyd enn dette må det gå an å få inn i et sett laptop-høyttalere.

--

Ellers syntes jeg PC'en er HELT rå og jeg angrer ikke et sekund på at jeg la ut 18 000,- for den. Med tanke på spesifikasjonene og den robuste kvaliteten syntes jeg 18k er en fornuftig pris å betale. PC'en er også veldig fin og se på. Man får med en gang en følelse av kvalitet når man bruker den. Tynn og robust, men samtidig spekket med ytelse. Jeg er kjempe-fornøyd og så lenge denne pc'en holder seg like stabil fremover kommer jeg til å bli værende fornøyd. En ting jeg forresten glemte å nevne - den er HELT lydløs. Det er så jeg måtte lytte til vifte-uttaket for å sjekke at vifta gikk. Jeg kommer ihvertfall ikke til å forstyrre noen forelesninger med denne pc'en, med mindre jeg glemmer å mute høyttalerene og lar den skrikende, totalt "mangel-på-fyldighet"-pregede lyden strømme ut i klasserommet.

Vurderer du å kjøpe ny laptop til rundt 18-20k ? Isåfall går jeg god for Multicom CL56 2.1 :)

Pluss:

- Veldig bra ytelse

- Helt stillegående

- Bra skjerm

- Robust og stilfull

- Portabel og samtidig spekket med god hardware

Minus:

- Tastaturet "glemmer" tastetrykk *EDIT: Går over etter et par dagers bruk! :)

- Litt lavt sortnivå

- Dårlige høyttalere

Min karakter: 9++/10 !

Edit:

---------------

Har nå kjørt PCMark04 på den og fikk en rimelig bra score på 3997 poeng!

http://service.futuremark.com/compare?pcm04=2700940

Tar dere en Project search & compare så ser dere at denne scoren ligger på 1. plass langt over alle de andre Pentium-M testene som er submitted. :D :D :D

Endret av dekar
Lenke til kommentar

hei!

Har selv sett på en CL56, men da bare med 1,8 Ghz Centrino prosessor siden budsjettet ikke kan strekke seg lenger :(

Men det jeg lurte på var om du kunne legge ut noen bilder av din CL56, for kabinettet er jo det samme :) Har ikke sett mange bilder av den, og hadde vært fint å få et bedre inntrykk av PCn..

Er du fortsatt fornøyd med den, selv nå etter noen dagers bruk? Hvordan er batterilevetiden? Er det sånn at du ville anbefalt meg å kjøpe CL56, eller ville du ha gått for noe annet i steden for nå som du har fått prøvd den ut litt?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Hei du! Jeg blir bare mer og mer fornøyd med pc'en. Jeg anbefaler den på det sterkeste. Hadde jeg hatt autoritet til det skulle jeg gitt deg pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd. Eneste negative med pc'en var at tastene "hang" litt som du kan lese i testen min. Men dette gav seg etter et par dagers bruk. Har fått toppscore på ytelse og spilte Half-Life 2 igår på 1024x768 high details og 2xAA. Det gikk smertefritt! Noe jeg er mektig imponert over siden det tross alt er snakk om en laptop. Brukte den på skolen for første gang igår og batterilevetiden skuffer ikke! Jeg satt ned lysstyrken på skjermen et par ubetydelige hakk og batteriet varte i godt over 3 timer. Syntes også Multicom har vært veldig raske her siden jeg kunne plukke opp pc'en på Posten 1 dag etter jeg bestilte den. :)

Ikke noen vits i å vente, løp og kjøp!!!!! :cool:

-- EDIT:

Skal legge ut bilder imorgen. Har eksamen imorgen og må få noen timer søvn nå. :)

Endret av dekar
Lenke til kommentar

Jeg kan bare bekrefte det som blir sagt om denne maskinen... Jeg har identisk modell som trådstarter.

-Hva fikk du i 3dmark03?

Jeg ble litt skuffet over at min ikke fikk mer enn 2700 marks, men da jeg så instillingene for gpu- og mem-frekvenser, så jeg at overklokking var fullt mulig. Jeg klokket meg opp til 3500 marks, loopet demomode i et par timer, og gliste bredt! :D

Dette med den trege disken forundret meg også litt... hadde trodd 4200rpm ville være merkbart tregere, men det blir den nok også så fort den blir fragmentert. Skal nok høyst sannsynlig oppgradere denne.

Litt teit er det at multicom ikke leverer bluetooth. Spesiellt med tanke på at zepto gjør det på sine cl56'. (er ikke denne modulen til å plugge i wlan-kortet?)

Endret av sazi
Lenke til kommentar
OK! Hehe ... Skriver et litt detaljert innlegg her jeg siden jeg har funnet veldig få tester av Multicom CL56 e.l. med disse spesifikasjonene på nettet enda.

<Snipp>

Har du lagt til denne "testen" i den annonserte tråden "Kjøp av barbar" også?

Hvis ikke kan du jo gjerne gjøre det... :o)

Bra test forøvrig....

EDIT: Fjernet selve testen.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...