orjanj Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hvilket skjermkort burde jeg gå for?? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Valgkriterier (for deg): pris, overklokkingspotensiale, drivere/tidligere erfaringer med produsent, og tilgjengelighet. De er omtrent like bra, men mitt inntrykk er at 6600 GT er best uklokket, 6800LE har størst potensial, og 9800 Pro gir best bildekvalitet. Endret 2. desember 2004 av emacoolit Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 6800LE om du har lite penger, 9800pro om du har ENDA mindere. 6600GT om du har masse penger. Ytelsen går nesten likt med prisen. Anbefaler 6800LE Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 De er omtrent like bra, men mitt inntrykk er at 6600 GT er best uklokket, 6800LE har størst potensial, og 9800 Pro gir best bildekvalitet. Hvor har du det med bildekvaliteten fra? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 ATi har i alle år vært bedre på bildekvalitet enn nVidia (ut fra alle artikler jeg har lest om skjermkort de siste 5 årene). Dersom det har forandret seg med 6xxx-serien til nVidia, så må noen gjerne korrigere meg. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Herregud, hvor mange 9800pro vs 6800le poster skal det være? Er seriøst en hver dag nå. Hva med å bruk søk funksjonen? Skulle ønska admins sletta sånt... Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) arokh: jeg er litt enig med deg, men når alt kommer til alt, så dreier det seg om meninger, og hva man vil bruke forumet til. Det er ikke alt man kan lese om i skjermkorttabellen, og denne tråden er interessant fordi trådstarteren ønsker en sammenligning av tre omtrent likeverdige skjermkort. Jeg lurte selv på nøyaktig det samme, og det gjorde jeg på tross av at jeg har lest samtlige 9800Pro/6800LE-poster siden 6800LE ble lansert. Jeg valgte til slutt et demo-kort av 9800 Pro, bare så det er nevnt. Endret 2. desember 2004 av emacoolit Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Herregud, hvor mange 9800pro vs 6800le poster skal det være? Er seriøst en hver dag nå. Hva med å bruk søk funksjonen? Skulle ønska admins sletta sånt... Det skulle du vel. Kan ikke heller du bruke søkefunksjonen og se hvor mange meningsløse poster som finnes rundt omkring, der folk ber trådstarter bruke søkefunksjonen? Men tilbake til topic: Sitat fra anandtech: "the best bang for your AGP buck is none other than the GeForce 6600GT." Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 hvordan er lydnivået på de nforce korta ? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 ATi har i alle år vært bedre på bildekvalitet enn nVidia (ut fra alle artikler jeg har lest om skjermkort de siste 5 årene). Dersom det har forandret seg med 6xxx-serien til nVidia, så må noen gjerne korrigere meg. skulle likt å se disse testene... Har selv prøvd både x800pro ( umoddet ) og et 6800LE moddet til 12 pipes. Ingen forskjell i det hele tatt mellom disse kortene når det kommer til bildekvalitet. ( hvis du da ser bort fra eventuelle fordelerer ved et av kortene så du f.eks. kan kjøre på høyere kvalitet, AA/AF osv. ) Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Men er det mye bråk fra ditt kort, Vizla? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Men er det mye bråk fra ditt kort, Vizla? jeg bruker 6800LE. Stockkjøleren kan du stille på viftehastigheten igjennom programmet som følger med kortet, så du bestemmer egentlig selv hvor mye det skal bråke. Nå bruker ikke jeg den lenger, men en Thermaltake CoolMod som ikke passet inn i vifteutaket på skjermkortet, så får ikke stilt på den.. Kjøper en NV5 neste uke, håper den passer.. Endret 2. desember 2004 av Vizla Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Vizla: jeg referer til tester til og med FX-serien. 6xxx-serien vet jeg ikke noe om, fordi de artiklene jeg har lest om den ikke har kommentert bildekvaliteten. For alt jeg vet, så betyr det at den er perfekt. Offtopic: det er derfor jeg skriver at andre godt kan korrigere meg, og det var ikke en utfordring (som i "ha ha det klarer dere aldri"); det var en oppfordring. Jeg vil gjerne vite om bildekvaliteten i 6xxx-serien er bedre enn i tidligere skjermkort fra nVidia. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 ATi har i alle år vært bedre på bildekvalitet enn nVidia (ut fra alle artikler jeg har lest om skjermkort de siste 5 årene). Dersom det har forandret seg med 6xxx-serien til nVidia, så må noen gjerne korrigere meg. "Alle år" er totalt misvisende. "I perioden som 5800 og 5900 var NVidias topprodukter" er riktigere. Størsteparten av tiden, bortsett fra denne korte periode, har det vært helt likt. Forøvrig var ATi totalt underlegen på både bilde og ytelse i 3d før Radeon kom. Ikke la slike myter spre seg videre.. de gjør bare skade ved at folk velger bort produkter på null grunnlag. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 mad_arab: Rage-serien til ATi har knallbra bildekvalitet, så "totalt underlegen" er vel en kraftig overdrivelse? Dessuten så tviler jeg sterkt på at jeg starter en myte nå som på en eller annen måte skader noen personer eller firmaer. Vi snakker om marginale forskjeller, både i ytelse og kvalitet. Det du sikter til med hensyn til 5xxx-serien er en mer spesialisert variant av temaet dårlig billedkvalitet, og som bl.a. berører driver-optimaliseringen til nVidia, og det skal vi IKKE gå inn på her, håper jeg. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Folk kan absolutt gjøre unødvendig dårlige valg fordi sånne myter spres. Det er ikke mye tvil om det. Det du sikter til med hensyn til 5xxx-serien er en mer spesialisert variant av temaet dårlig billedkvalitet, og som bl.a. berører driver-optimaliseringen til nVidia, og det skal vi IKKE gå inn på her, håper jeg. Må si at jeg ikke skjønner hva det er du prøver å si her. Hvorfor skal vi IKKE gå inn på det nå? Debatten gikk om kvaliteten på bildet på 5xxx serien for en stund tilbake, og det er jo dette du brukte som hele ditt grunnlag for å påstå at NVidia kortene har dårligere bildekvalitet, og det var dette jeg viste til når jeg sa at du ikke har fått med deg at dagens kort ikke har noen forskjeller i bildekvalitet. Merk at jeg hele tiden har snakket om bildekvalitet i spill, ikke bildeskarphet på vga, som er et helt annet tema. Endret 2. desember 2004 av mad_arab Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Men bildekvalitet i f.eks. filmer er også interessant, ikke sant? JEG har ikke kun ment i spill. Dersom du skal ha det til at trådstarteren gjør et dårlig valg ved å velge Radeon 9800 Pro, så er det vel du som sprer feilinformasjon? Jeg trakk fram de største fordelene ved hvert av de tre skjermkortene i min første post, men noen følte for å bli pirkete mht argumenteringen min. Jeg står ved det jeg skrev. Radeon 9800 Pro har en upåklagelig bildekvalitet. Dersom de to andre skjermkortene også har det, så gjør det vel valget til trådstarteren enda lettere. Men ingen kan påstå at jeg tar feil. Jeg skrev nemlig: "Mitt inntrykk..." Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) F..n! Ikke avspor tråden med den evinnelige ATI vs. Nvidia debatten. Ref. uinteressant debatt om bildekvalitet.. Jeg er enig med Arokh i at det er *altfor* mange sløvinger som ikke gidder/evner å bruke søkefunksjonen før de "spammer" forumet med det samme spørsmålet hver gang "Jeg skal kjøpe skjermkort! Hjelp meg!". Men i dette tilfellet er tråden litt interessant egentlig.. For det er nok noen (inkludert meg selv) som "vakler" i valget mellom å kjøpe (helst brukt) 9800Pro..rimeligste 6800LE (og håper på flaks/moddepotensiale)..eller "safe" med rimeligste 6600GT.. Sistnenvte har fått *mye* skryt i tester.. og scorer opp mot 10k i 3Dmark03 etter litt klokking.. Er man heldig med sitt 6800LE får man jo enda bedre ytelse (er vel noen her om har klart over 12k i 3DMark03 med moddet LE), men det er nok en grunn til at LE har blitt "strupet" fra fabrikk. Det er vel en viss sannsynlighet for at selv om det funker greit etter "opplåsing" av pipes, så tar det kanskje "kvelden" helt plutselig "uten grunn"?.. Edit: Alle 3 korta koster jo omtrent det samme for tiden (nytt)..dvs. mellom 1700 og 1900 kr. Endret 2. desember 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Men bildekvalitet i f.eks. filmer er også interessant, ikke sant? JEG har ikke kun ment i spill. Jeg tolket det som at dette gjaldt spill. Der er faktum, som testene av 6xxx serien har vist, at ingenting skiller ATi og NVidia, annet enn hvis eventuelle forskjellige modes kjører, som f.eks ting som kun støttes i PS3.0. Hvis du mener at NVidia er dårligere på video, så får du komme med en kilde på det. Jeg har aldri sett noe littereatur som tyder på at NVidia har dårligere kvalitet på video. Dersom du skal ha det til at trådstarteren gjør et dårlig valg ved å velge Radeon 9800 Pro, så er det vel du som sprer feilinformasjon Dette har jeg aldri sagt, og jeg tror du vet det godt. Jeg sa at det ville være dumt å ikke se på 6600GT som et alternativ, på grunnlag av dine spekulative påstander om bildekvaliteten. Han får velge på egenhånd, men du har jo selv innrømmet at du ikke har sjekket opp hvordan det står til med kvaliteten i 3d på den nye serien. Dermed var det misvisende og uheldig at du sa det du sa, og det gjorde det motsatte av å hjelpe han med å gjøre et informert valg. Jeg står ved det jeg skrev. Radeon 9800 Pro har en upåklagelig bildekvalitet. Dersom de to andre skjermkortene også har det, så gjør det vel valget til trådstarteren enda lettere Ingen har protestert på dette. Men du skjønner vel selv at det er uheldig når du påstår at et annet alternativ har dårlige bildekvalitet uten å faktisk sjekke det opp først? Endret 2. desember 2004 av mad_arab Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg har aldri påstått at mine svar var endelige. Jeg tror ikke at jeg er allvitende. Hva andre tror om meg, eller seg selv, får bli deres sak. Jeg kjøpte en 9800 Pro, og avbestilte da en 6600 GT som jeg hadde bestilt et annet sted. For meg så var det pris og tilgjengelighet som avgjorde til slutt. Takk for meg i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå